http://znp-vo.nuou.org.ua/issue/feedВійськова освіта2023-12-26T20:51:29+02:00Vitalii Rakhmanovnuou_str@ukr.netOpen Journal Systems<p>Збірник наукових праць Національного університету оборони України </p>http://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/293485ТРАНСФОРМАЦІЯ СИСТЕМИ ВІЙСЬКОВОЇ ОСВІТИ: ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ 2023-12-18T14:20:36+02:00Володимир Мірненкоvon4@ukr.netДмитро Вітерvon4@ukr.netВолодимир Оліферукvon4@ukr.net<p>Розглянуто основні тенденції та перспективи розвитку системи військової освіти в <br>Україні в контексті завдань, визначених нормативно-правовими актами, що закріплюють <br>завдання з її трансформації. Показано зв’язок основних структурних елементів системи <br>військової освіти за відповідними рівнями військової освіти. Акцентовано необхідність <br>розвитку нового інструменту державного регулювання у сфері військової освіти, в якості <br>якого розглядається система патронажу держав-членів НАТО над військовими <br>навчальними закладами системи Міністерства оборони України. Окрему вагу приділено <br>перспективам розвитку системи професійної військової освіти за стандартами держав-<br>членів НАТО. Визначено основні завдання щодо подальших етапів трансформації та <br>модернізації системи військової освіти.</p>2023-12-18T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/293489ПРОБЛЕМИ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ВИКЛАДАЧІВ У СУЧАСНІЙ ВИЩІЙ ШКОЛІ: ВІД ФОРМОТВОРЧОСТІ Й ЕКСПЕРИМЕНТАТОРСТВА ДО ІННОВАЦІЙНОГО ПОШУКУ 2023-12-18T14:42:27+02:00Андрій Вітченкоvon4@ukr.net<p>Статтю присвячено висвітленню проблеми оновлення сучасної теорії і практики <br>підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників у системі післядипломної <br>педагогічної освіти. Досліджено теоретичні та прикладні аспекти професійного розвитку <br>викладачів, проаналізовано актуальні питання підвищення кваліфікації, інноваційні підходи <br>до їх розв’язання у вищій школі. <br>З’ясовано нагальність оновлення наявної практики професіоналізації науково-<br>педагогічних працівників, налагодження неперервного вдосконалення науково-педагогічної <br>діяльності та забезпечення кар’єрного успіху викладачів, пошуку ефективних шляхів і <br>способів підвищення кваліфікації в умовах нестабільності та конкуренції. <br>Інтегральний підхід до розв’язання порушеної проблеми проілюстровано на прикладі <br>курсу підвищення кваліфікації з питань планування освітнього процесу у вищій військовій <br>школі. Доведено, що інтегральна модель побудови курсу підвищення кваліфікації, що поєднує <br>теоретичне навчання, практику і дослідницьку роботу слухачів, дозволяє врахувати <br>специфіку навчання дорослих учнів, підвищити їхню навчальну мотивацію шляхом <br>переорієнтації навчання на обговорення та розв’язання актуальних професійних проблем, <br>урізноманітнення видів і форм організації курсової підготовки.</p>2023-12-18T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/293615ПИТАННЯ МОТИВАЦІЇ ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ ОФІЦЕРІВ У СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ВІЙСЬКОВОЇ ОСВІТИ 2023-12-19T15:35:57+02:00Василь Георгієвvon4@ukr.netВолодимир Карпенкоvon4@ukr.net<p><br>У статті особливу увагу приділено теоретичному аналізу феномену та сучасним <br>підходам до мотивації як невирішеного питання підготовки офіцерів у системі професійної <br>військової освіти. Розглянуто питання особливостей мотивації офіцерів у системі <br>професійної військової освіти. Розкрито концептуальне бачення та перспективні напрямки <br>розвитку та удосконалення умов та способів мотивації офіцерів під час підготовки їх у <br>системі професійної військової освіти, що дасть змогу здійснювати якісну підготовку <br>військових фахівців. У цьому контексті у системі професійної військової освіти важливим <br>науковим завданням є створення умов, які забезпечать підвищення мотивації офіцерів під <br>час підготовки їх у системі професійної військової освіти у відповідності до вимог <br>сучасності та стратегії розвитку Збройних Сил України.</p>2023-12-19T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/293623ПІДХОДИ ДО МЕТОДИКИ ФОРМУВАННЯ ДІАГНОСТУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ – ФАХІВЦІВ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ І СПОРТУ У ВВНЗ2023-12-19T16:19:06+02:00Олена Дубровська von4@ukr.net<p>У статті розглянуто проблематику підходів застосування більш сучасних методик у <br>вищих військових навчальних закладах. Обґрунтовану теоретично методику формування <br>діагностувальної компетентності майбутніх офіцерів – фахівців фізичної підготовки і спорту. <br>Проаналізовано сучасні підходи в дослідженнях науковців щодо поняття «методика» та <br>запропоновано авторське визначення поняття «методика формування діагностувальної <br>компетентності майбутніх офіцерів – фахівців фізичної підготовки і спорту». <br>Методи дослідження: теоретичний аналіз наукової літератури; узагальнення <br>теоретичних та емпіричних даних. Методика містить головну ідею, мету, завдання, зміст, <br>методи, засоби її формування та результати. Визначено такі підходи: системний, <br>суб’єктно-діяльнісний, компетентнісний і контекстний до формування діагностувальної <br>компетентності МОФФПіС у процесі професійно-педагогічної підготовки в ВВНЗ.</p>2023-12-20T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/294022АВТОМАТИЗАЦІЯ ЗВОРОТНОГО ЗВ’ЯЗКУ ВІЙСЬКОВИХ ВИШІВ ІЗ ВІЙСЬКАМИ В СИСТЕМІ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ 2023-12-21T14:31:44+02:00Олег Заболотнийvon4@ukr.net<p>У статті досліджуються актуальні проблеми використання інформаційно-<br>комунікаційної технології щодо автоматизації зворотного зв’язку військових вишів із <br>військами на основі збирання, обробки, зберігання та використання даних про результати <br>службової діяльності офіцерів-випускників вищих військових навчальних закладів (далі – <br>ВВНЗ) в інтересах управління якістю їх професійної підготовки під час навчання у ВВНЗ. <br>Дослідження базується на розробленні, систематизації, оцінюванні та вимірюванні <br>узагальнених показників і критеріїв професійної компетентності військових фахівців з <br>урахуванням вимог Національної рамки кваліфікацій, Європейської кредитно-трансферної <br>системи, Статутів Збройних Сил України, стандартів освіти та професійних стандартів <br>підготовки військових фахівців.</p>2023-12-21T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/294026МОНІТОРИНГ СИСТЕМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ВІЙСЬКОВОЇ ОСВІТИ ТА ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ І ПРАКТИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ 2023-12-21T14:49:24+02:00Андрій Зельницькийvon4@ukr.net<p>У статті розглянуто тенденції подальшого удосконалення системи забезпечення <br>якості вищої військової освіти та освітньої діяльності як оригінального об’єкту з <br>виразними властивостями самоорганізації, саморозвитку й синергетичним ефектом на <br>основі впровадження в педагогічну практику сучасних методів моніторингу з метою <br>підвищення ефективності підготовки здобувачів освіти у вищих військових навчальних <br>закладах та військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти (ВВНЗ).</p>2023-12-21T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/294033ВИЗНАЧЕННЯ ПОКАЗНИКІВ ОЦІНКИ ЯКОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ВІЙСЬКОВОЇ ОСВІТИ У КОНТЕКСТІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ 2023-12-21T15:08:17+02:00Володимир Карпенко von4@ukr.net<p>У статті розглянуто питання особливостей та необхідності оцінки якості <br>професійної військової освіти Сил оборони України. У цьому контексті у системі <br>професійної військової освіти важливим науковим завданням є визначення показників, які <br>забезпечать якісно оцінити професійну військову освіту у відповідності до вимог <br>сучасності, стратегії розвитку Збройних сил України та особливостей підготовки Сил <br>оборони України. Виділено особливості професійної військової освіти та умови, які <br>впливають на оцінку якості підготовки військових фахівців у системі професійної військової <br>освіти. Розкрито концептуальне бачення та перспективні напрямки щодо необхідності <br>вирішення питання удосконалення та розробки методичного забезпечення оцінки якості <br>професійної військової освіти у системі вищої освіти з урахуванням тенденції розвитку <br>Збройних Сил України та необхідності розвитку та підготовки військових фахівців Сил <br>оборони України до вимог сучасних завдань сектору безпеки і оборони та нормативних <br>стандартів країн-членів НАТО.</p>2023-12-21T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/294038ПРОБЛЕМИ ВПРОВАДЖЕННЯ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ У ВИЩОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ2023-12-21T15:27:32+02:00Владислав Киваvon4@ukr.netТетяна Барановаvon4@ukr.netВіталій Лучнийvon4@ukr.net<p>Дистанційне навчання та його сприйняття (впровадження) суб’єктами (об’єктами) <br>освітньо-наукової діяльності вищих навчальних закладів стало дуже важливим предметом <br>дослідження багатьох науковців. Слід наголосити, що проблеми впровадження <br>дистанційного навчання у вищих навчальних закладах є складними та багатогранними. <br>Очевидно, що протягом багатьох років було запропоновано багато теорій і моделей <br>впровадження дистанційного навчання з метою підвищення ефективності освітньо-<br>наукової діяльності вищих навчальних закладів. Проте, ступінь сприйняття та задоволення <br>впровадження дистанційного навчання суб’єктами (об’єктами) освітньо-наукової <br>діяльності різних вищих навчальних закладів різниться. Відтак, постає актуальне наукове <br>завдання щодо систематизації та аналізу проблем впровадження дистанційного навчання у <br>вищому навчальному закладі.</p>2023-12-21T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/294049СУЧАСНИЙ СТАН СФОРМОВАНОСТІ МЕТОДИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ – ФАХІВЦІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ТА СПОРТУ У ЗС УКРАЇНИ 2023-12-21T16:04:51+02:00Євгеній Кирпенкоvon4@ukr.net<p>У статті представлені результати констатувального етапу педагогічного <br>експерименту щодо сформованості методичної компетентності майбутніх офіцерів – <br>фахівців фізичної культури та спорту у Збройних Сил (далі – ЗС) України та висвітлено <br>алгоритм визначення отриманих даних за такими компонентами: ціннісно-мотиваційним, <br>когнітивним, професійно-методичним, індивідуально-психічним і суб’єктним. За допомогою <br>відповідного діагностичного апарату визначено рівні сформованості їх методичної <br>компетентності – низький, достатній, середній та високий.</p>2023-12-21T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/291664ДІАГНОСТИЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК СКЛАДОВА ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ2023-11-27T16:51:00+02:00Дмитро Кисленкоnuou_str@ukr.netРоман Шостакnuou_str@ukr.netОлександр Романюкnuou_str@ukr.netОлександр Корнієнкоnuou_str@ukr.net<p>У статті проаналізовано діагностичну компетентність офіцерів як складову формування готовності до професійної діяльності та визначено стан її сформованості. Визначено, що діагностична компетентність майбутніх офіцерів Збройних Сил України, визнається ключовою складовою їхньої професійної та військово-педагогічної підготовки та включає в себе інтелектуальні, діяльнісні та суб’єктні здатності, а також професійну, особистісну та психічну готовність до виконання функції діагностування. Сформовані висновки, які полягають в тому, що теоретичні та практичні навички, а також здатність майбутніх офіцерів щодо діагностичної компетентності потребують подальшого удосконалення та впровадження додаткових психолого-педагогічних умов для цілеспрямованого формування цієї компетентності.</p>2023-11-27T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/294051ОБҐРУНТУВАННЯ АВТОРСЬКОЇ МОДЕЛІ НЕПЕРЕРВНОГО ПРОФЕСІЙНОГО САМОРОЗВИТКУ МАЙБУТНІХ РЯТУВАЛЬНИКІВ 2023-12-21T16:20:11+02:00Ігор Ковальvon4@ukr.net<p>У статті шляхом науково-теоретичного аналізу представлено та обґрунтовано <br>авторську модель неперервного професійного саморозвитку майбутніх рятувальників. Ця <br>модель є організаційно-методичним документом, що відображає сукупність усіх складових <br>професійної підготовки фахівців ДСНС України, тому складається із п’яти блоків, а саме: <br>організаційно-цільового, теоретико-методологічного, організаційно-проектувального, <br>змістово-процесуального, оцінно-результативного. Розроблена авторська модель із <br>достатньою точністю відтворює підходи і принципи цілісної організації, функціонування, <br>властивостей, характеристик, ознак та зв’язків між елементами системи, оскільки має <br>варіативну адаптивність, що обумовлено психолого-педагогічними умовами. На практиці <br>модель виступає інструментом оптимізації освітнього процесу.</p>2023-12-21T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/240542РЕАЛІЗАЦІЯ АКАДЕМІЧНОЇ МОБІЛЬНОСТІ АД’ЮНКТІВ ВВНЗ ШЛЯХОМ ОРГАНІЗАЦІЇ ДИСТАНЦІЙНОЇ ФОРМИ НАУКОВО- МЕТОДИЧНОГО СУПРОВОДУ 2021-09-23T07:38:42+03:00Ігор Козубцовvon4@ukr.netЛюдмила Таршиловаvon4@ukr.netЛеся Козубцоваvon4@ukr.netОлексій Бескровнийvon4@ukr.net<p>рму науково-методичного супроводу ад’юнктів у вищих військових навчальних закладах. Ціль статті. Обґрунтувати умови забезпечення академічної мобільності через дистанційну форму науково-методичного супроводу ад’юнктів, як феномену вищої військової освіти. Результат дослідження. Розкрито умови забезпечення академічної мобільності через дистанційну форму науково-методичного супроводу ад’юнктів, як феномена вищої військової освіти. Запропоновано алгоритм реалізації академічної мобільності через дистанційну форму науково-методичного супроводу ад’юнктів. В основу алгоритму взято типові фази, стадії та етапи класичної методології організації наукової та науково-технічної діяльності у Збройних Силах України. Науковою особливість запропонованого алгоритму академічної мобільності є впровадження додаткової підготовчої фази, стадії та етапу, що враховують феномен організації наукової та науково-технічної діяльності у Збройних Силах України. На етапі технологічної підготовки розробляється концепція майбутнього дисертаційного дослідження. Розкрито позитивний ефект використання дистанційного навчання, як форми науково-методичного супроводу ад’юнктів для реалізації академічної мобільності ад’юнктів Ефект полягає у забезпеченні безперервності навчально-<br />виховного процесу з дотриманням права на академічну мобільність та розвитку <br />методологічної культури, що є актуальною педагогічною проблемою. Складено орієнтовний перелік програмного забезпечення вільного доступу для організації академічної мобільності через дистанційний науково-методичний супровід та проаналізовані основні функції. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше розглянуто підхід до забезпечення можливості академічної мобільності ад’юнктів у ракурсі дотримання нерозривного педагогічного процесу розвитку методологічної культури шляхом залучення дистанційного навчання, як форми науково-методичного супроводу ад’юнктів. Це дозволить повною мірою реалізувати академічну мобільність ад’юнктів не лише всередині країни, а й за її межами. Внаслідок забезпечення можливості академічної мобільності ад’юнктів зростає ймовірність того, що вони набудуть неоціненного досвіду у трансляції методологічної культури у наукових школах зарубіжних країн.</p>2023-12-22T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/293823ПЕДАГОГІЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ТА ПРАКТИЧНИЙ ДОСВІД ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ КУРСАНТІВ У ВИЩОМУ ВІЙСЬКОВОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ 2023-12-22T11:00:08+02:00Андрій Кравченкоvon4@ukr.netІван Кравченкоvon4@ukr.net<p>У статті автори представляють педагогічний потенціал та практичний стан організації і змісту діяльності військових навчально-виховних груп (ВНВГ) у сучасному військовому закладі вищої освіти. Проаналізовано практичний стан діяльності офіцерів курсантських підрозділів з формування військових навчально-виховних груп у військових закладах вищої освіти. Акцентовано увагу на наявні негативні процеси, які відбуваються у ВНВГ, що сформовані на ненаукових засадах. Уточнено й модифіковано педагогічний потенціал військової навчально-виховної групи. Підкреслено, що відсутність наукового підходу до формування військових навчально-виховних груп негативно позначається на результативності навчання курсантів та усіх питаннях військової служби. Наголошено, що формування військових навчально-виховних груп у військовому закладі вищої освіти це комплексне багатоцільове завдання яке вимагає від офіцерського складу глибоких знань основ військової педагогіки та психології.</p>2023-12-22T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/288201ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ З ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ У КУРСАНТІВ ВІЙСЬКОВИХ ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ 2023-09-29T10:26:05+03:00Оксана Совгарokssov@yahoo.comМар'яна Левкоokssov@yahoo.com<p><em>У часи воєнного протистояння України з російською федерацією зростає практична потреба володіння англійською мовою як мовою міжнародного спілкування для військовослужбовців офіцерського складу</em><em> Збройних Сил України. Відповідно, перед закладами вищої освіти постає необхідність внесення змін до силабусів і програм дисципліни «Іноземна мова за професійним спрямуванням</em>»<em>, щоб задовільнити потреби майбутніх фахівців відповідно до вимог сьогодення, що зі свого боку передбачає створення курсів підготовки, які базуються на оцінці цілей і потреб, а також функцій, для виконання яких необхідна англійська мова.</em></p> <p><em>У статті описано етапи створення курсу «Військова спеціалізована англійська (механізовані та танкові війська)» на базі підручника авторів М. Левко, О. Совгар, В. Бойченко, І. Антонів, О. Щерби, І. Тичини, проаналізовано його методичні основи, описано структуру і на основі розгляду зворотнього зв’язку від викладачів та майбутніх офіцерів експериментальних груп Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного виокремлено комплекс ефективних завдань, які формують та розвивають комунікативну компетентність з іноземної мови за професійним спрямуванням.</em></p> <p><em>Створення курсу складалося з п’яти етапів: аналізу потреб, планування, проектування, написання та апробації. Курс включає сім тем, які не залежать одна від одної і можуть вивчатись як окремі модулі і покликаний формувати у курсантів спроможність використовувати лексичні одиниці за професійними темами у самостійних усних і письмових висловлюваннях; висловлювати та обґрунтовувати власну думку в дискусіях; описувати схеми, малюнки, складати доповіді до слайдів; а також розвивати навички читання, сприймання мови на слух, усного та письмового перекладу текстів із військово-професійної тематики.</em></p>2023-12-18T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/178851СИСТЕМА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ВІЙСЬКОВОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ2019-09-22T20:42:02+03:00Олег Мітягінvon4@ukr.net<p>Одним з напрямів трансформації військової освіти України є формування та розвиток <br />ефективної системи професійної військової освіти (далі - ПВО) та забезпечення її якості. В основу цього процесу покладено ідею зовнішнього та внутрішнього оцінювання як перевірку <br />відповідності закладів освіти певним стандартам, що активно впроваджуються у практику інституційного оцінювання та акредитації освітніх програм. Варто зауважити, що такі підходи притаманні й системі якості вищої військової освіти України, яка <br />інтегрована в державну систему вищої освіти України. На даний час реалізація політики забезпечення якості освітньої діяльності вищої та професійної військової освіти <br />розглядається як основа функціонування та один із пріоритетів у стратегії подальшого <br />розвитку військової освіти України. Також з метою вивчення досвіду країн-партнерів щодо існуючої моделі якості освіти та індивідуальної підготовки раніше було досліджено організацію системи менеджменту якості освіти в закладах освіти та підготовки, проведення інституційної акредитації, впровадження процесу постійного вдосконалення в навчальних закладах освіти та підготовки у країнах-членах НАТО.</p>2023-12-22T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2020 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/199788СТРУКТУРНА МОДЕЛЬ МОНІТОРИНГУ ЯКОСТІ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ ПІДГОТОВКИ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ВИЩИХ ВІЙСЬКОВИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ 2020-06-01T08:10:43+03:00Леонід Олійникvon4@ukr.netСергій Іллющенкоvon4@ukr.netТімур Аксановvon4@ukr.netБогдан Гнесьvon4@ukr.netАндрій Семеновvon4@ukr.net<p>У статті розглянуто модель моніторингу якості індивідуальної підготовки <br />науково-педагогічних працівників вищих військових навчальних закладів. Розкрито сутність, <br />основне призначення моніторингу якості індивідуальної підготовки науково-педагогічних <br />працівників вищих військових навчальних закладів. Виокремлено та обґрунтовано основні <br />характеристики, закономірності та систему принципів моніторингу якості індивідуальної <br />підготовки науково-педагогічних працівників вищих військових навчальних закладів з позицій <br />системного, синергетичного, процесного та кваліметричного підходів. Проведено <br />структурно-компонентний аналіз запропонованої моделі.</p>2023-12-22T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/272478НАПРЯМКИ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ПРОВАДЖЕННЯ НАУКОВОЇ І НАУКОВО-ТЕХНІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В СИСТЕМІ МІНІСТЕРСТВА ОБОРОНИ УКРАЇНИ 2023-01-20T10:43:17+02:00Михайло Ордаvon4@ukr.netГанна Єфименкоvon4@ukr.net Олег Кітура von4@ukr.netЛариса Левицькаvon4@ukr.net<p>Досліджено питання підвищення ефективності провадження наукової і науково-технічної діяльності, окреслено низку проблем науки та інновацій, що потребують <br />вирішення, розглянуто сучасний стан нормативно-правового забезпечення науки та напрямки його подальшого вдосконалення, які гармонізовані із сучасними підходами у європейських країнах та державах-членах НАТО.</p>2023-12-22T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/288477КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД ДО ПІДГОТОВКИ ІНСТРУКТОРІВ НАВЧАЛЬНИХ ЦЕНТРІВ ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРАЇНИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ2023-10-04T20:26:55+03:00Дмитро Пікусanna.boyarskahomenko@hnpu.edu.uaАнатолій Бондаренкоannaboyarskahomenko@gmail.com<p><em>Стаття базується на теоретичному аналізі та емпіричних дослідженнях, включаючи інтерв’ю з інструкторами та аналіз програм підготовки офіцерів запасу. Метою статті є визначення переліку компетентностей інструкторів навчальних центрів, які відіграють найбільш значущу роль у підготовці офіцерів запасу до розвідувальних операцій. Серед методів дослідження було обрано такі: якісний підхід, метод описового прикладу, метод інтерв’ювання. У дослідженні брали участь 20 респондентів – інструктори навчальних центрів ЗСУ з підготовки майбутніх розвідників. Збір даних відбувався за допомогою методу інтерв’ювання та розробленого протоколу для збору даних дослідження. Збір даних тривав з липня 2022 року до вересня 2023 року. Участь в інтерв’юванні була добровільною, а відповіді респондентів розглядалися конфіденційно. Для побудови дослідження було використано аналітичний метод зіставлення із зразком. Опитування проводилось кілька разів впродовж тривалого періоду, а всі учасники отримали стенограму інтерв’ю для того, щоб перевірити, що записані та розшифровані дані відповідають їхній точці зору. Результати цього дослідження були представлені на основі відповідей на питання: «Якими уміннями, навичками чи здатностями мають володіти інструктори навчальних центрів для реалізації ефективної підготовки офіцерів запасу до розвідувальних операцій?». Ми передбачили визначили компетентності, якими має володіти інструктор навчального центру: фахові знання і здатність їх передавати, комунікативна компетентність, здатність до командотвореня, здатність швидко та обґрунтовано приймати рішення, здатність до адаптації та дії в новій ситуації з урахуванням гендерного, вікового розмаїття, мультикультурності. Проте за результатами інтерв’ювання останню було виключено оскільки вона не відповідала категоріям кодування після аналізу отриманих даних. Отримані результати дослідження можуть бути використані для вдосконалення програм підготовки офіцерів запасу до розвідувальних операцій.</em></p>2023-12-18T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/281097ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ ЛІЦЕЇСТІВ ЗА СТАНДАРТАМИ КРАЇН-ЧЛЕНІВ НАТО 2023-06-03T20:46:18+03:00Оксана Приходькоvon4@ukr.net<p>У статті розглянуто питання щодо особливостей підготовки ліцеїстів, а саме основні <br />пропозиції організації та втілення нових методів викладання у Київському військовому ліцеї <br />імені Івана Богуна. Також вивчався досвід країн-членів НАТО щодо професійної підготовки <br />майбутніх фахівців за кордоном. Виокремлено специфічні ознаки військової освіти в країнах-<br />партнерах щодо трансформації системи військової освіти України на шляху до досягнення <br />стандартів НАТО. Основною тенденцією навчання майбутніх фахівців у країнах-членах НАТО є <br />професіоналізація військової освіти, одним із аспектів якої є підготовка військових кадрі. <br />Особливість підготовки ліцеїстів полягає у формуванні інноваційного мислення, <br />здобуття прогресивних знань, отримання професійних вмінь та застосування практичних <br />навиків. Отже, військову освіту необхідно розглядати як систему підготовки військових <br />фахівців, результативність якої визначається як чітко окресленою структурою.</p>2023-12-22T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/294922СИСТЕМИ ЛЮДСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: ПАРАДИГМАЛЬНІ ОСНОВИ СТВОРЕННЯ І ТРАНСФОРМАЦІЇ 2023-12-26T20:51:29+02:00Юрій Приходькоvon4@ukr.net<p>В статті на основі досліджень з глобалізації світу, теорії систем і сиcтемології, <br>трансформації систем, психологічної структури особистості обґрунтовується Парадигма <br>створення і трансформації в просторі та часі будь-яких мікро-та макро систем – <br>продуктів людської діяльності, визначаються закономірності трансформаційних процесів у <br>системах людської діяльності.</p>2023-12-26T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/291673ФОРМУВАННЯ ДІАГНОСТУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У МАЙБУТНІХ ФАХІВЦЯХ В УМОВАХ ОСВІТНЬО-ІНФОРМАЦІЙНОГО СЕРЕДОВИЩА ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ2023-11-27T18:46:58+02:00Віталій Рахмановnuou_str@ukr.net<p>У статті розглянуто формування діагностувальної компетентності майбутніх фахівців закладу вищої освіти в умовах освітньо-інформаційного середовища. Виявлено, що найбільш дослідженими питаннями є впровадження діагностувння: сутність, зміст, вимірювання та наглядне представлення результатів навчання щодо здобуття компетентностей майбутніми фахівцями. Навчальна діяльність складається з послідовних етапів. Вона охоплює діагностування – вихідного, поточного та завершального станів. Діагностувальна компетентність – це процес систематичного розв’язання завдань педагогічного спрямування для досягнення результату. Діагностувальна компетентність слугує важливою освітньою складовою для підготовки майбутніх фахівців та є головним етапом для здобуття професійних знань.</p>2023-11-27T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/294813АНАЛІЗ ДЕФІНІЦІЇ «ПРОФЕСІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ВІЙСЬКОВИХ ФАХІВЦІВ» 2023-12-26T11:49:59+02:00Валентина Свистунvis0902@ukr.netВіталій Поливанюкpoluvan1982@gmail.com<p>В статті здійснено аналіз сутності дефініцій «компетентність» і «професійна <br>компетентність військових фахівців» у науковій літературі, оскільки це поняття є досить <br>складним та багатовимірним. <br>З’ясовано, що у військовій педагогіці термін «компетентність» не є новим, проте і <br>досі дискусійним залишається його змістове потрактування. Аналіз наведених підходів до <br>інтерпретації поняття «професійна компетентність» уможливлює висновок про те, що <br>відмінність у визначеннях простежується не тільки залежно від спеціальності <br>(спеціалізації) військового фахівця, а й у підходах до формулювання дефініцій; здебільшого <br>науковці визначають професійну компетентність крізь призму підготовленості, здатності <br>та готовності.</p>2023-12-26T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/294852ПРИНЦИПИ ІМПЛЕМЕНТАЦІЇ ІНТЕГРОВАНОЇ МОДЕЛІ СИСТЕМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ВІЙСЬКОВОЇ ОСВІТИ СИЛ ОБОРОНИ УКРАЇНИ 2023-12-26T15:00:05+02:00Олег Цевельовvon4@ukr.net<p>В останні роки для України, особливо в умовах повномасштабної війни, актуальним <br>завданням залишається якісне і ефективне здійснення оборонної функції держави. Це <br>пов’язано передусім готовності сил оборони держави читко та узгоджено діяти під час <br>ведення наступальних і оборонних операцій із захисту територіальної цілісності України. <br>Відповідно до вимог Конституції України захист території України, яка є основою <br>державності, здійснюється у межах виконання оборонної функції держави. Названа <br>функція займає особливе місце серед інших, покладених на державу, а частини 2 і 3 <br>ст. 17 Основного Закону України встановлюють, що оборона України, захист її <br>суверенітету, територіальної цілісності і недоторканності покладаються на Збройні Сили <br>України, а забезпечення державної безпеки і захист державного кордону України – на <br>відповідні військові формування та правоохоронні органи держави, організація і порядок <br>діяльності яких визначаються законом [1]. <br>Захист держави здійснюється професійними, високо підготовленими і оснащеними <br>військовими формуваннями, іншими правоохоронними та спеціальними формуваннями, які <br>беруть безпосередню участь в бойових діях з припинення агресії проти України.</p>2023-12-26T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/294863ПРОФЕСІЙНА ВІЙСЬКОВА ОСВІТА: НОВИЙ ПОГЛЯД НА ВИЗНАЧЕННЯ 2023-12-26T15:18:36+02:00Юрій Чернихvon4@ukr.net<p>В статті розглядається проблема уточнення дефініцій щодо визначення складових у <br>системах військової освіти та професійної військової освіти в існуючій законодавчій базі. <br>Проаналізовано зміни, що внесено останнім часом до деяких законів України стосовно <br>військової освіти. З’ясовано, що в існуючих редакціях Законів України “Про освіту” та “Про <br>основи національного спротиву” у визначеннях складових системи військової освіти є певні <br>розбіжності. З урахуванням того, що система військової освіти побудована на засадах її <br>інтеграції до загальної системи освіти України, є невід’ємною складовою та базується на <br>засадах єдиної законодавчої бази, обґрунтовано актуальність додаткового внесення <br>відповідних змін до існуючої редакцій Закону України “Про освіту”. В основу поділу на <br>складові системи військової освіти пропонується покласти критерій щодо розподілу <br>громадян України на певні групи у залежності від рівня їх підготовки до оборони держави.</p>2023-12-26T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/294869ІННОВАЦІЙНИЙ РОЗВИТОК ВІЙСЬКОВОЇ ОСВІТИ ЯК СТРАТЕГІЧНИЙ НАПРЯМОК ЯКІСНОЇ ПІДГОТОВКИ ВІЙСЬКОВИХ ФАХІВЦІВ 2023-12-26T15:38:35+02:00Дмитро Чопаvon4@ukr.netАнатолій Дерев’янчукvon4@ukr.netНаталія Федотоваvon4@ukr.net<p>У статті досліджуються актуальні проблеми підготовки військових фахівців у ВВНЗ і <br>ВНП ЗВО України і пропонуються основні напрямки інноваційного розвитку освіти. Методи <br>дослідження, які були використані під час дослідження: бібліографічний аналіз, евристичні <br>методи, експертні оцінки і самооцінка, педагогічний експеримент та співбесіда з <br>учасниками експерименту. Дослідження проходило за трьома окремими групами. Перша <br>група - 100 курсантів другого та третього курсів Військової академії (м. Одеса), друга та <br>третя - 189 студентів другого курсу кафедр військової підготовки Військової академії (м. <br>Одеса) та Сумського державного університету. Для досягнення мети дослідження та <br>підтвердження запропонованих напрямків були використані мультимедійні навчальні <br>артилерійські комплекси, комп'ютерні навчальні системи, віртуальні сховища навчального <br>контенту та мультимедійні віртуальні симулятори. Особлива увага була приділена <br>опануванню слухачами практичних навичок у поводженні з озброєнням, а також <br>впровадженню інноваційних методів під час навчальних занять. Аналіз успішності груп, де <br>були застосовані вищезазначені інформаційні технології та активні методи навчання, <br>показав значне підвищення рівня успішності, зацікавленості у навчанні та мотивації <br>стосовно обраної професії. Висвітлення цих результатів дослідження в статті допоможе <br>розкрити проблематику підготовки військових фахівців у ВВНЗ і ВНП ЗВО та <br>запропонувати розвиток інноваційних підходів у сучасній військовій освіті.</p>2023-12-26T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/294880ВІЙСЬКОВА ОСВІТА В СИСТЕМІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ І ОБОРОНИ УКРАЇНИ 2023-12-26T16:06:12+02:00Надія Шабатінаvon4@ukr.net<p>Роль і значення військової освіти в системі національної безпеки визначається й тим, <br>що вона є середовищем і механізмом збереження, відтворення національної (цивільної та <br>етнічної) ідентичності соціуму та його складових. Система військової освіти виступає в <br>якості ресурсу та інструменту забезпечення національної безпеки і водночас в якості <br>середовища та механізму збереження та відтворення кадрового потенціалу. Основні <br>стратегічні документи держави роблять акцент на трьох аспектах національної безпеки <br>(політичний, геополітичний, військовий), які у контексті пріоритетів розвитку вищої <br>військової освіти поєднуються з вимогами створення та функціонування такої системи <br>військового навчання і виховання, яка має забезпечувати надійне функціонування серед <br>елементів національної безпеки саме військової безпеки.</p>2023-12-26T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/294884ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ ПОГЛЯД НА ПРОБЛЕМУ ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ В УМОВАХ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ 2023-12-26T16:26:35+02:00Оксана Шемчукvon4@ukr.netВадим Шемчукvon4@ukr.netРуслан Торчевськийvon4@ukr.net<p>У статті досліджуються причини та різноманітність проявів девіантної поведінки <br>військовослужбовців, які виконують бойові завдання за призначенням. Особливу увагу приділено <br>виокремленню видів девіацій, детермінант девіантної поведінки, підходам щодо попередження її <br>виникнення в умовах російсько-української війни. Під час здійснення теоретичного аналізу <br>наукових джерел із зазначеної проблематики сучасних та інших дослідників виокремлено та <br>схарактеризовано дефініції “девіантна поведінка”, “види девіантної поведінки”, “прояви <br>девіантної поведінки”, “заходи із попередження девіантної поведінки” у військових підрозділах <br>Збройних Сил України. Досліджуване питання є надзвичайно важливим у системі морально-<br>психологічного забезпечення; профілактика девіантної поведінки та влучно підібрані методики її <br>раннього виявлення у бойових підрозділах є запорукою створення “здорового” психолого-<br>педагогічного клімату у військових колективах та збереження їх обороноздатності.</p>2023-12-26T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/291695ВПЛИВ ФОРМУВАЛЬНОГО ЕТАПУ ПЕДАГОГІЧНОГО ЕКСПЕРИМЕНТУ НА ФОРМУВАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ІЗ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ2023-11-28T09:08:30+02:00Василь Ягуповnuou_str@ukr.netІлля Бєліковnuou_str@ukr.net<p>Стаття присвячена висвітленню результатів розрахунків які дають змогу виявити вплив формувального етапу педагогічного експерименту на формування організаційної компетентності у майбутніх фахівців із фізичної культури і спорту Збройних Сил України. Представлено алгоритм визначення відносного ступеня залежності результуючого показника від факторного за ціннісно-мотиваційним, когнітивним, діяльнісним, менеджерським, індивідуально-психічним та суб’єктним критеріями. Дослідження проводилось повторно із курсантами навчально-наукового інституту фізичної культури та спортивно-оздоровчих технологій Національного університету оборони України. Було з’ясовано наступне за результатами повторної діагностики: 30,2% мають низький рівень сформованості ціннісно-мотиваційного критерію організаційної компетентності, 53,5% – середній, 16.3% – високий, загальний коефіцієнт сформованості – 1,8; 34,9% мають низький рівень сформованості когнітивного критерію, 55,8% – середній і 9,3% мають високий рівень, загальний коефіцієнт – 1,74; 23,3% мають низький рівень сформованості діяльнісного критерію організаційної компетентності, 44,2% – середній, 32,6% – високий, загальний коефіцієнт сформованості – 2; 58,1% мають низький рівень сформованості менеджерського критерію, 41,9% – середній, жоден курсант не продемонстрував високий рівень, загальний коефіцієнт сформованості – 1,42; 41,9% мають низький рівень індивідуально-психічного критерію, 55,8% – середній, 2,3% – високий, загальний коефіцієнт сформованості – 1,6; 55,8% мають низький рівень суб’єктного критерію, 37.2% – середній, 7% – високий рівень, загальний коефіцієнт – 1,5. Переважна кількість респондентів змогла набрати низький та низький з динамікою зростання до середнього рівня сформованості за даними компонентами. Це дало змогу, з одного боку, встановити ефективність визначених умов, які позитивно впливають на її формування, а з іншого – акцентувати увагу на систематичному впровадженню додаткових педагогічних умов її формування в ході фахової підготовки майбутніх фахівців.</p>2023-11-28T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/294897МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ФІЗИЧНОЇ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ СУХОПУТНИХ ВІЙСЬК ДО ВІЙСЬКОВО-ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В ПРОЦЕСІ ВІЙСЬКОВО-ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ 2023-12-26T17:11:50+02:00Василь Ягуповvon4@ukr.netДенис Коноваловvon4@ukr.net<p>У статті запропоновано педагогічну модель формування фізичної готовності <br>майбутніх офіцерів Сухопутних військ (далі – СВ) Збройних сил (далі – ЗС ) України до <br>військово-професійної діяльності в ВВНЗ із таких блоків: цільово-методологічного <br>(відображає мету та підпорядковані їй основні завдання щодо формування фізичної <br>готовності майбутніх офіцерів СВ згідно з провідними положеннями системного, <br>компетентнісного, контекстного та суб’єктно-діяльнісного методологічних підходів); <br>змістовного (містить вимоги до формування фізичної готовності); суб’єктного (містить <br>процес взаємодії суб’єкта викладання – викладача (-ів) і суб’єкта навчальної діяльності – <br>курсанта (-ів); методично-процесуального (містить методичну послідовність формування <br>фізичної готовності майбутніх офіцерів СВ до професійної діяльності, методи, методичні <br>прийоми та методику її формування у ВВНЗ); результативного (містить критерії і <br>показники діагностування сформованості фізичної готовності майбутніх офіцерів; рівні її <br>сформованості (низький, достатній, середній, високий). <br>Методи дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення наукової літератури та <br>інформації, педагогічне спостереження.</p>2023-12-26T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/294911ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОЇ СУБ’ЄКТНОСТІ ПОСАДОВИХ ОСІБ КАДРОВИХ ОРГАНІВ ЯК ОСНОВНА ДЕТЕРМІНАНТА ПІДВИЩЕННЯ ЇХ КВАЛІФІКАЦІЇ ЗАСОБАМИ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В СИСТЕМІ ВІЙСЬКОВОЇ ОСВІТИ2023-12-26T18:33:30+02:00Василь Ягуповvon4@ukr.netОлег Яциноvon4@ukr.netОлег Тракалюкvon4@ukr.net<p>У статті розв’язано системну психолого-педагогічну проблему щодо підвищення <br>кваліфікації посадових осіб кадрових органів засобами дистанційного навчання в системі <br>військової освіти, яка насамперед стосується психолого-педагогічних аспектів забезпечення <br>їх суб’єктності у навчальній діяльності. З’ясовано, що результативність функціонування <br>системи дистанційного навчання та її засобів безпосередньо залежать від забезпечення їх <br>навчальної суб’єктності, яка є основною детермінантою навчальної успішності як <br>суб’єктів навчальної діяльності. Викладено методологічні та теоретичні аспекти <br>забезпечення навчальної суб’єктності посадових осіб кадрових органів у системі підвищення <br>кваліфікації, які служать науковою підвалиною для опрацювання конкретних методик і <br>технологій їх реалізації.</p>2023-12-26T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Військова освіта