http://znp-vo.nuou.org.ua/issue/feedВійськова освіта2025-07-24T15:16:52+03:00Vitalii Rakhmanovnuou_str@ukr.netOpen Journal Systems<p>Збірник наукових праць Національного університету оборони України </p>http://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/335452ФОРМУВАННЯ ЛІДЕРСЬКОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СЛУХАЧІВ ВВНЗ ІЗ ВИКОРИСТАННЯМ КОМУНІКАТИВНО-ЕТИКЕТНОГО КОУЧИНГУ 2025-07-15T14:46:25+03:00Андрій Вітченкоvon4@ukr.net<p>Статтю присвячено актуальній проблемі практичної підготовки слухачів ВВНЗ до <br>лідерської комунікації з використанням комунікативно-етикетного коучингу. <br>Проаналізовано сучасні теоретичні та прикладні розвідки з актуальних питань <br>лідерської комунікації, узагальнено передовий університетський досвід її методичної <br>підтримки у системі неперервної освіти. З’ясовано наявні розходження в поглядах на <br>сутність лідерської комунікації та підходах до її організації в умовах освітнього процесу, в <br>ідентифікації результатів комунікативної підготовки лідера. Доведено нагальність <br>технологізації комунікативної лідерської підготовки, пріоритетність комунікативно-<br>етикетного коучингу для ефективного вирішення виявлених проблем. <br>Визначено теоретичну основу лідерської комунікації, принципи і правила її організації у <br>військовому колективі. Виокремлено основні комунікативні бар’єри, на подолання яких має <br>бути спрямована лідерська комунікація. Розкрито сутність і структуру лідерської <br>комунікативної компетентності, розроблено технологічний підхід до її формування з <br>використанням комунікативно-етикетного коучингу. Для цього конкретизовано коучинговий зміст, відпрацьовано варіативні моделі проведення комунікативно-етикетного коучингу для слухачів, зразки тренувальних завдань для методичного забезпечення творчих форм удосконалення комунікативних навичок.</p>2025-06-25T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/335455АНАЛІТИЧНИЙ ОБРИС ВІЙСЬКОВОЇ ПІДГОТОВКИ ГРОМАДЯН В КРАЇНАХ-ЧЛЕНАХ НАТО 2025-07-15T15:36:38+03:00Надія Вавіловаvon4@ukr.netМикола Хомікvon4@ukr.netСвітлана Хорошиловаvon4@ukr.net<p>В статті проаналізовано комплектування збройних сил та військова підготовка <br>громадян країн – членів НАТО. Розглянуто різні форми та підходи, а саме: загальний <br>військовий обов’язок та служба у військовому резерві; служба за контрактом (професійна <br>армія) та служба у військовому резерв/запасі.</p>2025-06-25T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/335460МОДЕРНІЗАЦІЯ ДИСЦИПЛІН З БЕЗПЕКИ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ2025-07-16T09:37:55+03:00Юлія Данченкоvon4@ukr.netВолодимир Андроновvon4@ukr.netГалина Олійникvon4@ukr.netАндрій Михайлюкvon4@ukr.net<p>В роботі представлені результати модернізації дисциплін з безпеки професійної <br>діяльності військовослужбовців з урахуванням умов воєнного стану, тобто, запровадження <br>дистанційного формату вивчення. В роботі представлені результати модернізації <br>дисциплін з безпеки професійної діяльності військовослужбовців з урахуванням умов <br>воєнного стану, тобто, запровадження дистанційного формату вивчення. З метою <br>отримання інформації щодо результатів модернізації проведено анонімне онлайн-<br>опитування курсантів командно-штабного та гуманітарного факультетів Національної <br>академії національної гвардії України (НА НГУ) протягом двох навчальних років. Показано, <br>що для більшості здобувачів (близько 90 %) дистанційне навчання є повністю прийнятним, а більше 80 % опитуваних зазначили, що в такому форматі вивчення безпекових дисциплін є цікавим та ефективним. Майже половина курсантів відмітили, що воєнний стан суттєво <br>впливає на опанування дисциплін навчального плану.</p>2025-07-16T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/335522КЕЙС-ТЬЮТОРИНГ У КОНТЕКСТІ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «ОСВІТНЬО-ВІЙСЬКОВА ІННОВАТИКА» (ОСВІТНЬО-ПРОФЕСІЙНА ПРОГРАМА «ЗАХИСТ УКРАЇНИ») 2025-07-16T16:11:50+03:00Наталія Дем’яненкоvon4@ukr.netАнжеліна Пугачvon4@ukr.net<p>У статті порушено проблему тьюторського забезпечення професійної підготовки <br>вчителя. Зокрема, мета передбачає доведення ефективності технології тьюторингу як <br>складової і засобу дидактичної реалізації курсу «Освітньо-військова інноватика» у <br>підготовці вчителя захисту України та набуття майбутнім фахівцем тьюторських <br>компетентностей. Констатовано, що майбутній учитель захисту України має бути <br>готовим до виконання функцій тьютора – проєктування особистісно орієнтованих освітніх <br>програм, консультування у сфері освіти, надання допомоги у створенні індивідуального <br>освітнього простору особистості. <br>Основними завданнями тьюторського супроводу визначено: діагностування <br>індивідуально-психологічних особливостей, інтересів, здібностей, цінностей та мотивації <br>здобувача освіти; прогнозування можливих траєкторій його самореалізації; розроблення і <br>реалізацію індивідуальної програми тьюторського супроводу; моніторинг результатів. <br>Зазначено, що тьюторинг базується на суб’єкт-суб’єктній партнерській взаємодії <br>«викладач–студент», яка реалізується шляхом мотиваційно-цільової, діагностувальної, <br>рефлексивно-коригувальної, діяльнісної та проєктувальної функцій на основі впровадження <br>кейс-методу. Завдяки своїй універсальності кейс-метод може використовуватися в <br>набутті компетентностей та підвищенні кваліфікації, продуктивному освоєнні нових <br>знань, вивченні й аналізуванні складних ситуацій, проведенні досліджень та розробленні <br>нових ідей, систематизації інформації і прийнятті об’єктивних рішень, у прогнозуванні <br>майбутнього. <br>У процесі тьюторингу передбачено реалізацію таких цілей кейс-методу: розвиток <br>аналітичного і критичного мислення, вдосконалення практичних навичок, підвищення <br>мотивації, розвиток самостійності, формування позицій лідерства та компетентностей <br>роботи в команді, підвищення ефективності тьюторського забезпечення. <br>Теоретично обґрунтовано і розроблено модель кейс-тьюторингу (цільовий блок, мета, <br>освітні компоненти в контексті тьюторських систем, методичні підходи, <br>компетентності), представлено результати її експериментальної перевірки, які <br>підтвердили ефективність створених у процесі тьюторингу умов для навчання з <br>урахуванням індивідуальних особливостей та потреб здобувачів. Їх дотримання передбачає <br>формування оптимальної системи тьюторського забезпечення у закладі вищої освіти, що <br>дасть можливість підвищити ефективність освітнього процесу та сприяти особистісному <br>і професійному розвитку майбутніх фахівців.</p>2025-07-16T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/335552ЗАСТОСУВАННЯ ВІРТУАЛЬНИХ ТРЕНАЖЕРІВ ДЛЯ ВІЙСЬКОВО – ТЕХНІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ РАКЕТНИХ ВІЙСЬК І АРТИЛЕРІЇ: СУЧАСНИЙ СТАН І ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ 2025-07-17T10:52:01+03:00Анатолій Дерев’янчукvon4@ukr.netДмитро Чопаvon4@ukr.netЛюдмила Наливайкоvon4@ukr.net<p>Статтю присвячено аналізу стану та перспективам розвитку віртуальних <br>тренажерів, як ефективного інструменту підвищення рівня знань, вмінь та навичок під час <br>вивчення військово-технічних дисциплін. У статті проведено аналіз окремих типів <br>віртуальних тренажерних комплексів, які вже розроблені та використовуються для <br>підготовки фахівців відповідного профіля в умовах обмеженого часу та відсутності <br>необхідної навчальної матеріально-технічної бази. Крім цього запропоновані деякі підходи <br>щодо розроблення віртуальних тренажерів та перспективи їх подальшого вдосконалення і <br>впровадження в систему підготовки військових фахівців ракетних військ та артилерії.</p>2025-07-17T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/335561УДОСКОНАЛЕННЯ ШЛЯХІВ ВИБОРУ ПРІОРИТЕТНИХ НАПРЯМІВ НАУКОВОЇ, НАУКОВО-ТЕХНІЧНОЇ ТА ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СИЛ ОБОРОНИ УКРАЇНИ2025-07-17T11:17:38+03:00Ганна Єфименкоvon4@ukr.net<p>Постановка проблеми. В Україні, як держави з багатою науковою спадщиною та <br>потужним науково-технічним потенціалом, існує необхідність в систематичному <br>удосконаленні шляхів визначення пріоритетних напрямів у сферах наукової, науково-<br>технічної та інноваційної діяльності. Таке удосконалення спрямовано, перш за все, на <br>забезпечення національної безпеки, конкурентоспроможності виробничої сфери, сталого <br>розвитку та підвищення якості життя населення нашої країни. Особливо гостро <br>необхідність своєчасного удосконалення зазначених шляхів виникла під час <br>широкомасштабного вторгнення рф на територію України та відповідно, введення в <br>державі правового режиму воєнного стану. <br>В статті проведено дослідження шляхів вибору пріоритетних напрямів наукової, <br>науково-технічної та інноваційної діяльності, окреслено низку проблем, що потребують <br>вирішення. <br>Крім того, проведено аналіз сучасного стану нормативно-правового забезпечення <br>вибору пріоритетних напрямів наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності сил <br>оборони України, шляхи його формування та реалізації з ключовими стратегічними <br>орієнтирами ЄС у даній сфері. <br>Мета статті. На основі проведеного аналізу механізму визначення пріоритетних <br>напрямів у сферах наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності розробити та <br>запропонувати удосконалення їх шляхів вибору для сил оборони України. <br>Методи дослідження. Системний аналіз, синтез, порівняння та аналогії, узагальнення <br>й систематизації. <br>Виклад основного матеріалу. Проведено аналіз існуючого підходу вибору <br>пріоритетних напрямів наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності України, в <br>якому зазначено, що існує необхідність консолідації зусиль щодо підтримання та розвитку <br>наукової та науково-технічної діяльності та ефективного проведення наукових досліджень <br>сил оборони України, які будуть сприяти забезпеченню належного рівня національної <br>безпеки держави. <br>Запропоновано удосконалення шляхів вибору пріоритетних напрямів для сил оборони <br>України: пропонується їх розподіл на 35 підгруп відповідно до Єдиного переліку (каталогу) <br>спроможностей Міністерства оборони України, Збройних сил України та інших складових <br>сил оборони. При цьому пріоритет для вибору саме такого напряму надається вимогам та <br>потребам замовників наукової і науково-технічної продукції. <br>Зазначено, що в даний час відсутня чітка каталогізація напрямів наукових досліджень, <br>яка існувала до 2022 року, що пов’язано з переходом до планування наукової і науково-<br>технічної діяльності за функціональними групами спроможностей. Важливим аспектом є <br>врахування ролі та місця планування наукової та науково-технічної діяльності на основі <br>спроможностей сил оборони України, яке здійснюється на основі аналізу та визначення <br>пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки з урахуванням наявних і потенційних загроз <br>безпековому середовищу, воєнної політики, стратегії розвитку сил безпеки і оборони <br>держави, інвестиційного та виробничого потенціалу оборонно-промислового комплексу, <br>перспективних інноваційних наукових досліджень. <br>Новизна. Вперше запропоновано удосконалення шляхів вибору пріоритетних напрямів <br>наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності сил оборони України створенням <br>відповідного каталогу наукових напрямів, який має бути узгоджений із спроможностями <br>Міністерства оборони України, Збройних Сил України та інших складових сил оборони, <br>серед яких будуть визначатись пріоритетні напрями, за якими під час річного планування <br>буде формулюватись конкретна тематика наукових досліджень з урахуванням пропозицій <br>командувань видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України. <br>Висновки та перспективи подальших досліджень. <br>В статті проведено аналіз існуючого підходу вибору пріоритетних напрямів наукової, <br>науково-технічної та інноваційної діяльності України. На основі проведеного аналізу <br>запропоновано механізм удосконалення шляхів пріоритетних напрямів наукової, науково-<br>технічної та інноваційної діяльності сил оборони України. <br>Зазначений підхід, на думку автора, дозволить значно спростити процедуру <br>визначення пріоритетних напрямів досліджень, що забезпечить їх удосконалення у сфері <br>наукової та науково-технічної діяльності сил оборони України. <br>Подальші дослідження полягають у розробленні пропозицій щодо удосконалення <br>(уточнення) єдиного переліку (каталогу) спроможностей Міністерства оборони України, <br>Збройних сил України та інших складових сил оборони з урахуванням правового режиму <br>воєнного стану. <br>Перспективи подальших досліджень – розроблення пропозицій щодо удосконалення <br>(уточнення) єдиного переліку (каталогу) спроможностей Міністерства оборони України, <br>Збройних сил України та інших складових сил оборони з урахуванням правового режиму <br>воєнного стану.</p>2025-07-17T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/336146ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ СТРУКТУРНО-ЛОГІЧНОГО МОДЕЛЮВАННЯ ПІДГОТОВКИ ВІЙСЬКОВИХ ФАХІВЦІВ У СИСТЕМІ ВИЩОЇ ВІЙСЬКОВОЇ ОСВІТИ НА ОСНОВІ SAT 2025-07-24T14:49:25+03:00Андрій Зельницькийvon4@ukr.netОлег Заболотнийvon4@ukr.netВолодимир Карпенкоvon4@ukr.netНадія Шабатінаvon4@ukr.net<p>У статті на основі аналізу вітчизняних наукових досліджень та наукових досліджень <br>країн-членів НАТО розглянуто певні теоретичні аспекти моделювання та особливості <br>структурно-логічного моделювання підготовки військових фахівців у системі вищої <br>військової освіти (СВВО) із застосуванням SAT (Systems Approach to Training – системний <br>підхід до підготовки), який ефективно використовується у провідних військових вишах країн <br>Європи та Сполучених Штатів Америки.</p>2025-07-24T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/336156КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ ОФІЦЕРІВ ОПЕРАТИВНОГО РІВНЯ У БОРОТЬБІ З ІНФОРМАЦІЙНОЮ ЗБРОЄЮ 2025-07-24T15:16:52+03:00Дмитро Кисленкоvon4@ukr.netВолодимир Михайловvon4@ukr.net<p>Стаття присвячена аналізу ролі критичного мислення офіцерів оперативного рівня у <br>протидії інформаційній зброї, такій як дезінформація, пропаганда та кібератаки, що <br>становлять загрозу сучасним суспільствам. У ній розглядається, як офіцери оперативного <br>рівня, які поєднують стратегічні цілі з тактичними діями, можуть використовувати <br>аналітичні навички та скептицизм для виявлення і нейтралізації інформаційних загроз. <br>Особливу увагу приділено викликам, з якими вони стикаються, зокрема інформаційному <br>перевантаженню при часових обмеженнях, а також можливим рішенням, таким як <br>оперативна підготовка. Метою статті є підкреслення важливості розвитку критичного <br>мислення як ключового інструменту в умовах інформаційної війни.</p>2025-07-24T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/335653ЗАСАДИ ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОЄКТУВАННЯ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ ТРАЄКТОРІЇ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ КУРСАНТІВ ВВНЗ 2025-07-18T10:36:35+03:00Олександр Морозовvon4@ukr.net<p>У статті аналізуються та визначаються основні засади педагогічного проектування <br>індивідуальних траєкторій професійного розвитку курсантів вищих військових навчальних <br>закладів. Як основні засади педагогічного проектування визначаються необхідність <br>трансформації курсантів з пасивних в активні суб’єкти навчання, опанування викладачами <br>ролі не тільки лектора, а і тьютора. Доводиться, що проєктування індивідуальних <br>траєкторій професійного розвитку курсантів повинно здійснюватися на засадах <br>педагогічного проектування, реалізовуючись через взаємодію курсантів та викладачів, <br>індивідуальних та колективних суб’єктів. Результативна взаємодія всіх учасників процесу <br>педагогічного проектування індивідуальних траєкторій курсантів можлива на засадах <br>чіткого розподілу функцій, суб'єктної позиції кожного, актуалізації необхідних <br>особистісних якостей. Зазначаються проблемні питання, які впливають на проектування <br>траєкторій професійного розвитку.</p>2025-07-18T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/335684ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ЗАМОВЛЕННЯ НАУКОВОЇ ПРОДУКЦІЇ В МІНІСТЕРСТВІ ОБОРОНИ УКРАЇНИ 2025-07-18T14:29:11+03:00Андрій Наливайкоvon4@ukr.net<p><em>В статті за результатами аналізу нормативно-правової бази у сфері наукової та науково-технічної діяльності в цілому</em><em> і, зокрема, з питань визначення </em><em>пріоритетних напрямів </em><em>наукової і науково-технічної діяльності</em><em>, </em><em>формування потреб у науковій продукції </em><em>в системі Міністерстві оборони України та проведення науково-</em><em>технічної експертизи, </em><em>розроблені теоретико-методологічні основи обґрунтування порядку формування системи </em><em>замовлення наукової продукції в Міністерстві оборони України.</em></p>2025-07-18T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/335690ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК ЧИННИК ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ2025-07-18T15:28:22+03:00Любомира Одосійvon4@ukr.netЛідія Паращукvon4@ukr.netНаталія Чубінськаvon4@ukr.netЄремія Одосій von4@ukr.net<p>У статті розглянуто вплив інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) на <br>навчально-пізнавальну компетентнність та ефентивність навчання. Проведено аналіз та <br>встановлено оцінку впливу сучасних цифрових технологій щодо удосконалення педагогічної <br>майстерності та розвитку когнітивних навичок і критичного мислення здобувачів освіти. <br>Визначено ключові аспекти використання ІКТ в освітньому процесі. Запропоновано шляхи <br>оптимізації використання ІКТ для підвищення ефективності навчання та розвитку <br>компетентностей майбутніх фахівців. <br>Здійснено аналіз ролі ІКТ у трансформації традиційних підходів до навчання, що дає <br>змогу формувати нову модель взаємодії між вчителем і здобувачами освіти. Окреслено, як <br>впровадження ІКТ сприяє індивідуалізації та диференціації навчального процесу, забезпечує <br>доступ до якісного освітнього контенту, а також створює умови для самостійної, <br>дослідницької та проєктної діяльності здобувачів освіти. Обґрунтовано, що ІКТ <br>виступають потужним чинником модернізації освіти, який не лише підвищує ефективність <br>навчального процесу, а й забезпечує підготовку конкурентоспроможних фахівців, здатних <br>до критичного мислення, творчості та постійного саморозвитку. Виявлено, що <br>використання таких цифрових інструментів, як відеоконференції, онлайн-тести, форуми, <br>електронні підручники та інтерактивні лабораторії сприяє підвищенню мотивації, <br>покращенню взаємодії між учасниками освітнього процесу та розвитку навичок <br>самостійної роботи. <br>Наукова новизна полягає у кількісній оцінці результативності використання цифрових <br>освітніх технологій та доведенні їх ефективності у системі вищої військової освіти. <br>Практичне значення роботи полягає у статистичній обробці результатів вхідного та <br>підсумкового контролю знань, визначення приросту у якості засвоєних знань та <br>ефективності впровадження таких технологій у навчальний процес. <br>Перспективи подальших досліджень пов’язані з розробленням ефективних стратегій <br>цифрової трансформації освіти та створенням загальної моделі організації цифрового <br>навчального середовища.</p>2025-07-18T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/336042ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ВИЩИХ ВІЙСЬКОВИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ У ПРОЦЕСІ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ2025-07-22T15:54:21+03:00Леонід Олійникvon4@ukr.netСергій Іллющенкоvon4@ukr.netЮлія Грищукvon4@ukr.net<p>Анотація. Стаття присвячена обґрунтуванню педагогічних умов, які сприяють <br>вдосконаленню підготовки науково-педагогічних працівників вищих військових навчальних <br>закладів у процесі підвищення кваліфікації. На основі аналізу наукового тезаурусу визначено методологічну сутність поняття «педагогічні умови». Крім того, виокремлено основні педагогічні умови, які на сучасному етапі професійної діяльності науково-педагогічних працівників вищих військових навчальних закладів забезпечуватимуть розвиток їх професійних компетентностей у системі післядипломної освіти. Охарактеризовано кожну педагогічну умову та визначено складові їх змісту, які позитивно впливають на підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників вищих військових навчальних закладів.</p>2025-07-22T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/336045ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ДО РОБОТИ В СИСТЕМІ СТРАТЕГІЧНИХ КОМУНІКАЦІЙ В УМОВАХ ОСВІТНЬО-ІНФОРМАЦІЙНОГО СЕРЕДОВИЩА 2025-07-23T11:04:17+03:00Віталій Рахмановvon4@ukr.net<p>У статті досліджено теоретичні засади та практичні підходи до підготовки <br>майбутніх фахівців в умовах освітньо-інформаційного середовища щодо роботи в системі <br>стратегічних комунікацій як ключового інструменту інформаційного впливу, формування <br>громадської думки та забезпечення національної безпеки. Акцент зроблено на необхідності модернізації підготовки майбутніх фахівців відповідно до викликів сучасного інформаційного середовища, глобалізації комунікаційних процесів та зростання гібридних загроз. Розкрито зміст і структуру стратегічних комунікацій, які охоплюють публічну дипломатію, комунікації в секторі безпеки і оборони, кризові комунікації, управління репутацією, <br>інформаційно-психологічний вплив та цифрову взаємодію з аудиторіями. <br>У роботі увага приділена формуванню ключових професійних компетентностей, <br>зокрема комунікативної, інформаційно-аналітичної, міжкультурної, критичного мислення, <br>цифрової грамотності та навичок роботи в умовах інформаційної напруги. Описано <br>ефективні методи підготовки майбутніх фахівців: кейс-метод, симуляційні навчання, <br>проєктна діяльність, рольові ігри, міждисциплінарний підхід, використання цифрових <br>технологій, залучення практиків до освітнього процесу. <br>Підкреслено важливість міжгалузевої співпраці між закладами вищої освіти, <br>органами влади, військовими структурами та медіаінституціями. Особлива увага приділена <br>проблемам і перспективам розвитку системи професійної підготовки майбутніх фахівців <br>для стратегічних комунікацій в Україні, зокрема у контексті національної стійкості, <br>протидії дезінформації та гібридним впливам. Запропоновано шляхи удосконалення змісту <br>та організації освітнього процесу з метою формування висококваліфікованих фахівців, <br>здатних забезпечувати ефективну стратегічну комунікацію в інтересах держави, <br>суспільства та міжнародного партнерства.</p>2025-07-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/336096ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ ПРЕДМЕТНО-МОВНОГО ІНТЕГРОВАНОГО НАВЧАННЯ У ВІЙСЬКОВИХ ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ2025-07-23T16:08:10+03:00Оксана Совгарvon4@ukr.netГанна Совгарvon4@ukr.net<p>У контексті зростаючої міжнародної співпраці у військовому секторі, набуття високого <br>рівня іншомовної комунікативної компетентності є критично важливим для військових <br>фахівців. Необхідність ефективного викладання іноземних мов, адаптованого до специфіки <br>військової діяльності, вимагає інноваційних педагогічних підходів. Метою статті є визначення концептуальних рамок предметно-мовного інтегрованого навчання (CLIL) та оцінка його ефективності у розвитку професійної іншомовної комунікативної компетентності серед військових студентів у вищих навчальних закладах. Для дослідження застосування CLIL у національній системі вищої військової освіти було використано комплексний методологічний підхід, що включає загальнонаукові та спеціальні методи, такі як описовий метод, аналіз, синтез, класифікація, узагальнення та порівняльний аналіз. <br>Дослідження показало, що CLIL ефективно поєднує вивчення іноземної мови зі <br>спеціалізованими військовими знаннями, наголошуючи на чотирьох ключових <br>компонентах: зміст, комунікація, когніція та культура. Успішна реалізація CLIL <br>залежить від міждисциплінарної співпраці між викладачами мови та предметних <br>дисциплін, що забезпечує збалансовану інтеграцію мови та змісту. Практичне <br>застосування CLIL у військовій освіті, особливо у вивченні військової термінології, <br>оперативних процедур та міжнародного співробітництва, демонструє його цінність у <br>розвитку комунікативної компетентності курсантів через моделювання та сценарії. <br>Наукова новизна полягає у специфічному застосуванні CLIL до військової освіти, <br>підкреслюючи його практичне значення у розвитку професійної комунікативної <br>компетентності курсантів ВВНЗ. Результати дослідження мають практичне значення <br>для розробки та впровадження ефективних CLIL-стратегій у військові навчальні <br>програми. Перспективи подальших досліджень включають розробку та впровадження <br>адаптованих CLIL-стратегій для військової освіти, а також проведення кількісних та <br>якісних досліджень для оцінки фактичного впливу CLIL на рівень володіння мовою та <br>засвоєння спеціалізованих знань курсантами.</p>2025-07-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/336099ІНТЕГРОВАНЕ ВПРОВАДЖЕННЯ CLIL І TBLT У ПІДГОТОВЦІ ВІЙСЬКОВИХ ФАХІВЦІВ: ЗАКОРДОННИЙ ДОСВІД ТА МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ВІЙСЬКОВОЇ ОСВІТИ 2025-07-23T16:53:16+03:00Володимир Сусловvon4@ukr.net<p>У статті здійснено аналіз та узагальнення міжнародного досвіду впровадження <br>методик CLIL (інтегроване навчання змісту і мови) та TBLT (навчання мови на основі <br>виконання завдань) у військовій освіті країн НАТО та партнерів у 2018–2025 роках. Метою <br>дослідження є виявлення ефективних моделей реалізації, систем оцінювання результатів та <br>форматів підготовки викладачів з подальшим обґрунтуванням можливостей їх адаптації до <br>потреб національної військової освіти. Визначено ключові умови впровадження CLIL/TBLT-<br>модулів, описано типові сценарії занять, інтеграцію міжкультурної комунікативної <br>компетентності (ICC), системи подвійного оцінювання, підходи до командного викладання <br>та міжкафедральної взаємодії. Обґрунтовано практичні рекомендації для ВВНЗ. <br>Перспективи подальших досліджень охоплюють розробку пілотних модулів, формалізацію <br>інтегрованого оцінювання, створення національної рамки підготовки викладачів та вивчення динаміки формування міжкультурної комунікативної компетентності в умовах CLIL/TBLT.</p>2025-07-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Військова освітаhttp://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/336145ДОСВІД ЗАПРОВАДЖЕННЯ МЕТОДИКИ SAT У СИСТЕМУ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ ПІДГОТОВКИ ВІЙСЬКОВИХ ФАХІВЦІВ 2025-07-24T11:33:31+03:00Олег Цевельовvon4@ukr.netОлег Мітягінvon4@ukr.net<p>У статті досліджується актуальна проблема підвищення ефективності <br>функціонування системи підготовки військових фахівців із врахуванням міжнародного <br>досвіду методики вдосконалення якості навчання і підготовки військових фахівців. <br>Висвітлюються основні риси методики SAT, що доцільно запровадити в системі закладів <br>вищої освіти. <br>Визначається, що системний підхід до навчання (SAT) – це комплексна та гнучка <br>модель, яка визначає обов’язки на посаді, вимоги до навчання для неї, а також те, як <br>навчання має бути розроблено, реалізовано та оцінено. <br>Доводиться, що досвід застосування системи управління якістю підготовки військових <br>фахівців, необхідно запроваджувати в спільної діяльності органів державного та <br>військового управління в інтересах кадрового та мобілізаційного забезпечення сил безпеки і оборони України, використовуючи потенціал вітчизняних і міжнародних програм навчання та досвіду повномасштабної війни росії проти України.</p>2025-07-24T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Військова освіта