Військова освіта http://znp-vo.nuou.org.ua/ <p>Збірник наукових праць Національного університету оборони України </p> uk-UA nuou_str@ukr.net (Vitalii Rakhmanov) nndc@ukrpost.ua (Yuriy Kirpichnikov) вт, 08 лип 2025 14:04:08 +0300 OJS 3.2.1.2 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 ФОРМУВАННЯ ЛІДЕРСЬКОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СЛУХАЧІВ ВВНЗ ІЗ ВИКОРИСТАННЯМ КОМУНІКАТИВНО-ЕТИКЕТНОГО КОУЧИНГУ http://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/335452 <p>Статтю присвячено актуальній проблемі практичної підготовки слухачів ВВНЗ до <br>лідерської комунікації з використанням комунікативно-етикетного коучингу. <br>Проаналізовано сучасні теоретичні та прикладні розвідки з актуальних питань <br>лідерської комунікації, узагальнено передовий університетський досвід її методичної <br>підтримки у системі неперервної освіти. З’ясовано наявні розходження в поглядах на <br>сутність лідерської комунікації та підходах до її організації в умовах освітнього процесу, в <br>ідентифікації результатів комунікативної підготовки лідера. Доведено нагальність <br>технологізації комунікативної лідерської підготовки, пріоритетність комунікативно-<br>етикетного коучингу для ефективного вирішення виявлених проблем. <br>Визначено теоретичну основу лідерської комунікації, принципи і правила її організації у <br>військовому колективі. Виокремлено основні комунікативні бар’єри, на подолання яких має <br>бути спрямована лідерська комунікація. Розкрито сутність і структуру лідерської <br>комунікативної компетентності, розроблено технологічний підхід до її формування з <br>використанням комунікативно-етикетного коучингу. Для цього конкретизовано коучинговий зміст, відпрацьовано варіативні моделі проведення комунікативно-етикетного коучингу для слухачів, зразки тренувальних завдань для методичного забезпечення творчих форм удосконалення комунікативних навичок.</p> Андрій Вітченко Авторське право (c) 2025 Військова освіта http://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/335452 ср, 25 чер 2025 00:00:00 +0300 АНАЛІТИЧНИЙ ОБРИС ВІЙСЬКОВОЇ ПІДГОТОВКИ ГРОМАДЯН В КРАЇНАХ-ЧЛЕНАХ НАТО http://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/335455 <p>В статті проаналізовано комплектування збройних сил та військова підготовка <br>громадян країн – членів НАТО. Розглянуто різні форми та підходи, а саме: загальний <br>військовий обов’язок та служба у військовому резерві; служба за контрактом (професійна <br>армія) та служба у військовому резерв/запасі.</p> Надія Вавілова, Микола Хомік, Світлана Хорошилова Авторське право (c) 2025 Військова освіта http://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/335455 ср, 25 чер 2025 00:00:00 +0300 МОДЕРНІЗАЦІЯ ДИСЦИПЛІН З БЕЗПЕКИ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ http://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/335460 <p>В роботі представлені результати модернізації дисциплін з безпеки професійної <br>діяльності військовослужбовців з урахуванням умов воєнного стану, тобто, запровадження <br>дистанційного формату вивчення. В роботі представлені результати модернізації <br>дисциплін з безпеки професійної діяльності військовослужбовців з урахуванням умов <br>воєнного стану, тобто, запровадження дистанційного формату вивчення. З метою <br>отримання інформації щодо результатів модернізації проведено анонімне онлайн-<br>опитування курсантів командно-штабного та гуманітарного факультетів Національної <br>академії національної гвардії України (НА НГУ) протягом двох навчальних років. Показано, <br>що для більшості здобувачів (близько 90 %) дистанційне навчання є повністю прийнятним, а більше 80 % опитуваних зазначили, що в такому форматі вивчення безпекових дисциплін є цікавим та ефективним. Майже половина курсантів відмітили, що воєнний стан суттєво <br>впливає на опанування дисциплін навчального плану.</p> Юлія Данченко, Володимир Андронов, Галина Олійник, Андрій Михайлюк Авторське право (c) 2025 Військова освіта http://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/335460 ср, 16 лип 2025 00:00:00 +0300 КЕЙС-ТЬЮТОРИНГ У КОНТЕКСТІ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «ОСВІТНЬО-ВІЙСЬКОВА ІННОВАТИКА» (ОСВІТНЬО-ПРОФЕСІЙНА ПРОГРАМА «ЗАХИСТ УКРАЇНИ») http://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/335522 <p>У статті порушено проблему тьюторського забезпечення професійної підготовки <br>вчителя. Зокрема, мета передбачає доведення ефективності технології тьюторингу як <br>складової і засобу дидактичної реалізації курсу «Освітньо-військова інноватика» у <br>підготовці вчителя захисту України та набуття майбутнім фахівцем тьюторських <br>компетентностей. Констатовано, що майбутній учитель захисту України має бути <br>готовим до виконання функцій тьютора – проєктування особистісно орієнтованих освітніх <br>програм, консультування у сфері освіти, надання допомоги у створенні індивідуального <br>освітнього простору особистості. <br>Основними завданнями тьюторського супроводу визначено: діагностування <br>індивідуально-психологічних особливостей, інтересів, здібностей, цінностей та мотивації <br>здобувача освіти; прогнозування можливих траєкторій його самореалізації; розроблення і <br>реалізацію індивідуальної програми тьюторського супроводу; моніторинг результатів. <br>Зазначено, що тьюторинг базується на суб’єкт-суб’єктній партнерській взаємодії <br>«викладач–студент», яка реалізується шляхом мотиваційно-цільової, діагностувальної, <br>рефлексивно-коригувальної, діяльнісної та проєктувальної функцій на основі впровадження <br>кейс-методу. Завдяки своїй універсальності кейс-метод може використовуватися в <br>набутті компетентностей та підвищенні кваліфікації, продуктивному освоєнні нових <br>знань, вивченні й аналізуванні складних ситуацій, проведенні досліджень та розробленні <br>нових ідей, систематизації інформації і прийнятті об’єктивних рішень, у прогнозуванні <br>майбутнього. <br>У процесі тьюторингу передбачено реалізацію таких цілей кейс-методу: розвиток <br>аналітичного і критичного мислення, вдосконалення практичних навичок, підвищення <br>мотивації, розвиток самостійності, формування позицій лідерства та компетентностей <br>роботи в команді, підвищення ефективності тьюторського забезпечення. <br>Теоретично обґрунтовано і розроблено модель кейс-тьюторингу (цільовий блок, мета, <br>освітні компоненти в контексті тьюторських систем, методичні підходи, <br>компетентності), представлено результати її експериментальної перевірки, які <br>підтвердили ефективність створених у процесі тьюторингу умов для навчання з <br>урахуванням індивідуальних особливостей та потреб здобувачів. Їх дотримання передбачає <br>формування оптимальної системи тьюторського забезпечення у закладі вищої освіти, що <br>дасть можливість підвищити ефективність освітнього процесу та сприяти особистісному <br>і професійному розвитку майбутніх фахівців.</p> Наталія Дем’яненко, Анжеліна Пугач Авторське право (c) 2025 Військова освіта http://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/335522 ср, 16 лип 2025 00:00:00 +0300 ЗАСТОСУВАННЯ ВІРТУАЛЬНИХ ТРЕНАЖЕРІВ ДЛЯ ВІЙСЬКОВО – ТЕХНІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ РАКЕТНИХ ВІЙСЬК І АРТИЛЕРІЇ: СУЧАСНИЙ СТАН І ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ http://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/335552 <p>Статтю присвячено аналізу стану та перспективам розвитку віртуальних <br>тренажерів, як ефективного інструменту підвищення рівня знань, вмінь та навичок під час <br>вивчення військово-технічних дисциплін. У статті проведено аналіз окремих типів <br>віртуальних тренажерних комплексів, які вже розроблені та використовуються для <br>підготовки фахівців відповідного профіля в умовах обмеженого часу та відсутності <br>необхідної навчальної матеріально-технічної бази. Крім цього запропоновані деякі підходи <br>щодо розроблення віртуальних тренажерів та перспективи їх подальшого вдосконалення і <br>впровадження в систему підготовки військових фахівців ракетних військ та артилерії.</p> Анатолій Дерев’янчук, Дмитро Чопа, Людмила Наливайко Авторське право (c) 2025 Військова освіта http://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/335552 чт, 17 лип 2025 00:00:00 +0300 УДОСКОНАЛЕННЯ ШЛЯХІВ ВИБОРУ ПРІОРИТЕТНИХ НАПРЯМІВ НАУКОВОЇ, НАУКОВО-ТЕХНІЧНОЇ ТА ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СИЛ ОБОРОНИ УКРАЇНИ http://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/335561 <p>Постановка проблеми. В Україні, як держави з багатою науковою спадщиною та <br>потужним науково-технічним потенціалом, існує необхідність в систематичному <br>удосконаленні шляхів визначення пріоритетних напрямів у сферах наукової, науково-<br>технічної та інноваційної діяльності. Таке удосконалення спрямовано, перш за все, на <br>забезпечення національної безпеки, конкурентоспроможності виробничої сфери, сталого <br>розвитку та підвищення якості життя населення нашої країни. Особливо гостро <br>необхідність своєчасного удосконалення зазначених шляхів виникла під час <br>широкомасштабного вторгнення рф на територію України та відповідно, введення в <br>державі правового режиму воєнного стану. <br>В статті проведено дослідження шляхів вибору пріоритетних напрямів наукової, <br>науково-технічної та інноваційної діяльності, окреслено низку проблем, що потребують <br>вирішення. <br>Крім того, проведено аналіз сучасного стану нормативно-правового забезпечення <br>вибору пріоритетних напрямів наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності сил <br>оборони України, шляхи його формування та реалізації з ключовими стратегічними <br>орієнтирами ЄС у даній сфері. <br>Мета статті. На основі проведеного аналізу механізму визначення пріоритетних <br>напрямів у сферах наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності розробити та <br>запропонувати удосконалення їх шляхів вибору для сил оборони України. <br>Методи дослідження. Системний аналіз, синтез, порівняння та аналогії, узагальнення <br>й систематизації. <br>Виклад основного матеріалу. Проведено аналіз існуючого підходу вибору <br>пріоритетних напрямів наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності України, в <br>якому зазначено, що існує необхідність консолідації зусиль щодо підтримання та розвитку <br>наукової та науково-технічної діяльності та ефективного проведення наукових досліджень <br>сил оборони України, які будуть сприяти забезпеченню належного рівня національної <br>безпеки держави. <br>Запропоновано удосконалення шляхів вибору пріоритетних напрямів для сил оборони <br>України: пропонується їх розподіл на 35 підгруп відповідно до Єдиного переліку (каталогу) <br>спроможностей Міністерства оборони України, Збройних сил України та інших складових <br>сил оборони. При цьому пріоритет для вибору саме такого напряму надається вимогам та <br>потребам замовників наукової і науково-технічної продукції. <br>Зазначено, що в даний час відсутня чітка каталогізація напрямів наукових досліджень, <br>яка існувала до 2022 року, що пов’язано з переходом до планування наукової і науково-<br>технічної діяльності за функціональними групами спроможностей. Важливим аспектом є <br>врахування ролі та місця планування наукової та науково-технічної діяльності на основі <br>спроможностей сил оборони України, яке здійснюється на основі аналізу та визначення <br>пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки з урахуванням наявних і потенційних загроз <br>безпековому середовищу, воєнної політики, стратегії розвитку сил безпеки і оборони <br>держави, інвестиційного та виробничого потенціалу оборонно-промислового комплексу, <br>перспективних інноваційних наукових досліджень. <br>Новизна. Вперше запропоновано удосконалення шляхів вибору пріоритетних напрямів <br>наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності сил оборони України створенням&nbsp;<br>відповідного каталогу наукових напрямів, який має бути узгоджений із спроможностями <br>Міністерства оборони України, Збройних Сил України та інших складових сил оборони, <br>серед яких будуть визначатись пріоритетні напрями, за якими під час річного планування <br>буде формулюватись конкретна тематика наукових досліджень з урахуванням пропозицій <br>командувань видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України. <br>Висновки та перспективи подальших досліджень. <br>В статті проведено аналіз існуючого підходу вибору пріоритетних напрямів наукової, <br>науково-технічної та інноваційної діяльності України. На основі проведеного аналізу <br>запропоновано механізм удосконалення шляхів пріоритетних напрямів наукової, науково-<br>технічної та інноваційної діяльності сил оборони України. <br>Зазначений підхід, на думку автора, дозволить значно спростити процедуру <br>визначення пріоритетних напрямів досліджень, що забезпечить їх удосконалення у сфері <br>наукової та науково-технічної діяльності сил оборони України. <br>Подальші дослідження полягають у розробленні пропозицій щодо удосконалення <br>(уточнення) єдиного переліку (каталогу) спроможностей Міністерства оборони України, <br>Збройних сил України та інших складових сил оборони з урахуванням правового режиму <br>воєнного стану. <br>Перспективи подальших досліджень – розроблення пропозицій щодо удосконалення <br>(уточнення) єдиного переліку (каталогу) спроможностей Міністерства оборони України, <br>Збройних сил України та інших складових сил оборони з урахуванням правового режиму <br>воєнного стану.</p> Ганна Єфименко Авторське право (c) 2025 Військова освіта http://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/335561 чт, 17 лип 2025 00:00:00 +0300 ЗАСАДИ ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОЄКТУВАННЯ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ ТРАЄКТОРІЇ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ КУРСАНТІВ ВВНЗ http://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/335653 <p>У статті аналізуються та визначаються основні засади педагогічного проектування <br>індивідуальних траєкторій професійного розвитку курсантів вищих військових навчальних <br>закладів. Як основні засади педагогічного проектування визначаються необхідність <br>трансформації курсантів з пасивних в активні суб’єкти навчання, опанування викладачами <br>ролі не тільки лектора, а і тьютора. Доводиться, що проєктування індивідуальних <br>траєкторій професійного розвитку курсантів повинно здійснюватися на засадах <br>педагогічного проектування, реалізовуючись через взаємодію курсантів та викладачів, <br>індивідуальних та колективних суб’єктів. Результативна взаємодія всіх учасників процесу <br>педагогічного проектування індивідуальних траєкторій курсантів можлива на засадах <br>чіткого розподілу функцій, суб'єктної позиції кожного, актуалізації необхідних <br>особистісних якостей. Зазначаються проблемні питання, які впливають на проектування <br>траєкторій професійного розвитку.</p> Олександр Морозов Авторське право (c) 2025 Військова освіта http://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/335653 пт, 18 лип 2025 00:00:00 +0300 ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ЗАМОВЛЕННЯ НАУКОВОЇ ПРОДУКЦІЇ В МІНІСТЕРСТВІ ОБОРОНИ УКРАЇНИ http://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/335684 <p><em>В статті за результатами аналізу нормативно-правової бази у сфері наукової та науково-технічної діяльності в цілому</em><em> і, зокрема, з питань визначення </em><em>пріоритетних напрямів </em><em>наукової і науково-технічної діяльності</em><em>, </em><em>формування потреб у науковій продукції </em><em>в системі Міністерстві оборони України та проведення науково-</em><em>технічної експертизи, </em><em>розроблені теоретико-методологічні основи обґрунтування порядку формування системи </em><em>замовлення наукової продукції в Міністерстві оборони України.</em></p> Андрій Наливайко Авторське право (c) 2025 Військова освіта http://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/335684 пт, 18 лип 2025 00:00:00 +0300 ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК ЧИННИК ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ http://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/335690 <p>У статті розглянуто вплив інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) на <br>навчально-пізнавальну компетентнність та ефентивність навчання. Проведено аналіз та <br>встановлено оцінку впливу сучасних цифрових технологій щодо удосконалення педагогічної <br>майстерності та розвитку когнітивних навичок і критичного мислення здобувачів освіти. <br>Визначено ключові аспекти використання ІКТ в освітньому процесі. Запропоновано шляхи <br>оптимізації використання ІКТ для підвищення ефективності навчання та розвитку <br>компетентностей майбутніх фахівців. <br>Здійснено аналіз ролі ІКТ у трансформації традиційних підходів до навчання, що дає <br>змогу формувати нову модель взаємодії між вчителем і здобувачами освіти. Окреслено, як <br>впровадження ІКТ сприяє індивідуалізації та диференціації навчального процесу, забезпечує <br>доступ до якісного освітнього контенту, а також створює умови для самостійної, <br>дослідницької та проєктної діяльності здобувачів освіти. Обґрунтовано, що ІКТ <br>виступають потужним чинником модернізації освіти, який не лише підвищує ефективність <br>навчального процесу, а й забезпечує підготовку конкурентоспроможних фахівців, здатних <br>до критичного мислення, творчості та постійного саморозвитку. Виявлено, що <br>використання таких цифрових інструментів, як відеоконференції, онлайн-тести, форуми, <br>електронні підручники та інтерактивні лабораторії сприяє підвищенню мотивації, <br>покращенню взаємодії між учасниками освітнього процесу та розвитку навичок <br>самостійної роботи. <br>Наукова новизна полягає у кількісній оцінці результативності використання цифрових <br>освітніх технологій та доведенні їх ефективності у системі вищої військової освіти. <br>Практичне значення роботи полягає у статистичній обробці результатів вхідного та <br>підсумкового контролю знань, визначення приросту у якості засвоєних знань та <br>ефективності впровадження таких технологій у навчальний процес. <br>Перспективи подальших досліджень пов’язані з розробленням ефективних стратегій <br>цифрової трансформації освіти та створенням загальної моделі організації цифрового <br>навчального середовища.</p> Любомира Одосій, Лідія Паращук, Наталія Чубінська, Єремія Одосій Авторське право (c) 2025 Військова освіта http://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/335690 пт, 18 лип 2025 00:00:00 +0300 ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ВИЩИХ ВІЙСЬКОВИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ У ПРОЦЕСІ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ http://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/336042 <p>Анотація. Стаття присвячена обґрунтуванню педагогічних умов, які сприяють <br>вдосконаленню підготовки науково-педагогічних працівників вищих військових навчальних <br>закладів у процесі підвищення кваліфікації. На основі аналізу наукового тезаурусу визначено методологічну сутність поняття «педагогічні умови». Крім того, виокремлено основні педагогічні умови, які на сучасному етапі професійної діяльності науково-педагогічних працівників вищих військових навчальних закладів забезпечуватимуть розвиток їх професійних компетентностей у системі післядипломної освіти. Охарактеризовано кожну педагогічну умову та визначено складові їх змісту, які позитивно впливають на підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників вищих військових навчальних закладів.</p> Леонід Олійник, Сергій Іллющенко, Юлія Грищук Авторське право (c) 2025 Військова освіта http://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/336042 вт, 22 лип 2025 00:00:00 +0300