СУЧАСНИЙ СТАН, ЦІЛІ ТА ЗМІСТ, ПРОБЛЕМИ І ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ВІЙСЬКОВОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.33099/2617-1783/2020-2/270-281Ключові слова:
військова освіта, рольові та ділові ігри, освітній процес військового навчального закладу, система освітнього процесу.Анотація
В статті висвітлюються особливості підготовки військовослужбовців в сучасних умовах участі України у гібридній війні, аналіз сучасного стану, цілей та змісту, проблем і перспектив розвитку військової освіти. Військова освіта базується на принципах науковості, гуманізму, демократизму, послідовності та безперервності, незалежності від втручання будь-яких політичних партій, рухів, інших громадських та релігійних організацій і здійснюється на засадах компетентнісного підходу.
В науковій статті практичною складовою є запровадження інтерактивних форм навчання, а саме ділових та рольових ігор в освітньому процесі військового навчального закладу, які максимально наближають теоретичну підготовку до реальної практичної діяльності, тому що ділові та рольові ігри є основою прийняття рішень як в конкретній бойовій обстановці, так і на заняттях, сприяють формуванню знань, законів, тенденцій розвитку військової справи, логічних методів системного аналізу. Велике значення для організації рольової гри мають прийоми, які засновані на стимулюванні ігрових взаємодій курсантів в максимальній наближеності до реальної професійної військової бойової діяльності офіцера – поведінково-ігрові прийоми. До числа таких прийомів належать: інструктування, активізація ігрових сторін, корекція поведінки учасників гри, прийоми етапної та підсумкової оцінок. Особливе значення в процесі організації рольових ігор в професійній підготовці військових мають так звані когнітивно-ігрові прийоми. До таких прийомів відносяться: а) прийоми, які сприяють входженню в роль – образ (характеристика ролі кожного учасника гри, спонукання, заохочення, питання-підказка, а також підбадьорення і гумор); б) прийоми кореляції ролей (постановка навідних питань, зауваження-питання, підтримка-захист та інше).
Сьогоднішній період характеризується серйозними структурними й організаційними змінами у сфері державотворення та військового будівництва, у тому числі щодо системи вищої військової освіти (СВВО). Характерною відмінною ознакою функціонування СВВО на сучасному етапі є те, що вона виступає водночас й інструментом, й об’єктом реформування Збройних Сил України, оскільки від професійної підготовки офіцерських кадрів, їх відданості Вітчизні і спроможності виконувати військовий обов’язок у найвищому ступені залежить боєготовність та боєздатність військ. Тому СВВО повинна забезпечити підготовку військових фахівців із високим рівнем професіоналізму, компетентності, інтелектуального розвитку, загальної та військово-професіональної культури, здатних з високою ефективністю виконувати поставлені завдання щодо оборони України, розвитку власної творчої індивідуальності, наполегливого самостійного засвоєння нових знань протягом військової служби, прийняття оптимальних рішень в нестандартних умовах за всіма спеціальностями й спеціалізаціями, що визначають рівень боєздатності та боєготовності Збройних Сил.
Посилання
Goryacheva K.S. Methods of introducing didactic and role-playing games in the educational process of military education as a practice of decision-making in a situation close to combat // Goryacheva KS, Ryzhikov VS // Youth and the market. - Drogobich, 2018. - Vip. № 7 (162)-P.17-22.
The Constitution of Ukraine // Bulletin of the Verkhovna Rada of Ukraine (VVR), 1996, № 30, Art. 141.
Panfilov O.Y., Petrova L.O. The system of military education of Ukraine as a framework condition for the formation of the personality of the military leader / O.Yu. Panfilov, L.O. Petrova // Collection of scientific works of Kharkiv University of the Air Force, 2016, - issue 3 (48). - Pp. 201- 204.
Regulation "On the peculiarities of the organization of educational activities in higher military educational institutions of the Ministry of Defense of Ukraine and military educational units of higher education institutions" - Order of the Ministry of Defense of Ukraine of January 9, 2020 № 4.
Poltorak ST Perspective directions of development of state management of the system of higher military education of Ukraine / Bulletin of the National University of Civil Defense of Ukraine: Collection of scientific works of Kharkiv: 2017. – Vyp. 2 (7) .- S. 309-315.
About higher education. Law of Ukraine of July 1, 2014 № 1556 - VII// Bulletin of the Verkhovna Rada (VVR), 2014, № 37-38, Article 2004.
Ryzhykov V.S. Theory and practice of using game learning in practical classes in the training of future lawyers Scientific records. Series: pedagogical sciences. - Kirovograd, 2011 issue.99-P.183-188.
Ryzhykov V.S. Methods of using "brainstorming" in seminars in vocational training in higher military educational institutions / VS Ryzhikov / / Youth and Market - Drohobych, Drohobych State Pedagogical University named after Ivan Franko. №5 (160) May 2018. - P.26-32.
Ryzhykov V.S. The value of professional qualities in the target model of the educational process of military training / V.S. Ryzhikov // Bulletin of the Taras Shevchenko National University of Kyiv: social work. - № 2, 2017. - P.61-64.
Sytnyk G. Tendencies of development of the defense-industrial complex of the leading countries of the world / G. Sytnyk, O. Salnikova // Aspects of public administration. - Dnepropetrovsk: Grani, 2014. - № 9/10. - P. 56–65.
Shchipansky PV, Tymoshenko RI, Salkutsan SM Formation
new paradigm of military education / PV Shchypansky, RI Tymoshenko, SM Salkutsan // Science and Defense 2’2017 P.37-42.
Bakhov I. Leadership abilities of a Military Manager, Professionalism of a Commander as the Guarantee of the Practice of Efective Activity of a Miliatry Organization / I. Bakhov, V. Ryzhykov, O. Kolisnyk. // International Journal of Engineering and Technology. – 2018. – № 7. – P. 45–49.
Decree of the President of Ukraine №240 / 2016 "On the decision of the National Security and Defense Council of Ukraine of May 20, 2016" On the Strategic Defense Bulletin of Ukraine ".
Government portal https://www.kmu.gov.ua/news/vijskova-osvita-ye-skladovoyu-zagalnoderzhavnoyi-sistemi-osviti-v-ukrayini-ta-vklyuchaye-ponad-150-specializacij-i-70-specialties
Reference: Army Inform.