КРИТЕРІЇ І ПОКАЗНИКИ ДІАГНОСТУВАННЯ ЛІДЕРСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ – ФАХІВЦІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ В ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33099/2617-1783/2023-47/18-27

Ключові слова:

діагностування; критерії; сформованість; лідерська компетентність; майбутні офіцери; показники.

Анотація

Анотація. Стаття присвячена проблемі розроблення критеріїв і показників діагностування сформованості лідерської компетентності майбутніх офіцерів – фахівців фізичної культури і спорту (далі – МОФФКіС) у процесі професійно-педагогічної підготовки. На основі узагальнення наукових джерел із урахуванням специфіки фахової діяльності МОФФКіС в Збройних силах (далі – ЗС) України визначено та обґрунтовано зміст понять «критерій» і «показник».

З’ясовано критерії оцінювання сформованості їх лідерської компетентності – ціннісно-мотиваційний, когнітивний, поведінково-діяльнісний, індивідуально-психічний і суб’єктний, що мають відповідні показників. Вибір критеріїв і показників здійснено з необхідністю діагностування сформованості конкретного компонента лідерської компетентності МОФФКіС, а також з урахуванням специфіки виконання ними військово-професійної діяльності, як начальника фізичної підготовки і спорту військової частини, та в відповідності до сучасних вимог до постаті військового професіонала ЗС України як командира та лідера в військово-професійному середовищі.

Доведено, що розроблені критерії та показники діагностування сформованості лідерської компетентності МОФФКіС дають можливість достатньо повно її з’ясовувати у процесі професійно-педагогічної підготовки. Охарактеризовано чотири рівні її сформованості – низький, достатній, середній і високий.

Посилання

Бойко О. В. Формування готовності до управлінської діяльності у майбутніх магістрів військово-соціального управління: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Київ,

217 с.

Бойчук І. Д. Педагогічні умови професійної підготовки майбутніх фармацевтів у коледжі: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Житомир, 2010. 97 с.

Бусел В. Т. Великий тлумачний словник сучасної української мови: Близько 170 000 слів / ред. В. Т. Бусел. Київ, 2004. 1440 с.

Вербин Н. Б. Критерії та показники оцінювання рівнів розвиненості професійної витривалості майбутніх магістрів військового управління. Науковий вісник СНУ імені Лесі

Українки. Серія: Педагогічні науки. Луцьк, 2017. №1. С. 76-80.

Вітвицька С. С. Теоретичні і методологічні засади педагогічної підготовки магістрантів в умовах ступеневої освіти: монографія. Житомир: Полісся, 2015. 180 с.

Грибан Г. П. Фізичне виховання студентів аграрних вищих навчальних закладів: монографія. Житомир: Вид-во Рута, 2012. 514 с.

Енциклопедія освіти / за заг. ред. академіка НАН і АПН України, Президента АПН України В. Г. Кремень. Київ, 2008. 1037 с.

Костів С. Ф. Сутність і зміст психофізичної витривалості професіоналів військового управління у сфері оборони оперативно-тактичного рівня. Збірник наукових праць. Інститут модернізації змісту освіти МОН України. Вінниця, 2018. № 88 (ч. 1). С. 261–268.

Кремень В. Г., Биков В. Ю. Інноваційні завдання сучасного етапу інформатизації освіти. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці

фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2014. № 37. С. 3–15. URL:

https://vspu.edu.ua/science/art/a153.pdf. (дата звернення: 17.04.2023).

Овчарук О. В. Розвиток компетентнісного підходу: стратегічні орієнтири міжнародної спільноти. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи/ за заг. ред. О. В. Овчарук. Київ: КІС, 2004. 112 с.

Професійна освіта: словник : навч. посіб. / АПН України, Ін-т педагогіки і психології проф.освіти : уклад. С. О. Гончаренко та ін.; за ред. Н. Г. Ничкало. Київ : Вища

школа, 2000. 380 с.

Спірін О. М., Вакалюк Т. А. Критерії добору відкритих web-opiєнтованих технологій навчання основ програмування майбутніх учителів інформатики. Інформаційні технології і засоби навчання. Київ, 2017. № 60 (4), С. 275–287. URL:

http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2017_60_4_24 (дата звернення: 19.04.2023).

Тернопільська В. І., Дерев’янко О. В. Визначення критеріїв сформованості професійної компетентності майбутніх гірничих інженерів. Наук. часопис НПУ імені М. П.

Драгоманова. Київ, 2010. Вип. 31. С. 264–267.

Ягупов В. В. Компетентнісний підхід до професійної підготовки майбутніх фахівців у системі професійно-технічної освіти. Креативна педагогіка. Вінниця, 2011. № 4. С. 28–34.

Ягупов В. В. Теорія і методологія військово-педагогічних досліджень: підручник. Київ: НУОУ імені Івана Черняховського, 2019. 444 с.

Ягупов В. В., Тракалюк О. Л. Критерії та показники діагностування професійної підготовленості офіцерів оперативно-тактичної ланки управління. Вісник Національного університету оборони України. Київ, 2021. №6 (64). С. 164–175.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-21

Номер

Розділ

ЗАГАЛЬНИЙ