ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33099/2617-1783/2023-47/290-303

Ключові слова:

інформаційно-комунікаційна компетентність; цифровізація; гейміфікація; імерсивне навчання; загальна середня освіта; аналіз і синтез; сформованість; узагальнення; систематизація та конкретизація.

Анотація

У статті проаналізовано та конкретизовано проблемні питання щодо формування інформаційно-комунікаційної компетентності учнів закладів загальної середньої освіти (далі - ІКК учнів) у науковій теорії і практиці. Тема є актуальною в сучасному інформаційному суспільстві, де інформаційні технології все більше проникають в усі сфери суспільного життя людини. Інформаційно-комунікаційні технології (далі - ІКТ) є невід’ємною частиною сучасної освіти, але багато учнів закладів загальної середньої освіти не мають достатньої ІКК в їх використанні.

У науковій теорії і практиці формування ІКК учнів досліджується у різних науках і навчальних дисциплінах, у тому числі з позиції педагогічної психології, педагогіки, інформатики тощо. Узагальнення результатів досліджень показують, що багато учнів не володіють достатньо сформованою ІКК, що впливає на якість набуття ними в подальшому професійної освіти і на подальшу професійну кар’єру.

Біографія автора

Євген Судніков, Національний університет оборони України, м. Київ

 

 

 

Посилання

Bykov V. (2012). Innovatsiini instrumenty ta perspektyvni napriamy informatyzatsii osvity [Innovative tools and promising directions of informatization of education]. IKT v suchasnii osviti: dosvid, problemy, perspektyvy: tretia mizhnar. nauk.-prakt. konf, Lviv : LDU BZhD,. Ch 1. pp. 14–26.

Bykov V. (2016). Tsyfrova humanistychna pedahohika vidkrytoi osvity [Digital humanistic pedagogy of open education]. V. Bykov, M. Leshchenko. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy pp. 115–130. Access mode: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tipuss_2016_4_13.

Draiden H., Vos Dzh. (2005). Revoliutsiia v navchanni [A revolution in education]. Lviv: Litopys, 542.

Zakon Ukrainy «Pro vvedennia voiennoho stanu v Ukraini» [Law of Ukraine "On the Introduction of Martial Law in Ukraine"] URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2102-20#Text.

Kyva, V. (2022). Information and communication competence of teachers in the military education system: theory and practice of development in distance learning form: monograph. Publishing House «European Scientific Platform», 222. https://doi.org/10.36074/kyva-monograph.2022.

Kyva, V., Koshlan, O., Krykun, V., Zaika, L., Shapran, O., Sudnikov, Ye. (2022). The Experience of Implementing a Digital Library in the Educational and Research Activities of the National Defense University of Ukraine Named after Ivan Cherniakhovskyi. TEM Journal: Technology, Education, Management, Informatics, Volume 11, Issue 3.11. Ovcharuk O. V., Spirin O. M. (2021). Entsyklopediia osvity; Nats. akad. ped. nauk Ukrainy, holov. red. V. H. Kremen. 2‐he vyd., dopov. ta pererob. Kyiv: Yurinkom Inter, 1095–1096.

Kyrychenko V. I., Necherda V. B., Bezruk K. O., Lavrentieva I. V. (2022). Metodyka formuvannia sotsialno uspishnoi osobystosti starshoklasnyka v systemi zahalnoi serednoi osvity [The method of forming a socially successful personality of a high school student in the system of general secondary education]. metod. rek. Kropyvnytskyi: Imeks-LTD, 33.

Krumsvik R. Situated learning and digital competence. Education and Information Technology [Електронний ресурс] / R. Krumsvik. Режим доступу: http://www.icicte.org/Proceedings2013/Papers202013/05-1-Krumsvik.pdf.

Morze N.V., Kocharian A.B. (2014). Model standartu IKT-kompetentnosti vykladachiv universytetu v konteksti pidvyshchennia yakosti osvity [Model of the standard of ICT competence of university teachers in the context of improving the quality of education]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. № 43. Vyp. 5. pp. 27-39. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/33688365.pdf

Ovcharuk O. V., Spirin O. M. (2021). Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of education] Nats. akad. ped. nauk Ukrainy, holov. red. V. H. Kremen. 2‐he vyd., dopov. ta pererob. K: Yurinkom Inter, pp. 1095–1096.

Prohrama vykhovannia «Nova ukrainska shkola»: u postupi do tsinnostei» ["New Ukrainian School" educational program: on the way to values"], URL: https://ipv.org.ua/prohrama-nova-ukrainska-shkola/.

Prokhorova S. M. (2015). Poniattia tsyfrovoi kompetentnosti vchytelia inozemnoi movy u svitovomu osvitnomu prostori [The concept of digital competence of a foreign language teacher in the global educational space]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. Pedahohichni nauky. Vyp. 4. pp. 113–116. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ VZhDUP_2015_4_24.

Spirin O. M. (2009). Informatsiino-komunikatsiini ta informatychni kompetentnosti yak komponenty systemy profesiinospetsializovanykh kompetentnostei vchytelia informatyky. [Information, communication and informatics competencies as components of the system of professionally specialized competencies of the informatics teacher]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. 2009. №5(13). URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/download/183/169.

Ukaz Prezydenta Ukrainy №64/2022 «Pro vvedennia voiennoho stanu v Ukraini» [Decree of the President of Ukraine No. 64/2022 "On the introduction of martial law in Ukraine"]. URL: https://www.president.gov.ua/documents/642022-41397.

Yahupov V. V., Yahupova H. V. (2010). Vyshcha viiskova osvita Ukrainy ta informatsiine suspilstvo [Higher military education of Ukraine and the information society.]. Zbirnyk naukovykh prats Viiskovoho instytutu Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka, hol. red. Lienkov S.V., № 28. pp. 299-305.

Jagupow Wasyl. (2010). Zawodowa edukacja technichna Ukrainy a społeczeńswo informacyjne. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie : Seria Edukacja Techniczna i Informatyczna / pod red. Aliny Gil. Tom V. S. 143–154. http://kernel.bg.ajd.czest.pl/wydawnictwo/eti_tom5.html

Yahupov V. V. Kyva V. Y., Zaselskiy V. I. (2019). The methodology of development of information and communication competence in teachers of the military education system applying the distance form of learning. Proceedings of the 7th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2019), Kryvyi Rih, Ukraine, December 20, 2019 / Edited by : Arnold E. Kiv, Mariya P. Shyshkina / CEUR Workshop Proceedings. Vol. 2643. P. 71–81. Access mode : http://ceur-ws.org/Vol-2643/paper02.pdf http://elibrary.kdpu.edu.ua/handle/123456789/3852

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-26

Номер

Розділ

ЗАГАЛЬНИЙ