ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33099/2617-1783/2023-47/290-303

Ключові слова:

інформаційно-комунікаційна компетентність; цифровізація; гейміфікація; імерсивне навчання; загальна середня освіта; аналіз і синтез; сформованість; узагальнення; систематизація та конкретизація.

Анотація

У статті проаналізовано та конкретизовано проблемні питання щодо формування інформаційно-комунікаційної компетентності учнів закладів загальної середньої освіти (далі - ІКК учнів) у науковій теорії і практиці. Тема є актуальною в сучасному інформаційному суспільстві, де інформаційні технології все більше проникають в усі сфери суспільного життя людини. Інформаційно-комунікаційні технології (далі - ІКТ) є невід’ємною частиною сучасної освіти, але багато учнів закладів загальної середньої освіти не мають достатньої ІКК в їх використанні.

У науковій теорії і практиці формування ІКК учнів досліджується у різних науках і навчальних дисциплінах, у тому числі з позиції педагогічної психології, педагогіки, інформатики тощо. Узагальнення результатів досліджень показують, що багато учнів не володіють достатньо сформованою ІКК, що впливає на якість набуття ними в подальшому професійної освіти і на подальшу професійну кар’єру.

Біографія автора

Євген Судніков, Національний університет оборони України, м. Київ

 

 

 

Посилання

Биков В.Ю. (2012). Інноваціи⵼ні інструменти та перспективні напрями інформатизаціі⵼ освіти. ІКТ в сучасніи⵼ освіті: досвід, проблеми, перспективи : третя міжнар. наук.-практ. конф, Львів : ЛДУ БЖД,. Ч 1. С. 14–26.

Биков В., Лещенко М. (2016). Цифрова гуманістична педагогіка відкритоі⵼ освіти. Теорія і практика управління соціальними системами. № 4. С. 115–130. URL:

http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tipuss_2016_4_13.

Драи⵼ден Г., Вос Дж. (2005). Революція в навчанні. Львів: Літопис, 542 с.

Закон України «Про введення воєнного стану в Україні». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2102-20#Text

Кива, В. (2022). Information and communication competence of teachers in the military education system: theory and practice of development in distance learning form : monograph. Publishing House «European Scientific Platform», 222. URL: https://doi.org/10.36074/kyva-monograph.2022.

Кива, В., Кошлань, O., Крикун, В., Заїка, Л., Шапран, O., Судніков, Є. (2022). The Experience of Implementing a Digital Library in the Educational and Research Activities of the

National Defense University of Ukraine Named after Ivan Cherniakhovskyi. TEM Journal: Technology, Education, Management, Informatics, Volume 11, Issue 3.

Кириченко В. І., Нечерда В. Б., Безрук К. О., Лаврентьєва І. В. (2022). Методика формування соціально успішноі⵼ особистості старшокласника в системі загальноі⵼ середньоі⵼ освіти: метод. рек. Кропивницькии⵼: Імекс-ЛТД, 33 с.

Krumsvik R. Situated learning and digital competence. Education and Information Technology. URL: http://www.icicte.org/Proceedings2013/Papers202013/05-1-Krumsvik.pdf.

Морзе Н. В., Кочарян А. Б. (2014). Модель стандарту ІКТ-компетентності викладачів університету в контексті підвищення якості освіти. Інформаціи⵼ні технологіі⵼ і засоби навчання. № 43. Вип. 5. С. 27-39. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/33688365.pdf

Овчарук О. В., Спірін О. М. (2021). Цифрова компетентність. Енциклопедія освіти; Нац. акад. пед. наук України / голов. ред. В. Г. Кремень. 2‐ге вид., допов. та перероб. К. :

Юрінком Інтер, С. 1095–1096.

Програма виховання «Нова украі⵼нська школа» : у поступі до цінностеи⵼». 2019. URL:

https://ipv.org.ua/prohrama-nova-ukrainska-shkola/.

Прохорова С. М. (2015). Поняття цифровоі⵼ компетентності вчителя іноземноі⵼ мови у світовому освітньому просторі. Вісник Житомирського державного універ- ситету імені Івана

Франка. Педагогічні науки. Вип. 4. С. 113–116. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ VZhDUP_2015_4_24.

Спірін О. М. (2009). Інформаційно-комунікаційні та інформатичні компетентності як компоненти системи професійноспеціалізованих компетентностей вчителя інформатики. Інформаційні технології і засоби навчання. 2009. №5(13). URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/download/183/169.

Указ Президента України №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні». URL:

https://www.president.gov.ua/documents/642022-41397.

Ягупов В. В., Ягупова Г. В. (2010). Вища військова освіта України та інформаційне суспільство. Збірник наукових праць Військового інституту Київського національного університету імені Тараса Шевченка, за. ред. Лєнков С.В., № 28. С. 299-305.

Jagupow Wasyl. (2010). Zawodowa edukacja technichna Ukrainy a społeczeńswo informacyjne. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie : Seria Edukacja

Techniczna i Informatyczna / pod red. Aliny Gil. Tom V. pp. 143–154.

http://kernel.bg.ajd.czest.pl/wydawnictwo/eti_tom5.html

Yahupov V. V. Kyva V. Y., Zaselskiy V. I. (2019). The methodology of development of information and communication competence in teachers of the military education system applying

the distance form of learning. Proceedings of the 7th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2019), Kryvyi Rih, Ukraine, December 20, 2019 / Edited by : Arnold E. Kiv, Mariya P. Shyshkina / CEUR Workshop Proceedings. Vol. 2643. P. 71–81. Access mode :

http://ceur-ws.org/Vol-2643/paper02.pdf http://elibrary.kdpu.edu.ua/handle/123456789/3852

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-26

Номер

Розділ

ЗАГАЛЬНИЙ