КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД ДО ПІДГОТОВКИ ІНСТРУКТОРІВ НАВЧАЛЬНИХ ЦЕНТРІВ ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРАЇНИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
DOI:
https://doi.org/10.33099/2617-1783/2023-48/212-220Ключові слова:
компетентність; готовність; інструктори; навчальні центри; розвідники; офіцери запасу; воєнний стан; Збройні Сили України.Анотація
Стаття базується на теоретичному аналізі та емпіричних дослідженнях, включаючи інтерв’ю з інструкторами та аналіз програм підготовки офіцерів запасу. Метою статті є визначення переліку компетентностей інструкторів навчальних центрів, які відіграють найбільш значущу роль у підготовці офіцерів запасу до розвідувальних операцій. Серед методів дослідження було обрано такі: якісний підхід, метод описового прикладу, метод інтерв’ювання. У дослідженні брали участь 20 респондентів – інструктори навчальних центрів ЗСУ з підготовки майбутніх розвідників. Збір даних відбувався за допомогою методу інтерв’ювання та розробленого протоколу для збору даних дослідження. Збір даних тривав з липня 2022 року до вересня 2023 року. Участь в інтерв’юванні була добровільною, а відповіді респондентів розглядалися конфіденційно. Для побудови дослідження було використано аналітичний метод зіставлення із зразком. Опитування проводилось кілька разів впродовж тривалого періоду, а всі учасники отримали стенограму інтерв’ю для того, щоб перевірити, що записані та розшифровані дані відповідають їхній точці зору. Результати цього дослідження були представлені на основі відповідей на питання: «Якими уміннями, навичками чи здатностями мають володіти інструктори навчальних центрів для реалізації ефективної підготовки офіцерів запасу до розвідувальних операцій?». Ми передбачили визначили компетентності, якими має володіти інструктор навчального центру: фахові знання і здатність їх передавати, комунікативна компетентність, здатність до командотвореня, здатність швидко та обґрунтовано приймати рішення, здатність до адаптації та дії в новій ситуації з урахуванням гендерного, вікового розмаїття, мультикультурності. Проте за результатами інтерв’ювання останню було виключено оскільки вона не відповідала категоріям кодування після аналізу отриманих даних. Отримані результати дослідження можуть бути використані для вдосконалення програм підготовки офіцерів запасу до розвідувальних операцій.
Посилання
Boiarska-Khomenko A. V. Lifelong education as the basis of sustainable development of
the european society. Theory and methods of teaching and education. 2021. № 50. p. 9–18.
https://doi.org/10.34142/23128046.2021.50.01
Yin R. K. Case study research and applications: Design and methods. Thousand Oaks :
Sage Publications. 352 р.
Artamoshchenko V., Favorska O. Upravlinnia zminamy shchodo rozvytku systemy
viiskovoi osvity na zasadakh prohramno-proektnoho menedzhmentu [Change management
regarding the development of the military education system on the basis of program and project
management]. Nauka i oborona. 2019. Vyp. 3. S. 40-44 https://doi.org/10.33099/2618-1614-2019-
-3-40-44 [In Ukrainian]
Zelenyi I.I., Voronin A.I. Kontseptsiia naukovoho samorozvytku ofitseriv [The concept of
scientific self-development of officers]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia. 2022.
№ 52. S. 95–102https://doi.org/10.34142/23128046.2022.52.09 [In Ukrainian]
Zelnytskyi A., Zabolotnyi O., Vasyliev O., Korniienko V. Osoblyvosti formuvannia
viiskovoho kadrovoho potentsialu zbroinykh syl Ukrainy iz zaluchenniam inozemnykh instruktoriv-
vykladachiv [Peculiarities of the formation of the military personnel potential of the armed forces of
Ukraine with the involvement of foreign instructors-teachers]. Viiskova osvita. 2022. Vyp. 1(45). S.
-84 https://doi.org/10.33099/2617-1783/2022-45/71-84 [In Ukrainian]
Tarasiuk Yu. Kompetentnisnyi pidkhid v osvitnomu protsesi viiskovykh zakladiv vyshchoi
osvity [Competency approach in the educational process of military institutions of higher
education.]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk. 2022. Vyp 53. T. 2. S. 311 – 316.