ПРОБЛЕМИ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ВИКЛАДАЧІВ У СУЧАСНІЙ ВИЩІЙ ШКОЛІ: ВІД ФОРМОТВОРЧОСТІ Й ЕКСПЕРИМЕНТАТОРСТВА ДО ІННОВАЦІЙНОГО ПОШУКУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33099/2617-1783/2023-48/18-33

Ключові слова:

викладачі; сучасна вища школа; курсова підготовка; післядипломна педагогічна освіта; система підвищення кваліфікації.

Анотація

Статтю присвячено висвітленню проблеми оновлення сучасної теорії і практики
підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників у системі післядипломної
педагогічної освіти. Досліджено теоретичні та прикладні аспекти професійного розвитку
викладачів, проаналізовано актуальні питання підвищення кваліфікації, інноваційні підходи
до їх розв’язання у вищій школі.
З’ясовано нагальність оновлення наявної практики професіоналізації науково-
педагогічних працівників, налагодження неперервного вдосконалення науково-педагогічної
діяльності та забезпечення кар’єрного успіху викладачів, пошуку ефективних шляхів і
способів підвищення кваліфікації в умовах нестабільності та конкуренції.
Інтегральний підхід до розв’язання порушеної проблеми проілюстровано на прикладі
курсу підвищення кваліфікації з питань планування освітнього процесу у вищій військовій
школі. Доведено, що інтегральна модель побудови курсу підвищення кваліфікації, що поєднує
теоретичне навчання, практику і дослідницьку роботу слухачів, дозволяє врахувати
специфіку навчання дорослих учнів, підвищити їхню навчальну мотивацію шляхом
переорієнтації навчання на обговорення та розв’язання актуальних професійних проблем,
урізноманітнення видів і форм організації курсової підготовки.

Біографія автора

Андрій Вітченко, Національний університет оборони України, м. Київ

доктор педагогічних наук, професор

Посилання

Академія інноваційного розвитку освіти. Вебінари та скайп-тренінги. URL:

http://www.airo.com.ua/vebinary/ (дата звернення: 12.08.2023).

Анкета «Післядипломна педагогічна освіта очима викладачів». URL:

https://docs.google.com/forms/d/1Gh5tNYCQvB6ujGP7uCmPoJNwLEAjRrCENPz3egJGETU/edit

#responses (дата звернення: 12.08.2023).

Відкрита освіта: інноваційні технології та менеджмент : кол. монографія ; за наук. ред. М. О. Кириченка, Л. М. Сергеєвої. Київ : Інтерсервіс, 2018. 440 с.

Енциклопедія освіти ; головн. ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.

Капосльоз Г., Невмержицький В., Рибчук О., Розумний О. Зарубіжний досвід професійного розвитку науково-педагогічних працівників в системі післядипломної освіти.

Військова освіта. 2016. № 2 (34). С. 93–102.

Карташова Л. А., Кириченко М. О., Сорочан Т. М. Антикризовий менеджмент підвищення кваліфікації. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2020. № 1.

Т. 2. https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-1-7-9.

Наказ МОН України від 04.12.2020 № 1504 «Про затвердження Методичних рекомендацій для професійного розвитку науково-педагогічних працівників». URL:

https://mon.gov.ua/ua/npa/deyaki-pitannya-profesijnogo-rozvitku-naukovo-pedagogichnih-

pracivnikiv (дата звернення: 12.08.2023).

Наказ Мінекономіки України від 23.03.2021 № 610 «Про затвердження професійного стандарту на групу професій «Викладачі закладів вищої освіти». URL:

https://mon.gov.ua/storage/app/media/pto/standarty/2021/03/25/Standart%20na%20hrupu%20profe

siy_Vykladachi%20zakladiv%20vyshchoyi%20osvity_25.03.pdf (дата звернення: 12.08.2023).

Науково-методичний центр вищої та фахової передвищої освіти. Підвищення кваліфікації у 2023 році. URL: https://nmc-vfpo.com/pidvyshhennya-kvalifikacziyi/ (дата

звернення: 12.08.2023).

Олійник В. В. Професійне удосконалення науково-педагогічних працівників: проблеми та шляхи вирішення. Проблеми та перспективи формування національної

гуманітарно-технічної еліти : зб. наук. пр. Харків : НТУ ХПІ», 2010. Вип. 27 (31) : V Кримські педагогічні читання «Педагогіка вищої школи 21-го століття та формування

національної гуманітарно-технічної еліти» : в 3 ч. Ч. 1. С. 88–97.

Олійник В. В. Неперервне оновлення знань науково-педагогічних кадрів – нагальна проблема національної вищої школи України. Вісник післядипломної освіти. Серія : Педагогічні науки. 2017. Вип. 4. С. 109–123.

План підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників КДПУ на 2022-2023 н.р. URL: https://kdpu.edu.ua/nauka/stazhuvannia-ta-pidvyshchennia-kvalifikatsii-vykladachiv/20201-plan-pidvyshchennia-kvalifikatsii-naukovo-pedahohichnykh-pratsivnykiv-kdpu-

na-2022-2023-nr.html (дата звернення: 12.08.2023).

Платформа онлайн-освіти зі сталого розвитку Impactorium. Компетенції викладачів

0. URL:https://impactorium.org/uk/courses/kompetencii-vikladachiv-4-0/#learndash-course-content (дата звернення: 12.08.2023).

Програма заходів із забезпечення якості освіти у Київському національному університеті імені Тараса Шевченка. URL: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:qOPAOaYz56AJ:nmc.univ.kiev.ua/docs/P

rogr_zabezp_yakost_osv.doc+&cd=2&hl=ru&ct=clnk&gl=ua (дата звернення: 12.08.2023).

Пропозиції Київського університету імені Бориса Грінченка для підвищення кваліфікації викладачами вищих навчальних закладів України. URL:

https://kubg.edu.ua/prouniversitet/news/anonsidetail/4012-propozytsii-kyivskoho-universytetu-

imeni-borysa-hrinchenka-dlia-pidvyshchennia-kvalifikatsii-vykladachamy-vyshchykh-

navchalnykh-zakladiv-ukrainy.html (дата звернення: 12.08.2023).

Сисоєва С. О. Інтерактивні технології навчання дорослих : навч.-метод. посіб. Київ : ВД «ЕКМО», 2011. 324 с.

Старостіна О. В. Досвід підвищення кваліфікації викладачів вищої школи в Україні. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах.

Вип. 72, Ч. 2. С. 122-126.

Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG). Київ : ТОВ «ЦС», 2015. 32 c.

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021-2031 роки. URL:

https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-

pdf (дата звернення: 12.08.2023).

Щербина О. А. Комп’ютерно орієнтоване середовище проектування електронних освітніх ресурсів для відкритих університетських систем підвищення кваліфікації

викладачів : автореф. дис. …д-ра пед. наук зі спец. 13.00.10 – інформаційно-комунікаційні технології в освіті. Київ, 2019. 39 с.

Knowles M. S. The Modern Practice of Adult Education: From Pedagogy to Andragogy. New York : Cambridge Adult Education, 1980. 400 p.

Rome Ministerial Communique. URL:

https://ehea2020rome.it/storage/uploads/5d29d1cd-4616-4dfe-a2af-29140a02ec09/BFUG_Final_Draft_Rome_Communique-link.pdf (дата звернення: 12.08.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-18

Номер

Розділ

Статті