ПРОБЛЕМИ ВПРОВАДЖЕННЯ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ У ВИЩОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33099/2617-1783/2023-48/97-107

Ключові слова:

дистанційне навчання; вищий навчальний заклад; проблеми.

Анотація

Дистанційне навчання та його сприйняття (впровадження) суб’єктами (об’єктами)
освітньо-наукової діяльності вищих навчальних закладів стало дуже важливим предметом
дослідження багатьох науковців. Слід наголосити, що проблеми впровадження
дистанційного навчання у вищих навчальних закладах є складними та багатогранними.
Очевидно, що протягом багатьох років було запропоновано багато теорій і моделей
впровадження дистанційного навчання з метою підвищення ефективності освітньо-
наукової діяльності вищих навчальних закладів. Проте, ступінь сприйняття та задоволення
впровадження дистанційного навчання суб’єктами (об’єктами) освітньо-наукової
діяльності різних вищих навчальних закладів різниться. Відтак, постає актуальне наукове
завдання щодо систематизації та аналізу проблем впровадження дистанційного навчання у
вищому навчальному закладі.

Біографії авторів

Владислав Кива, Національний університет оборони України, м. Київ

доктор філософії


Тетяна Баранова, Національний університет оборони України, м. Київ



Віталій Лучний, Національний університет оборони України, м. Київ



Посилання

Bykov V. Yu. Scientific provision of distance professional education: problems and

directions of research. Professional education: pedagogy and psychology: Ukrainian-Polish. Journal / edited by I. Zyazyuna, N. Nichkalo, T. Levovytskyi, I. Vilsh. Kyiv. 2000. P. 93-116.

Bloshchynskyi I. G. Theory and practice of professional training of specialists of the State

Border Guard Service of Ukraine using distance learning technologies: monograph. Khmelnytskyi: NADPSU, 2016. 496 p.

Kyva V. Yu. The results of the formatic stage of the pedagogical experiment on the

development of the information and communication competency of teachers of the military education system. Cherkasy University Bulletin: Pedagogical Sciences. 2020. No. 1. pp. 135–146.

Kolos K. R. The Moodle system as a means of developing the subject competencies of informatics teachers in the conditions of distance postgraduate education: diss. ... candidate ped.

Sciences: 13.00.10 – “Information and communication technologies in education / Zhytomyr. state Ivan Franko University. Zhytomyr, 2011. 238 p.

Martynenko M. Yu., Markevich S. M. Electronic educational course as a means of improving the quality of students' independent work. New technologies. 2010. No. 2(28). P. 186-191.

Semerikov S. O. Fundamentalization of teaching computer science disciplines in higher education: monograph / science. ed. M. I. Zhaldak. Kyiv: NPU named after M. P. Drahomanova,

340 p.

Smirnova-Trybulska E. M. Distance learning using the Moodle system: teaching method.

manual Kherson: Ailant, 2007. 492 p.

Stefanenko P. V. Theoretical and methodological principles of distance learning in higher

education: author's abstract. ... Dr. Ped. Sciences: 13.00.04 / Institute of Pedagogy and Psychology of Vocational Education of the National Academy of Sciences of Ukraine. Kyiv, 2002. 37 p.

Theory and practice of blended learning: a monograph / V. M. Kukharenko and others. Kharkiv: Miskdruk, KhPI, 2016. 284 p.

1.3 billion learners are still affected by school or university closures, as educational institutions start reopening around the world, says UNESCO. Retrieved from:

https://en.unesco.org/news/13-billion-learners-are-still-affected-school-university-closures-

educational-institutions.

Almaiah M. A., Jalil M. A., Man M. Extending the TAM to examine the effects of quality

features on mobile learning acceptance. J. Comput. Educ. Vol.3. 2016. pp. 453-485.

Al-Rahmi W. M., Alias N., Othman M. S., Alzahrani A. I., Alfarraj O., Saged A. A., Rahman N. S. A. Use of E-Learning by University Students in Malaysian Higher Educational Institutions: A Case in Universiti Teknologi Malaysia. IEEE.Vol. 6, pp. 14268-14276.

Bodendorf F. Computer in der fachlichen und universitдren Ausbildung. Mьnchen, 1990. 131 p.

Dickey M. D. Three-Dimensional Virtual Words and Distance Learning: Two Case

Studies of Active Words as a Medium for Distance Education. British of Educatioal Technology. 2009. Vol. 40, No. 3. pp. 480-495.

Eckert В., Grцber S., Jodl H. J. Distance Education in Physics via Internet. American journal of Distance Education. 2009. Vol. 23, No. 3. pp. 125-138.

Gabriela H. Classification and Sustainability Analysis of Elearning Applications /

Universitat Hannover. 2003.

Gordan F. Cloud Technology Can Lift the Fog over Higher Education. Chronicle of

Higher Education. 2012.

Kettunen J. Strategy Process in Higher Education. Journal of Institutional Research. 2010. Vol. 15, No 1. pp. 16-27.

Kyva V. Yu. Information and communication competence of teachers in the military education system: theory and practice of development in distance learning form: monograph. Vinnytsia : European Scientific Platform, 2022. 222 p.

Kyva V. Y. The development of information and communication competence of teachers

of the military education system as methodological problem. Adaptive Management: Theory and Practice. Pedagogics. No 5(9). 2018. pp. 1-20.

Kyva V. Yu. Cyber hygiene of teachers in the military education system. Youth and market. 2022. № 3-4 (201-202). pp. 114-119.

Kyva V. Yu., Koshlan O. A., Krykun V. D., Zaika L. A., Shapran O. O., Sudnikov Ye. O.

The Experience of Implementing a Digital Library in the Educational and Research Activities of the National Defense University of Ukraine Named after Ivan Cherniakhovskyi. TEM Journal. Serbia, 2022. No 11(3), pp. 1128-1139.

Kyva V. Yu., Zastelo O. V., Nakonechnyi O. M. Formation of cyber security skills

through methods of hacking, bypassing and protecting the procedure for granting access in Microsoft Windows operating system. Information Technologies and Learning Tools. 2022. Vol. 3(89). pp. 233-248.

Leszczynski P., Charuta A., Laziuk B., Galazkowski R., Wejnarski A., Roszak M.,

Kolodziejczak B. Multimedia and interactivity in distance learning of resuscitation guidelines: A randomised controlled trial. Interact. Learn. Environ. Vol. 26. 2018. pp. 151-162.

Murphy M. P. A. COVID-19 and emergency eLearning: Consequences of the

securitization of higher education for post-pandemic pedagogy. Contemp. Secur. Policy. Vol. 41. 2020. pp. 492-505.

Omotayo F. O., Haliru A. Perception of task-technology fit of digital library among

undergraduates in selected universities in Nigeria. J. Acad. Libr. Vol. 46. 2020. 102097.

Thatcher A., Zhang M., Todoroski H., Chau A., Wang J., Liang G. Predicting the impact

of COVID-19 on Australian universities. J. Risk Financ. Manag. Vol.13. 2020. 188 p.

Yahupov V. V., Svystun V. V., Kyva V. Yu. The results of the summative stage of the

experiment on the development of the informational and communication competence of teachers in the system of military education. TEM Journal. Serbia. 2020. No 9(1). pp. 367-372.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-21

Номер

Розділ

Статті