ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ ПОГЛЯД НА ПРОБЛЕМУ ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ В УМОВАХ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33099/2617-1783/2023-48/308-322

Ключові слова:

девіантна поведінка; види девіантної поведінки; прояви девіантної поведінки; заходи із попередження девіантної поведінки; психологічна діагностика девіантної поведінки.

Анотація

У статті досліджуються причини та різноманітність проявів девіантної поведінки
військовослужбовців, які виконують бойові завдання за призначенням. Особливу увагу приділено
виокремленню видів девіацій, детермінант девіантної поведінки, підходам щодо попередження її
виникнення в умовах російсько-української війни. Під час здійснення теоретичного аналізу
наукових джерел із зазначеної проблематики сучасних та інших дослідників виокремлено та
схарактеризовано дефініції “девіантна поведінка”, “види девіантної поведінки”, “прояви
девіантної поведінки”, “заходи із попередження девіантної поведінки” у військових підрозділах
Збройних Сил України. Досліджуване питання є надзвичайно важливим у системі морально-
психологічного забезпечення; профілактика девіантної поведінки та влучно підібрані методики її
раннього виявлення у бойових підрозділах є запорукою створення “здорового” психолого-
педагогічного клімату у військових колективах та збереження їх обороноздатності.

Біографії авторів

Оксана Шемчук, Національний університет оборони України, м. Київ

кандидат психологічних наук


Вадим Шемчук, Національний університет оборони України, м. Київ

кандидат педагогічних наук, старший дослідник

Руслан Торчевський, Національний університет оборони України, м. Київ

кандидат педагогічних наук

Посилання

Balashova S.P., Vasyliev S.P., Dubrovynskyi H.R. (2013). Praktychnyi kurs viiskovoi psykholohii: Navchalnyi posibnyk. Ch. 2. K.: Kyivskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka, 172.

Bodnar, A.Ia., Makarenko, N. H. (2011). Osoblyvosti proiaviv delinkventnoi povedinky v Zbroinykh Sylakh Ukrainy // Naukovi zapysky NaUKMA. T. 123. Pedahohichni, psykholohichni nauky ta sotsialna robota. K., 35–39.

Komarova, N. M., Piesha, I. V. (2006). Metodychni rekomendatsii dlia sotsialnykh pratsivnykiv, derzhavnykh sluzhbovtsiv shchodo rozvytku simeinykh form vykhovannia, K. : Derzhavnyi instytut problem simi ta molodi, 92.

Kravets, V.P., Hovorun, T.V., Kikinezhdi, O. M. ta in. (2013). Genderni doslidzhennia : prykladni aspekty : monohrafiia, za nauk. red. V. P. Kravtsia. Ternopil : Navchalna knyha. Bohdan, 448.

Melnyk, Ya. I. (2015). Rezultaty psykhoprofilaktyky deviantnoi povedinky viiskovosluzhbovtsia. Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoi akademii derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy № 1(74), seriia: pedahohichni ta psykholohichni nauky, Khmelnytsk, 456-458.

Ovchar, O.M. (2003). Psykholohichni osoblyvosti viiskovosluzhbovtsiv strokovoi sluzhby z oznakamy deviantnoi povedinky : avtorefer. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand.. psykhol. nauk., Odesa.

Orban–Lembryk, L.E. (2010). Sotsialna psykholohiia: Pidruchnyk: u 2 kn. Kn.1: Sotsialna psykholohiia osobystosti i spilkuvannia. Chernivtsi : Knyhy – KhKhI, 464.

Okhremenko, O. R. (2000). Deviantna povedinka viiskovosluzhbovtsiv. K. : VHI NAOU, 72.

Shemshuchenko, Yu. S. ta in. (2003). Protypravna povedinka. Yurydychna entsyklopediia : [u 6 t.] K. : Ukrainska entsyklopediia im. M. P. Bazhana, T. 5, 736.

Romanyshyn, A.M., Matsevko, T.M. ta in. (2017). Profilaktyka vidkhylnoi povedinky u viiskovosluzhbovtsiv: navchalno-metodychnyi posibnyk. Lviv: NASV, 322.

Shtein, N. H. (2012). Psykholohichni mekhanizmy formuvannia adyktyvnoi osobystosti. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy. Zb-k nauk. prats. K.: NUOU, Vyp. 4 (29). 280-285.12. Giddens, A. (1991). Modernity and self-identity : self and society in late modern age. - Cambridge: Polity Press.

Shemchuk, V., Khatsaiuk, O., Sokolovsky, V., Kovtunenko, A., Kornienko, O. (2021). Formuvannia profesiinykh kompetentnostei maibutnikh ofitseriv do dii v umovakh radiatsiinoi, khimichnoi ta biolohichnoi nebezpeky [Formation of professional competencies of future officers to act in conditions of radiation, chemical and biological danger]. Viiskova osvita, Vup. 1 (43), 360-381.

Shemchuk, V. A. (2015). Psykholoho-pedahohichni aspekty vyzhyvannia, yak osobysta bezpeka viiskovosluzhbovtsia v antyterorystychnii operatsii. Spetsialna spriamovanist fizychnoi pidhotovky yak skladova osobystoi bezpeky viiskovosluzhbovtsiv : materialy nauk.-metod. sem., m. Kyiv, 17 ber. 2015 r. / Nats. un-t oborony Ukrainy, K., 31–32.

Shemchuk, O. M., Shemchuk, V. A., Kurbakova, S. M. (2021). Orhanizatsiia medyko-psykholohichnoi profilaktyky ta reabilitatsii viiskovosluzhbovtsiv. Teoretyko-metodychni zasady systemy vnutrishnoho zabezpechennia yakosti osvitnoi diialnosti ta yakosti vyshchoi osvity u vyshchykh viiskovykh navchalnykh zakladakh : materialy mizhvuz. nauk.-prakt. sem., m. Kyiv,

lyst. 2021 r. Nats. un-t oborony Ukrainy, K., 96–98.

Oleniev, D. G., Petrachkov, O. V., Verbyn, N. B., Shemchuk, V. A., Tiazhyna A. M. (2021). Dynamics of the Professional Endurance Indicators in Officers of the Operational Level in a Higher Military Educational Institution During Training / – Canada (Lifescience Global) : Journal of Intellectual Disability-Diagnosis and Treatment, № 5 (T. 9). 495-503.

Giddens, A. (1991). Modernity and self-identity : self and society in late modern age. - Cambridge: Polity Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-26

Номер

Розділ

Статті