ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ ПОГЛЯД НА ПРОБЛЕМУ ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ В УМОВАХ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.33099/2617-1783/2023-48/308-322Ключові слова:
девіантна поведінка; види девіантної поведінки; прояви девіантної поведінки; заходи із попередження девіантної поведінки; психологічна діагностика девіантної поведінки.Анотація
У статті досліджуються причини та різноманітність проявів девіантної поведінки
військовослужбовців, які виконують бойові завдання за призначенням. Особливу увагу приділено
виокремленню видів девіацій, детермінант девіантної поведінки, підходам щодо попередження її
виникнення в умовах російсько-української війни. Під час здійснення теоретичного аналізу
наукових джерел із зазначеної проблематики сучасних та інших дослідників виокремлено та
схарактеризовано дефініції “девіантна поведінка”, “види девіантної поведінки”, “прояви
девіантної поведінки”, “заходи із попередження девіантної поведінки” у військових підрозділах
Збройних Сил України. Досліджуване питання є надзвичайно важливим у системі морально-
психологічного забезпечення; профілактика девіантної поведінки та влучно підібрані методики її
раннього виявлення у бойових підрозділах є запорукою створення “здорового” психолого-
педагогічного клімату у військових колективах та збереження їх обороноздатності.
Посилання
Балашова С.П., Васильєв С.П., Дубровинський Г.Р. (2013). Практичний курс військової психології: Навчальний посібник. Ч. 2. К.: Київський національний університет
імені Тараса Шевченка, 172.
Боднар, А.Я., Макаренко, Н. Г. (2011). Особливості проявів делінквентної поведінки в Збройних Силах України // Наукові записки НаУКМА. Т. 123. Педагогічні, психологічні
науки та соціальна робота. К., 35–39.
Комарова, Н. М., Пєша, І. В. (2006). Методичні рекомендації для соціальних працівників, державних службовців щодо розвитку сімейних форм виховання, К. :
Державний інститут проблем сім’ї та молоді, 92.
Кравець, В.П., Говорун, Т.В., Кікінежді, О. М. та ін. (2013). Ґендерні дослідження : прикладні аспекти : монографія, за наук. ред. В. П. Кравця. Тернопіль : Навчальна книга.
Богдан, 448.
Мельник, Я. І. (2015). Результати психопрофілактики девіантної поведінки військовослужбовця. Збірник наукових праць Національної академії державної прикордонної
служби України № 1(74), серія: педагогічні та психологічні науки, Хмельницьк, 456-458.
Овчар, О.М. (2003). Психологічні особливості військовослужбовців строкової служби з ознаками девіантної поведінки : авторефер. дис. на здобуття наук. ступеня канд..
психол. наук., Одеса.
Орбан-Лембрик, Л.Е. (2010). Соціальна психологія: Підручник: у 2 кн. Кн.1: Соціальна психологія особистості і спілкування. Чернівці : Книги – ХХІ, 464.
Охременко, О. Р. (2000). Девіантна поведінка військовослужбовців. К. : ВГІ НАОУ, 72.
Шемшученко, Ю. С. та ін. (2003). Протиправна поведінка. Юридична енциклопедія : [у 6 т.] К. : Українська енциклопедія ім. М. П. Бажана, Т. 5, 736.
Романишин, А.М., Мацевко, Т.М. та ін. (2017). Профілактика відхильної поведінки у військовослужбовців: навчально-методичний посібник. Львів: НАСВ, 322.
Штейн, Н. Г. (2012). Психологічні механізми формування адиктивної особистості. Вісник Національного університету оборони України. Зб-к наук. праць. К.: НУОУ, Вип. 4 (29). 280-285.
Шемчук, В., Хацаюк, О., Соколовський, В., Ковтуненко А., Корнієнко, О., Муштатов, Ю. (2021). Формування професійних компетентностей майбутніх офіцерів до дій в умовах
радіаційної, хімічної та біологічної небезпеки, Київ : Військова освіта, № 1 (43), 360-381.
Шемчук, В. А. (2015). Психолого-педагогічні аспекти виживання, як особиста безпека військовослужбовця в антитерористичній операції. Спеціальна спрямованість
фізичної підготовки як складова особистої безпеки військовослужбовців : матеріали наук.-метод. сем., м. Київ, 17 бер. 2015 р. / Нац. ун-т оборони України, К., 31–32.
Шемчук, О. М., Шемчук, В. А., Курбакова, С. М. (2021). Організація медико-психологічної профілактики та реабілітації військовослужбовців. Теоретико-методичні
засади системи внутрішнього забезпечення якості освітньої діяльності та якості вищої освіти у вищих військових навчальних закладах : матеріали міжвуз. наук.-практ. сем., м. Київ, 23 лист. 2021 р. Нац. ун-т оборони України, К., 96–98.
Oleniev, D. G., Petrachkov, O. V., Verbyn, N. B., Shemchuk, V. A., Tiazhyna A. M. (2021). Dynamics of the Professional Endurance Indicators in Officers of the Operational Level in a
Higher Military Educational Institution During Training / – Canada (Lifescience Global) : Journal of Intellectual Disability-Diagnosis and Treatment, № 5 (T. 9). 495-503.
Giddens, A. (1991). Modernity and self-identity : self and society in late modern age. - Cambridge: Polity Press.