МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ФІЗИЧНОЇ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ СУХОПУТНИХ ВІЙСЬК ДО ВІЙСЬКОВО-ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В ПРОЦЕСІ ВІЙСЬКОВО-ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33099/2617-1783/2023-48/331-342

Ключові слова:

педагогічне моделювання; модель; формування; блоки; майбутні офіцери; військово-професійна діяльність; фізична готовність.

Анотація

У статті запропоновано педагогічну модель формування фізичної готовності
майбутніх офіцерів Сухопутних військ (далі – СВ) Збройних сил (далі – ЗС ) України до
військово-професійної діяльності в ВВНЗ із таких блоків: цільово-методологічного
(відображає мету та підпорядковані їй основні завдання щодо формування фізичної
готовності майбутніх офіцерів СВ згідно з провідними положеннями системного,
компетентнісного, контекстного та суб’єктно-діяльнісного методологічних підходів);
змістовного (містить вимоги до формування фізичної готовності); суб’єктного (містить
процес взаємодії суб’єкта викладання – викладача (-ів) і суб’єкта навчальної діяльності –
курсанта (-ів); методично-процесуального (містить методичну послідовність формування
фізичної готовності майбутніх офіцерів СВ до професійної діяльності, методи, методичні
прийоми та методику її формування у ВВНЗ); результативного (містить критерії і
показники діагностування сформованості фізичної готовності майбутніх офіцерів; рівні її
сформованості (низький, достатній, середній, високий).
Методи дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення наукової літератури та
інформації, педагогічне спостереження.

Біографії авторів

Василь Ягупов, Національний університет оборони України, м. Київ

доктор педагогічних наук, професор,

Денис Коновалов, Національний університет оборони України, м. Київ



Посилання

Anisimov M. V. Theoretical and methodological bases of forecasting models in vocational and technical educational institutions. Kyiv-Kirovohrad: POLIUM, 2011. 464 p.

Kostiv S.F., Yagupov V.V. Pedagogical modeling of the development of psychophysical endurance of future military management professionals at the stage of operational-tactical training. Current issues of humanitarian sciences. 2020. Issue No. 28. T. 2. P. 172–180. URL: DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863.2/28.208670

Lazarev M. I. Polysystemic modeling of the content of technologies of teaching general engineering disciplines: monograph. Kharkiv: NFaU Publishing House, 2003. 356 p.

Lodatko E. O. Modeling of pedagogical systems and processes: monograph. Sloviansk: SDPU, 2010. 148 p.

Meshchaninov O. P. Modern models of development of university education in Ukraine: theory and methodology: diss. ... Doctor of Science: 13.00.04. 2005. 509 p.

Pogrebnyak D. V. Pedagogical modeling of the development of professional competence of chiefs of physical training and sports of military units of the Armed Forces of Ukraine in the system of postgraduate education. Innovative pedagogy: scientific journal. 2019. Issue 18 (2). P. 67–72.

Goncharenko S. U. Ukrainian Pedagogical Dictionary. K.: Lybid, 1997. 376 p.

Semenova A. V. Paradigmatic modeling in professional training of future teachers: monograph. Odesa: Legal Literature, 2009. 504 p.

Trakalyuk O. L., Yagupov V. V. Model of the development of special competence of officials of the personnel bodies of the Armed Forces of Ukraine. Bulletin of the Udmurt University. Philosophy. Sociology. Psychology. Pedagogy: an electronic scientific journal. 2013. Issue 4. P. 67–74. URL: http://lib.iitta.gov.ua.

Philosophical dictionary. Kind. 2nd, revised and additional / Under the editorship V. I. Shinkaruk. K.: Chairman. ed. URE, 1986. 800 p.

Yagupov V. V. Modeling of professional competence of graduates of professional educational institutions. New learning technologies: coll. of science pr. 2013. Issue 76. P. 144–152.

Yagupov V. V. A student in a professional educational institution as a subject of the pedagogical process. Collection of scientific works of the National Academy of the State Border Service of Ukraine. Series: Pedagogical and psychological sciences. 2014. No. 4. P. 365–377. URL: http://nbuv.gov.ua/j_pdf/znpnapv_ppn_2014_4_34.pdf.

Yagupov V. V. Professional subjectivity, the subject of military-professional activity as an integral result of professional training of officers. Theory and practice of professional skills in the conditions of lifelong learning: monograph / under the editorship. O. A. Dubasenyuk. Zhytomyr: Ruta Publishing House, 2016. P. 223–233.

Yagupov V. V. Management culture of officers as a systemic psychological and pedagogical problem. Military education. 2013. No. 2. P. 205–213. URL: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/vios_2013_2_25.pdf.

Yagupov V.V., Yagupova O.V. Factors in the formation of the personality of a military professional. Creative pedagogy: science and method. journal / Academy of International Cooperation in Creative Pedagogy. 2011. No. 1. P. 120–125.

Yakubovski M. A. Theoretical and methodological foundations of mathematical modeling of the teacher's professional activity: autoref. ... Dr. Ped. Sciences 13.00.04 / Institute of Pedagogy and Psychology of Vocational Education of the Academy of Sciences of Ukraine. K., 2004. 40 p.

Bielikov I. Pedagogical modeling of the formation of organizational competence in future specialists in physical culture and sports of the Armed Forces of Ukraine. Science Rise: Pedagogical Education. 2022. 5 (50). R. 4–8. URL: DOI: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.265102.

Campbell T., Oh P. S., Maughn M., Kiriazis N., Zuwallack R. A Review of Modeling Pedagogies: Pedagogical Functions, Discursive Acts, and Technology in Modeling Instruction. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology, Education. 2015. Vol. 11, No. 1. P. 159–176.

Kyva V. Yu., Yahupov V. V. Pedagogical modeling of development of information and communication competence of professors of distance learning in military education system. Applied Researches in Technics, Technologies and Education: Journal of the Faculty of Technics and Technologies. 2019. No. 7(3). P. 224–232.

Sierra R. Modelo teуrico para el diseсo de una estrategia pedagogica en la educaciуn primaria y secundaria bбsica: Thesis presented en option al degree cientнfico de Doctor en Ciencias Pedagуgicas. Ciudad de La Habana, 2004. 202 p.

Yagupov V. V. Modeling the educational process as a pedagogical problem. Continuing professional education: theory and practice: Science. method. journal / ch. ed. S. Sysoeva. 2003. Issue 1. P. 28–37.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-26

Номер

Розділ

Статті