СУТНІСТЬ, ЗМІСТ І СТРУКТУРА МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ОФІЦЕРІВ ОПЕРАТИВНОЇ ЛАНКИ УПРАВЛІННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33099/2617-1783/2024-49/277-289

Ключові слова:

міжкультурна компетентність; офіцер оперативної ланки управління; військово-професійна діяльність; поняття; зміст; структура.

Анотація

Підкреслено важливість розвитку офіцерами оперативної ланки управління (далі –
офіцерів) міжкультурної компетентності як суб’єктів військово-професійної діяльності в
сучасному багатонаціональному військово-професійному середовищі, оскільки нині вони
активно взаємодіють із військовослужбовцями різних країн, насамперед з представниками
збройних сил (далі – ЗС) держав-членів НАТО.
Міжкультурна компетентність офіцерів – це їх професійно важливе психічне
утворення, що характеризує теоретичну та практичну підготовленість, здатність і
готовність як суб’єкта оперативної ланки військового управління до міжкультурної
взаємодії з представниками різних культур та містить ціннісно-мотиваційний (цінності,
мотивація міжкультурної поведінки та діяльності у військовій сфері та співпраці з
іноземними партнерами), когнітивний (знання теоретичних підвалин міжкультурної
поведінки та діяльності у військовій сфері з представниками різних культур), поведінково-
діяльнісний (навички, вміння та здатність встановлювати, налагоджувати та
підтримувати взаємини з іншомовними фахівцями та практичний досвід у співпраці з
іноземними партнерами), комунікативний (здатність успішно спілкуватися та взаємодіяти
з представниками різних культурних середовищ з урахуванням їхніх унікальних мовних,
мовленнєвих, невербальних, культурних, поведінково-діяльнісних та інших особливостей),
індивідуально-психічний (толерантність, емпатичність, відкритість до отримання нового
досвіду) і суб’єктний (сприйняття самого себе як суб’єкта міжкультурної взаємодії,
рефлексивність) компоненти.

Біографія автора

Василь Ягупов, Національний університет оборони України, м. Київ

доктор педагогічних наук, професор

Посилання

Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy / uklad. i holov. red. V. T. Busel.

Kyiv; Irpin : VTF «Perun», 2002. 1440 s.

Horlach V. V. Formuvannia vmin kroskulturnoi komunikatsii u maibutnikh fakhivtsiv sfery

obsluhovuvannia : dys. ... kand. ped. nauk : 13.00.04. Zaporizhzhia, 2020. 285 s.

Zelenska O. M. Formuvannia polikulturnoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv u protsesi

navchannia u VNZ. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii

shkolakh : zb. nauk. pr. Zaporizhzhia : Klasychnyi pryvatnyi universytet, 2010. S. 115-120.

Levi-Stros K. Strukturna antropolohiia / Per. z fr. Z. Borysiuk. : 2-e vyd. K. : Osnovy, 2000. 387 s.

Ontolohiia, aksiolohiia, antropolohiia, hnoseolohiia filosofsko-pravovykh vchen:

navchalnyi posibnyk / Za zah. red. V. V. Kuzmenka. Dnipropetrovsk : Dnipropetrovskyi derzhavnyi

universytet vnutrishnikh sprav, 2015. 246 s.

Pylyp T. Ya. Henezys poniattia «mizhkulturna kompetentnist». Profesiina osvita: problemy

i perspektyvy, 2015. Vyp. 8. S. 42–47. URL: Profos_2015_8_9.pdf (iitta.gov.ua) (data zvernennia

03.2024).

Popovych M. V. Narys istorii kultury Ukrainy. K. : «ArtEk», 1998. 728 s.

Pro rishennia Rady natsionalnoi bezpeky i oborony Ukrainy vid 2 veresnia 2015 roku «Pro

novu redaktsiiu Voiennoi doktryny Ukrainy» : Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 24.09.2015 r.

№ 555/2015. URL: UKAZ PREZYDENTA UKRAINY №555/2015 – Ofitsiine internet-

predstavnytstvo Prezydenta Ukrainy (president.gov.ua) (data zvernennia: 25.03.2024).

Profesiina osvita: slovnyk: / uklad. S. U. Honcharenko ta in.; za red. N. H. Nychkalo. K.,

256 s.

Samoilenko N. B. Mizhkulturna kompetentnist maibutnikh fakhivtsiv humanitarnoho

profiliu. K.; Sevastopol : Ribest, 2013. 411 s.

Svystun V. I., Makodzei L. I. Zarubizhni pidkhody do polikulturnoi osvity fakhivtsiv

ahrarnoi haluzi. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Seriia «Pedahohika»: elektronne naukove

fakhove vydannia. 2017. № 3 (5). URL: http://am.eor.by/index.php/gallery/124-vipusk-3-2017.

Svystun V. I. Polikulturna kompetentnist viiskovosluzhbovtsia yak subiekta diialnosti z

pidtrymannia mizhnarodnoho myru i bezpeky. Problemy osvity. 2019. Vyp. 92. S. 154–158.

Svystun V. I. Sutnisnyi analiz poniattia «polikulturna kompetentnist fakhivtsia ahrarnoi

haluzi». Teoriia i metodyka profesiinoi osvity : elektronnyi naukovyi fakhovyi zhurnal. 2017.

№ 12 (1). URL: http://tmpo.ivet-ua.science/images/Vol.12/Svystun.pdf

Yahupov V. V. Metodolohichni osnovy kompetentnisnoho pidkhodu do profesiinoi

pidhotovky ofitseriv zapasu. Problemy osvity. 2019. №92. S. 239–245.

Yahupov V. V. Stanovlennia poniattievo-terminolohichnoho aparatu kompetentnisnoho

pidkhodu do profesiinoi osvity. Naukovyi visnyk Instytutu profesiino-tekhnichnoi osvity NAPN

Ukrainy ; [redkol. : V. O. Radkevych (holova) ta in.]. 2013. №6. S. 26–33. URL:

https://doi.org/10.32835/2223-5752.2013.6.26-33.

Yahupov V. V. Subiektno-diialnisnyi pidkhid yak efektyvna metodolohichna osnova

formuvannia hotovnosti viiskovoho kerivnyka do upravlinskoi diialnosti. Problemy ta perspektyvy

formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity : [zb. nauk. pr. / za red.

L.L. Tovazhnianskoho ta O.H. Romanovskoho]. 2008. Vyp. 17 (21). S. 101–111.

Yahupov V. V. Tsinnisno-motyvatsiinyi komponent profesiinoi kompetentnosti fakhivtsiv:

metodolohichnyi aspekt. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy. 2022. №6 (64).

S. 207–219. URL: DOI: 10.33099/2617-6858–22–70–6–207-219.

Lazorko O., Zhanna V., Yahupov V., Valchuk-Orkusha O., Melnyk I., & Sherman M. The

Safety of Professionalization Subjects in Psychological and Neuropsychological Aspects. BRAIN.

Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. 2021. 12(1). R. 19–39. URL: https://doi.org/10.18662/brain/12.1/168.

Raven J., & Stephenson J. (Eds.). Competence in the Learning Society. New York : Peter Lang, 2001. 348 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-02

Номер

Розділ

Статті