СУТНІСТЬ, ЗМІСТ І СТРУКТУРА МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ОФІЦЕРІВ ОПЕРАТИВНОЇ ЛАНКИ УПРАВЛІННЯ
DOI:
https://doi.org/10.33099/2617-1783/2024-49/277-289Ключові слова:
міжкультурна компетентність; офіцер оперативної ланки управління; військово-професійна діяльність; поняття; зміст; структура.Анотація
Підкреслено важливість розвитку офіцерами оперативної ланки управління (далі –
офіцерів) міжкультурної компетентності як суб’єктів військово-професійної діяльності в
сучасному багатонаціональному військово-професійному середовищі, оскільки нині вони
активно взаємодіють із військовослужбовцями різних країн, насамперед з представниками
збройних сил (далі – ЗС) держав-членів НАТО.
Міжкультурна компетентність офіцерів – це їх професійно важливе психічне
утворення, що характеризує теоретичну та практичну підготовленість, здатність і
готовність як суб’єкта оперативної ланки військового управління до міжкультурної
взаємодії з представниками різних культур та містить ціннісно-мотиваційний (цінності,
мотивація міжкультурної поведінки та діяльності у військовій сфері та співпраці з
іноземними партнерами), когнітивний (знання теоретичних підвалин міжкультурної
поведінки та діяльності у військовій сфері з представниками різних культур), поведінково-
діяльнісний (навички, вміння та здатність встановлювати, налагоджувати та
підтримувати взаємини з іншомовними фахівцями та практичний досвід у співпраці з
іноземними партнерами), комунікативний (здатність успішно спілкуватися та взаємодіяти
з представниками різних культурних середовищ з урахуванням їхніх унікальних мовних,
мовленнєвих, невербальних, культурних, поведінково-діяльнісних та інших особливостей),
індивідуально-психічний (толерантність, емпатичність, відкритість до отримання нового
досвіду) і суб’єктний (сприйняття самого себе як суб’єкта міжкультурної взаємодії,
рефлексивність) компоненти.
Посилання
Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy / uklad. i holov. red. V. T. Busel.
Kyiv; Irpin : VTF «Perun», 2002. 1440 s.
Horlach V. V. Formuvannia vmin kroskulturnoi komunikatsii u maibutnikh fakhivtsiv sfery
obsluhovuvannia : dys. ... kand. ped. nauk : 13.00.04. Zaporizhzhia, 2020. 285 s.
Zelenska O. M. Formuvannia polikulturnoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv u protsesi
navchannia u VNZ. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii
shkolakh : zb. nauk. pr. Zaporizhzhia : Klasychnyi pryvatnyi universytet, 2010. S. 115-120.
Levi-Stros K. Strukturna antropolohiia / Per. z fr. Z. Borysiuk. : 2-e vyd. K. : Osnovy, 2000. 387 s.
Ontolohiia, aksiolohiia, antropolohiia, hnoseolohiia filosofsko-pravovykh vchen:
navchalnyi posibnyk / Za zah. red. V. V. Kuzmenka. Dnipropetrovsk : Dnipropetrovskyi derzhavnyi
universytet vnutrishnikh sprav, 2015. 246 s.
Pylyp T. Ya. Henezys poniattia «mizhkulturna kompetentnist». Profesiina osvita: problemy
i perspektyvy, 2015. Vyp. 8. S. 42–47. URL: Profos_2015_8_9.pdf (iitta.gov.ua) (data zvernennia
03.2024).
Popovych M. V. Narys istorii kultury Ukrainy. K. : «ArtEk», 1998. 728 s.
Pro rishennia Rady natsionalnoi bezpeky i oborony Ukrainy vid 2 veresnia 2015 roku «Pro
novu redaktsiiu Voiennoi doktryny Ukrainy» : Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 24.09.2015 r.
№ 555/2015. URL: UKAZ PREZYDENTA UKRAINY №555/2015 – Ofitsiine internet-
predstavnytstvo Prezydenta Ukrainy (president.gov.ua) (data zvernennia: 25.03.2024).
Profesiina osvita: slovnyk: / uklad. S. U. Honcharenko ta in.; za red. N. H. Nychkalo. K.,
256 s.
Samoilenko N. B. Mizhkulturna kompetentnist maibutnikh fakhivtsiv humanitarnoho
profiliu. K.; Sevastopol : Ribest, 2013. 411 s.
Svystun V. I., Makodzei L. I. Zarubizhni pidkhody do polikulturnoi osvity fakhivtsiv
ahrarnoi haluzi. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Seriia «Pedahohika»: elektronne naukove
fakhove vydannia. 2017. № 3 (5). URL: http://am.eor.by/index.php/gallery/124-vipusk-3-2017.
Svystun V. I. Polikulturna kompetentnist viiskovosluzhbovtsia yak subiekta diialnosti z
pidtrymannia mizhnarodnoho myru i bezpeky. Problemy osvity. 2019. Vyp. 92. S. 154–158.
Svystun V. I. Sutnisnyi analiz poniattia «polikulturna kompetentnist fakhivtsia ahrarnoi
haluzi». Teoriia i metodyka profesiinoi osvity : elektronnyi naukovyi fakhovyi zhurnal. 2017.
№ 12 (1). URL: http://tmpo.ivet-ua.science/images/Vol.12/Svystun.pdf
Yahupov V. V. Metodolohichni osnovy kompetentnisnoho pidkhodu do profesiinoi
pidhotovky ofitseriv zapasu. Problemy osvity. 2019. №92. S. 239–245.
Yahupov V. V. Stanovlennia poniattievo-terminolohichnoho aparatu kompetentnisnoho
pidkhodu do profesiinoi osvity. Naukovyi visnyk Instytutu profesiino-tekhnichnoi osvity NAPN
Ukrainy ; [redkol. : V. O. Radkevych (holova) ta in.]. 2013. №6. S. 26–33. URL:
https://doi.org/10.32835/2223-5752.2013.6.26-33.
Yahupov V. V. Subiektno-diialnisnyi pidkhid yak efektyvna metodolohichna osnova
formuvannia hotovnosti viiskovoho kerivnyka do upravlinskoi diialnosti. Problemy ta perspektyvy
formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity : [zb. nauk. pr. / za red.
L.L. Tovazhnianskoho ta O.H. Romanovskoho]. 2008. Vyp. 17 (21). S. 101–111.
Yahupov V. V. Tsinnisno-motyvatsiinyi komponent profesiinoi kompetentnosti fakhivtsiv:
metodolohichnyi aspekt. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy. 2022. №6 (64).
S. 207–219. URL: DOI: 10.33099/2617-6858–22–70–6–207-219.
Lazorko O., Zhanna V., Yahupov V., Valchuk-Orkusha O., Melnyk I., & Sherman M. The
Safety of Professionalization Subjects in Psychological and Neuropsychological Aspects. BRAIN.
Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. 2021. 12(1). R. 19–39. URL: https://doi.org/10.18662/brain/12.1/168.
Raven J., & Stephenson J. (Eds.). Competence in the Learning Society. New York : Peter Lang, 2001. 348 p.