СУТНІСТЬ, ЗМІСТ І СТРУКТУРА МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ОФІЦЕРІВ ОПЕРАТИВНОЇ ЛАНКИ УПРАВЛІННЯ
DOI:
https://doi.org/10.33099/2617-1783/2024-49/277-289Ключові слова:
міжкультурна компетентність; офіцер оперативної ланки управління; військово-професійна діяльність; поняття; зміст; структура.Анотація
Підкреслено важливість розвитку офіцерами оперативної ланки управління (далі –
офіцерів) міжкультурної компетентності як суб’єктів військово-професійної діяльності в
сучасному багатонаціональному військово-професійному середовищі, оскільки нині вони
активно взаємодіють із військовослужбовцями різних країн, насамперед з представниками
збройних сил (далі – ЗС) держав-членів НАТО.
Міжкультурна компетентність офіцерів – це їх професійно важливе психічне
утворення, що характеризує теоретичну та практичну підготовленість, здатність і
готовність як суб’єкта оперативної ланки військового управління до міжкультурної
взаємодії з представниками різних культур та містить ціннісно-мотиваційний (цінності,
мотивація міжкультурної поведінки та діяльності у військовій сфері та співпраці з
іноземними партнерами), когнітивний (знання теоретичних підвалин міжкультурної
поведінки та діяльності у військовій сфері з представниками різних культур), поведінково-
діяльнісний (навички, вміння та здатність встановлювати, налагоджувати та
підтримувати взаємини з іншомовними фахівцями та практичний досвід у співпраці з
іноземними партнерами), комунікативний (здатність успішно спілкуватися та взаємодіяти
з представниками різних культурних середовищ з урахуванням їхніх унікальних мовних,
мовленнєвих, невербальних, культурних, поведінково-діяльнісних та інших особливостей),
індивідуально-психічний (толерантність, емпатичність, відкритість до отримання нового
досвіду) і суб’єктний (сприйняття самого себе як суб’єкта міжкультурної взаємодії,
рефлексивність) компоненти.
Посилання
Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2002. 1440 с.
Горлач В. В. Формування вмінь кроскультурної комунікації у майбутніх фахівців сфери обслуговування : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Запоріжжя, 2020. 285 с.
Зеленська О. М. Формування полікультурної компетентності майбутніх офіцерів у процесі навчання у ВНЗ. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і
загальноосвітній школах : зб. наук. пр. Запоріжжя : Класичний приватний університет, 2010. С. 115-120.
Леві-Строс К. Структурна антропологія / Пер. з фр. З. Борисюк. : 2-е вид. К. : Основи, 2000. 387 с.
Онтологія, аксіологія, антропологія, гносеологія філософсько-правових вчень: навчальний посібник / За заг. ред. В. В. Кузьменка. Дніпропетровськ : Дніпропетровський державний університет внутрішніх справ, 2015. 246 с.
Пилип Т. Я. Генезис поняття «міжкультурна компетентність». Професійна освіта: проблеми і перспективи, 2015. Вип. 8. С. 42–47. URL: Profos_2015_8_9.pdf (iitta.gov.ua) (дата звернення 07.03.2024).
Попович М. В. Нарис історії культури України. К. : «АртЕк», 1998. 728 с.
Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 2 вересня 2015 року «Про нову редакцію Воєнної доктрини України» : Указ Президента України від 24.09.2015 р.
№ 555/2015. URL: Указ Президента України №555/2015 – Офіційне інтернет-представництво Президента України (president.gov.ua) (дата звернення: 25.03.2024).
Професійна освіта: словник: / уклад. С. У. Гончаренко та ін.; за ред. Н. Г. Ничкало. К., 2000. 256 с.
Самойленко Н. Б. Міжкультурна компетентність майбутніх фахівців гуманітарного профілю. К.; Севастополь : Рібест, 2013. 411 с.
Свистун В. І., Макодзей Л. І. Зарубіжні підходи до полікультурної освіти фахівців аграрної галузі. Адаптивне управління: теорія і практика. Серія «Педагогіка»: електронне наукове фахове видання. 2017. № 3 (5). URL: http://am.eor.by/index.php/gallery/124-vipusk-3-2017.
Свистун В. І. Полікультурна компетентність військовослужбовця як суб’єкта діяльності з підтримання міжнародного миру і безпеки. Проблеми освіти. 2019. Вип. 92. С. 154–158.
Свистун В. І. Сутнісний аналіз поняття «полікультурна компетентність фахівця аграрної галузі». Теорія і методика професійної освіти : електронний науковий фаховий
журнал. 2017. № 12 (1). URL: http://tmpo.ivet-ua.science/images/Vol.12/Svystun.pdf
Ягупов В. В. Методологічні основи компетентнісного підходу до професійної підготовки офіцерів запасу. Проблеми освіти. 2019. №92. С. 239–245.
Ягупов В. В. Становлення поняттєво-термінологічного апарату компетентнісного підходу до професійної освіти. Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти
НАПН України ; [редкол. : В. О. Радкевич (голова) та ін.]. 2013. №6. С. 26–33. URL:
https://doi.org/10.32835/2223-5752.2013.6.26-33.
Ягупов В. В. Суб’єктно-діяльнісний підхід як ефективна методологічна основа формування готовності військового керівника до управлінської діяльності. Проблеми та
перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти : [зб. наук. пр. / за ред. Л.Л. Товажнянського та О.Г. Романовського]. 2008. Вип. 17 (21). С. 101–111.
Ягупов В. В. Ціннісно-мотиваційний компонент професійної компетентності фахівців: методологічний аспект. Вісник Національного університету оборони України. 2022.
№ 6 (64). С. 207–219. URL: DOI: 10.33099/2617-6858–22–70–6–207-219.
Lazorko O., Zhanna V., Yahupov V., Valchuk-Orkusha O., Melnyk I., & Sherman M. The Safety of Professionalization Subjects in Psychological and Neuropsychological Aspects. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. 2021. 12(1). Р. 19–39. URL:
https://doi.org/10.18662/brain/12.1/168.
Raven J., & Stephenson J. (Eds.). Competence in the Learning Society. New York : Peter Lang, 2001. 348 p.