АНАЛІЗ СТАНУ ДОСЛІДЖЕНОСТІ КРОС-КУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ВІТЧИЗНЯНОМУ ТА ЗАРУБІЖНОМУ НАУКОВОМУ ПРОСТОРІ
DOI:
https://doi.org/10.33099/2617-1783/2024-49/112-121Ключові слова:
професійна військова освіта; крос-культурна компетентність; військовослужбовці; міжкультурна компетентність; міжкультурні комунікації.Анотація
Постановка проблеми. Еволюція ведення війни, що віднайшла своє відображення в України, вкотре підтвердила, що курс на євроінтеграцію та зближення з Північноатлантичним Альянсом є вірним. Поширення зв’язків, залежностей та вихід за межі державних кордонів з метою отримання підтримки внаслідок загроз збоку країни-агресора спонукає до плідної співпраці у міжкультурному середовищі. Досягнення поставлених цілей під час міжкультурної взаємодії можливе за умови опанування крос-культурної компетентності.
Метою статті є аналіз та уточнення концептуального апарату крос-культурної компетентності у військовослужбовців Сил спеціальних операцій України, включаючи
порівняльний аналіз з підходами до розвитку крос-культурної компетентності у
військовослужбовців Сил спеціальних операцій США, та визначення ключових компонентів
цієї компетентності.
Методи дослідження. У статті використано загальнонаукові теоретичні методи дослідження,
зокрема аналіз наукової літератури, синтез, порівняння, систематизація та узагальнення.
Висновки та перспективи подальших досліджень. Таким чином, нами на основі
аналізу наукових джерел та емпіричного матеріалу запропоновано своє визначення поняття крос-культурної компетентності, охарактеризовано основні компоненти її розвитку.
Водночас подальшого дослідження потребує питання визначення показників діагностування готовності фахівця до практичної діяльності в межах міжкультурного середовища
Посилання
Політика Міністерства оборони України у сфері військової освіти, затверджена 15.12.2021 року.
Ягупов В.В. Методологічні основи розуміння та обґрунтування понять “компетентність” і “компетенція” щодо професійної підготовки майбутніх фахівців https://lib.iitta.gov.ua/10635/1/%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4_%D0%BE%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8_%D1%80%D0%BE%D0%B7%D1%83%D0%BC%D0%BD%D0%BD%D1%8F.pdf
Конспект лекцій з дисципліни “Міжкультурна комунікація”. Електронний ресурс URL: https://journ.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2017/01/%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D 1%81%D0%BF%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%9B%D0%95%D0%9A%D0%A6%D0%86%D0%99.docx.
Hall E. T. The Silent Language. – Garden City, N.Y.: Doubleday. – 1959. – 240 c. Електронний ресурс URL: https://monoskop.org/images/5/57/ Hall_Edward_T_The_Silent_ Language.pdf.
А.П. Садохин Межкультурная компетентность: понятие, структура, пути формирования. Електронний ресурс URL: http://www.old.jourssa.ru/2007/1/6aSadohin.pdf, С. 133-134.
Левадна К. Ю. Педагогічні умови формування крос-культурної компетентності майбутніх менеджерів готельного бізнесу. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Національний педагогічній університет імені М. П. Драгоманова, Київ, 2021.
Іванова К. А. Толерантність і емпатія як спеціфичні риси комунікативних процесів міжкультурного дискусу http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/54817/89-Ivanova.pdf?sequence=1.
Jessica A. Gallus Cross-Cultural Competence in the Department of Defense: An Annotated Bibliography URL: https://apps.dtic.mil/sti/pdfs/ADA599260.pdf][6-7 p].
Anne Bartel-Radic La compétence interculturelle : état de l’art et perspectives https://www.erudit.org/fr/revues/mi/2009-v13-n4-mi3562/038582ar.pdf/
Леонтович О.А. Россия и США. Введение в межкультурную коммуникацию. Волгоград, 2003.
Штих І. І. Дудаш К. М. Розвиток міжкультурної компетентності школярів, що виховуються в крос-культурному освітньому середовищі, Вісник Національного університету оборони України 1 (71) /2023, С.134-145.
Осадча Н.В. Здатність та готовність до міжкультурного спілкування як
компонента лінгвосоціокультурної компетентності. http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/vgnpu_2015_27_30.pdf
Голуб І. Ю. Формування у майбутніх перекладачів соціокультурної компетенції у процесі вивчення німецької мови після англійської: – дис. … кандидата пед. наук : 13.00.02 / І. Ю. Голуб. – К., 2010. – 373 с.