ВИКОРИСТАННЯ ТАКСОНОМІЇ БЛУМА ЯК ІНСТРУМЕНТУ АКТИВІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ ВІЙСЬКОВИХ ЛІДЕРІВ, ПІДРОЗДІЛІВ ТА ОРГАНІВ УПРАВЛІННЯ
DOI:
https://doi.org/10.33099/2617-1783/2024-49/219-232Ключові слова:
таксономія Блума; активне навчання; рівень когнітивних навичок; критичне та креативне мислення.Анотація
В статті розкрито сутність класифікації рівнів мислення та навчання, відомої як
таксономія Блума, яка має шість рівнів когнітивних (розумових) навичок, розташованих у
порядку ієрархії від простого до складного: запам’ятовувати, розуміти, використовувати,
аналізувати, оцінювати і створювати. Наведено перелік когнітивних (розумових) навичок, які
вважаються важливим засобом стимулювання мислення. Посилаючись на наукові праці і
практичний досвід у сфері військової освіти та підготовки, обґрунтовано можливість
використання таксономії Блума (таксономія освітніх цілей) як методологічної основи для
активізації навчання військовослужбовців. Запропоновано використовувати рівні когнітивних навичок під час створення програм підготовки, для формулювання навчальних цілей заняття (залежно від рівня підготовленості слухачів), а також для оцінювання і розвитку професійної компетентності, критичного та креативного мислення військовослужбовців.
Посилання
Доктрина розвитку військового лідерства у Збройних Силах України: за станом на грудень 2020 р./ Генеральний штаб Збройних Сил України. – Офіц. вид. – К.: Ген. штаб. Вид-во, 2020. – 27 с. (Нормативний документ Генерального штаб Збройних Сил України. Доктрина).
Концепція трансформації системи військової освіти. Постанова Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1490. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1410-97 (дата звернення: 20.01.2024).
Defence Education Enhancement Programme (DEEP), accessed April 5, 2022. URL:
https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_139182.htm (дата звернення: 20.01.2024).
Кротюк В. А., Щокіна Н. Б., Яндола К.О. Педагогічні технології та методи навчання у схемах і таблицях: навч. – метод. посіб. – Х. : ХНУПС, 2019. – 98 с.
Стаднічук О., Фтемов Ю., Карень А., Надос В., Кропивницька Л. Впровадження методів активного навчання на прикладі викладання навчальної дисципліни «Військові мости та шляхи». Військово-технічний збірник. НАСВ імені гетьмана Петра Сагайдачного. № 28. 2023. С.124-132. DOI: https://doi.org/10.33577/2312-4458.28.2023.124-132.
Гузик Н. М., & Ліщинська Х. І. (2020). Роль інтерактивного навчання в процесі
підготовки військових фахівців. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (191), 62-65.
DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2020-1-191-62-65.
Bi-Strategic Command Directive 075-007 Education and Individual Training Directive, 10 September 2015. URL: Bi-SC_75-7_NEW.pdf (coemed.org). (дата звернення: 20.01.2024).
Bloom's Taxonomy Revised: A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing. URL: https://www.kent.ac.uk/brussels/handbook/taxonomy.pdf (дата звернення: 20.01.2024).
Armstrong, P. Bloom’s Taxonomy. Vanderbilt University Center for Teaching. Retrieved, 2010. URL: https://cft.vanderbilt.edu/guides-sub-pages/blooms-taxonomy/ (дата звернення: 20.01.2024).
Настанова бойової підготовки у Збройних Силах України: за станом на жовтень
р./ Генеральний штаб Збройних Сил України. – Офіц. вид. – К.: Ген. штаб. Вид-во,
– 59 с. (Нормативний документ Генерального штабу Збройних Сил України. Настанова).
Доктрина з організації підготовки у Збройних Силах України: за станом на червень
р./ Генеральний штаб Збройних Сил України. – Офіц. вид. – К.: Ген. штаб. Вид-во,
– 43 с. (Нормативний документ Генерального штаб Збройних Сил України. Доктрина).
Хміляр О., Москальов І., Іллющенко С., Вітченко А., Черевичний С., Сидоренко О., Кримець Л., Чорний В. Концепція лідерства за стандартами армій країн НАТО. Навчальний посібник. К. : НУОУ ім. Івана Черняховського, 2018. – 252 с.
Army Doctrine Publication 6-22. Army Leadership. Headquarters. URL: