ОСВІТНЬО-ПРОФЕСІЙНИЙ КОУЧИНГ У СИСТЕМІ ПРАКТИЧНОЇ ЛІДЕРСЬКОЇ ПІДГОТОВКИ СЛУХАЧІВ ВВНЗ
DOI:
https://doi.org/10.33099/2617-1783/2024-50/15-34Ключові слова:
академічне навантаження; вища військова школа; освітньо- професійний коучинг; практична лідерська підготовка; слухачі; типологія.Анотація
Статтю присвячено актуальній проблемі підвищення ефективності практичної
лідерської підготовки офіцерів на основі технології лідерського коучингу.
Проаналізовано сучасні наукові підходи до використання різних типів коучингу у
професійній освіті, узагальнено інноваційний досвід організації лідерського коучингу у
провідних вишах. Встановлено суттєві розходження у розумінні сутності та цільової
спрямованості коучингу, недосконалість його класифікації, недостатню технологічність
коучингового навчання, що набуває особливої актуальності для розбудови системи
інтенсивної практичної підготовки офіцерів-лідерів в умовах сучасної війни.
З метою системної реалізації коучингової стратегії інтенсивного тренування слухачів
ВВНЗ запропонували нову типологію лідерського коучингу, схарактеризували його основні
типи за логікою становлення військового керівника-лідера. Висвітлили бінарну специфіку
освітньо-професійного коучингу, визначили його типологічні ознаки, цільове призначення,
зміст і послідовність практичної реалізації основних компонентів. Розробили алгоритм
обрахування академічного навантаження слухачів, що сприятиме науково обґрунтованому
підходу до визначення обсягу і складності навчальних завдань під час освітньо-професійного
коучингу.
Посилання
Братко М. Академічний коучинг: зміст поняття та сутність діяльності. Педагогічна
освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка : збірник наук. праць. 2022. 1(37). C. 6–13.
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.371
Жуковська А. Ю. Сучасні методи та технології тайм-менеджменту. Вісник
Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія : Економічна. 2021.
Вип. 101. С. 79–93. https://doi.org/10.26565/2311-2379-2021-101-08
Зайверт Л. Ваше время – в ваших руках (Советы руководителям, как эффективно
использовать рабочее время) : пер. с нем. Москва : Экономика, 1990. 232 с.
Коучинг лідерів у організації. Програма «Personal Development Day». URL:
https://www.id.institute/pdd (дата звернення: 18.10.2024).
Крикун О. Особливості застосування методів тайм-менеджменту в роботі
керівника. International Science Journal of Management, Economics & Finance. 2022. 1(4).
Р. 48-56. https://doi.org/10.46299/j.isjmef.20220104.02
Наказ МОН України від 27.06.2008 № 588 «Щодо видання навчальної літератури
для вищої школи». URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0588290-08#top (дата звернення:
10.2024).
Петрушенко М. М., Бондар Т. В. Управління часом як засіб досягнення
стратегічного розвитку підприємства. Вісник Сумського державного університету. Серія :
Економіка, 2009. № 1. С. 10–18.
Ратушняк О. Г., Лялюк О. Г., Подолянчук К. В. Аналіз використання методів тайм-
менеджменту сучасною молоддю. Вісник Хмельницького національного університету. Серія :
Економічні науки. 2019. № 3. С. 68–72.
Технології тайм-менеджменту в управлінській діяльності державних службовців :
монографія ; під заг. ред. Л.Л. Приходченко. Одеса : ОРІДУ НАДУ, 2021. 180 с.
Указ Президента Українивід 14 вересня 2020 року № 392/2020 «Про рішення Ради
національної безпеки і оборони України від 14 вересня 2020 року «Про Стратегію
національної безпеки України». URL: https://zenhabits.net/zen-to-done-ztd-the-ultimate-simple-
productivity-system/ (дата звернення: 17.10.2024).
Усвідомлене лідерство в часи війни. Практичний онлайн курс для управлінців всіх
рівнів. URL: https://www.develorukraine.com/usvidomlene-liderstvo-v-chasi-viyni (дата
звернення: 18.10.2024).
Allen D. Getting Things Done: The Art of Stress-Free Productivity. New York : Little,
Brown Book Group, 2015. 352 p.
Anderson D. J. Kanban: Successful Evolutionary Change for Your Technology Business.
Washington DC : Blue Hole Press, 2010. 278 р.
Babauta L. Zen To Done (ZTD): The Simple Productivity System. URL:
https://zenhabits.net/zen-to-done-ztd-the-ultimate-simple-productivity-system/ (дата звернення:
10.2024).
Bambrick-Santoyo P., Lemov D. Leverage Leadership 2.0. Wiley, 2018. 432 р.
Cirillo F. The Pomodoro Technique: The Acclaimed Time-Management System That Has
Transformed How We Work. New York : Crown Currency, 2018. 160 р.
Coe R. Why aren’t we doing coaching’ (even though everyone else seems to be)?
Evidence Based Education. 2023. URL: https://evidencebased.education/why-arent-we-doing-
instructional-coaching-even-though-everyone-else-seems-to-be/ (дата звернення: 17.10.2024).
Forsyth P. Successful Time Management: How to be Organized, Productive and Get
Things Done. London and Philadelphia : Kogan Page; 6th ed., 2022. 184 p.
Gavin Ph. The Workplace Guide to Time Management: Best Practices to Maximize
Productivity. Rockridge Press, 2021. 160 p.
Hinck J. M. Leadership Coaching as a Transformative Process in the Military.
International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring. 2022. 20(1). Р. 20–34.
https://doi.org/10.24384/6cf9-v073
Kraft M. A., Blazar D., Hogan D. The effect of teacher coaching on instruction and
achievement: A meta-analysis of the causal evidence. Review of Educational Research. 2018. 88(4).
P. 547–588. https://doi.org/10.3102/0034654318759268
Knight J. Why teacher autonomy is central to coaching success. Educational leadership.
77(3). URL: https://www.ascd.org/el/articles/why-teacher-autonomy-is-central-to-coaching-
success (дата звернення: 17.10.2024).
Leading organisations in a new era. URL: https://uculeadership.com.ua/products/leading-
organisations-in-a-new-era/ (дата звернення: 18.10.2024).
Lofthouse R. Coaching in education: a professional development process in formation.
Professional Development in Education. 2019. 45(1). P. 33–45.
https://doi.org/10.1080/19415257.2018.1529611
Newell A.Coaching for Teachers: What school leaders need to consider. URL:
https://blog.irisconnect.com/uk/coaching-for-teachers (дата звернення: 17.10.2024).
Toit А., Reissner S. Experiences of Coaching in Team Learning. International Journal of
Mentoring and Coaching in Education. 2012. 1(3). P. 177–190.