ОСВІТНЬО-ПРОФЕСІЙНИЙ КОУЧИНГ У СИСТЕМІ ПРАКТИЧНОЇ ЛІДЕРСЬКОЇ ПІДГОТОВКИ СЛУХАЧІВ ВВНЗ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33099/2617-1783/2024-50/15-34

Ключові слова:

академічне навантаження; вища військова школа; освітньо- професійний коучинг; практична лідерська підготовка; слухачі; типологія.

Анотація

Статтю присвячено актуальній проблемі підвищення ефективності практичної
лідерської підготовки офіцерів на основі технології лідерського коучингу.
Проаналізовано сучасні наукові підходи до використання різних типів коучингу у
професійній освіті, узагальнено інноваційний досвід організації лідерського коучингу у
провідних вишах. Встановлено суттєві розходження у розумінні сутності та цільової
спрямованості коучингу, недосконалість його класифікації, недостатню технологічність
коучингового навчання, що набуває особливої актуальності для розбудови системи
інтенсивної практичної підготовки офіцерів-лідерів в умовах сучасної війни.
З метою системної реалізації коучингової стратегії інтенсивного тренування слухачів
ВВНЗ запропонували нову типологію лідерського коучингу, схарактеризували його основні
типи за логікою становлення військового керівника-лідера. Висвітлили бінарну специфіку
освітньо-професійного коучингу, визначили його типологічні ознаки, цільове призначення,
зміст і послідовність практичної реалізації основних компонентів. Розробили алгоритм
обрахування академічного навантаження слухачів, що сприятиме науково обґрунтованому
підходу до визначення обсягу і складності навчальних завдань під час освітньо-професійного
коучингу.

Біографії авторів

Андрій Вітченко, Національний університет оборони України, м. Київ

доктор педагогічних наук, професор

Ірина Карпенко, Національний університет оборони України, м. Київ

магістрантка

Посилання

Братко М. Академічний коучинг: зміст поняття та сутність діяльності. Педагогічна

освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка : збірник наук. праць. 2022. 1(37). C. 6–13.

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.371

Жуковська А. Ю. Сучасні методи та технології тайм-менеджменту. Вісник

Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія : Економічна. 2021.

Вип. 101. С. 79–93. https://doi.org/10.26565/2311-2379-2021-101-08

Зайверт Л. Ваше время – в ваших руках (Советы руководителям, как эффективно

использовать рабочее время) : пер. с нем. Москва : Экономика, 1990. 232 с.

Коучинг лідерів у організації. Програма «Personal Development Day». URL:

https://www.id.institute/pdd (дата звернення: 18.10.2024).

Крикун О. Особливості застосування методів тайм-менеджменту в роботі

керівника. International Science Journal of Management, Economics & Finance. 2022. 1(4).

Р. 48-56. https://doi.org/10.46299/j.isjmef.20220104.02

Наказ МОН України від 27.06.2008 № 588 «Щодо видання навчальної літератури

для вищої школи». URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0588290-08#top (дата звернення:

10.2024).

Петрушенко М. М., Бондар Т. В. Управління часом як засіб досягнення

стратегічного розвитку підприємства. Вісник Сумського державного університету. Серія :

Економіка, 2009. № 1. С. 10–18.

Ратушняк О. Г., Лялюк О. Г., Подолянчук К. В. Аналіз використання методів тайм-

менеджменту сучасною молоддю. Вісник Хмельницького національного університету. Серія :

Економічні науки. 2019. № 3. С. 68–72.

Технології тайм-менеджменту в управлінській діяльності державних службовців :

монографія ; під заг. ред. Л.Л. Приходченко. Одеса : ОРІДУ НАДУ, 2021. 180 с.

Указ Президента Українивід 14 вересня 2020 року № 392/2020 «Про рішення Ради

національної безпеки і оборони України від 14 вересня 2020 року «Про Стратегію

національної безпеки України». URL: https://zenhabits.net/zen-to-done-ztd-the-ultimate-simple-

productivity-system/ (дата звернення: 17.10.2024).

Усвідомлене лідерство в часи війни. Практичний онлайн курс для управлінців всіх

рівнів. URL: https://www.develorukraine.com/usvidomlene-liderstvo-v-chasi-viyni (дата

звернення: 18.10.2024).

Allen D. Getting Things Done: The Art of Stress-Free Productivity. New York : Little,

Brown Book Group, 2015. 352 p.

Anderson D. J. Kanban: Successful Evolutionary Change for Your Technology Business.

Washington DC : Blue Hole Press, 2010. 278 р.

Babauta L. Zen To Done (ZTD): The Simple Productivity System. URL:

https://zenhabits.net/zen-to-done-ztd-the-ultimate-simple-productivity-system/ (дата звернення:

10.2024).

Bambrick-Santoyo P., Lemov D. Leverage Leadership 2.0. Wiley, 2018. 432 р.

Cirillo F. The Pomodoro Technique: The Acclaimed Time-Management System That Has

Transformed How We Work. New York : Crown Currency, 2018. 160 р.

Coe R. Why aren’t we doing coaching’ (even though everyone else seems to be)?

Evidence Based Education. 2023. URL: https://evidencebased.education/why-arent-we-doing-

instructional-coaching-even-though-everyone-else-seems-to-be/ (дата звернення: 17.10.2024).

Forsyth P. Successful Time Management: How to be Organized, Productive and Get

Things Done. London and Philadelphia : Kogan Page; 6th ed., 2022. 184 p.

Gavin Ph. The Workplace Guide to Time Management: Best Practices to Maximize

Productivity. Rockridge Press, 2021. 160 p.

Hinck J. M. Leadership Coaching as a Transformative Process in the Military.

International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring. 2022. 20(1). Р. 20–34.

https://doi.org/10.24384/6cf9-v073

Kraft M. A., Blazar D., Hogan D. The effect of teacher coaching on instruction and

achievement: A meta-analysis of the causal evidence. Review of Educational Research. 2018. 88(4).

P. 547–588. https://doi.org/10.3102/0034654318759268

Knight J. Why teacher autonomy is central to coaching success. Educational leadership.

77(3). URL: https://www.ascd.org/el/articles/why-teacher-autonomy-is-central-to-coaching-

success (дата звернення: 17.10.2024).

Leading organisations in a new era. URL: https://uculeadership.com.ua/products/leading-

organisations-in-a-new-era/ (дата звернення: 18.10.2024).

Lofthouse R. Coaching in education: a professional development process in formation.

Professional Development in Education. 2019. 45(1). P. 33–45.

https://doi.org/10.1080/19415257.2018.1529611

Newell A.Coaching for Teachers: What school leaders need to consider. URL:

https://blog.irisconnect.com/uk/coaching-for-teachers (дата звернення: 17.10.2024).

Toit А., Reissner S. Experiences of Coaching in Team Learning. International Journal of

Mentoring and Coaching in Education. 2012. 1(3). P. 177–190.

https://doi.org/10.1108/20466851211279448

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-09

Номер

Розділ

ЗАГАЛЬНИЙ