КЕЙС-ТЬЮТОРИНГ У КОНТЕКСТІ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «ОСВІТНЬО-ВІЙСЬКОВА ІННОВАТИКА» (ОСВІТНЬО-ПРОФЕСІЙНА ПРОГРАМА «ЗАХИСТ УКРАЇНИ»)
DOI:
https://doi.org/10.33099/2617-1783/2025-51/60-71Ключові слова:
заклад вищої освіти; відкритий контекстний освітній простір; професійна підготовка; вчитель захисту України; освітньо-військова інноватика; тьюторинг; кейс-метод; модель кейс-тьюторингу.Анотація
У статті порушено проблему тьюторського забезпечення професійної підготовки
вчителя. Зокрема, мета передбачає доведення ефективності технології тьюторингу як
складової і засобу дидактичної реалізації курсу «Освітньо-військова інноватика» у
підготовці вчителя захисту України та набуття майбутнім фахівцем тьюторських
компетентностей. Констатовано, що майбутній учитель захисту України має бути
готовим до виконання функцій тьютора – проєктування особистісно орієнтованих освітніх
програм, консультування у сфері освіти, надання допомоги у створенні індивідуального
освітнього простору особистості.
Основними завданнями тьюторського супроводу визначено: діагностування
індивідуально-психологічних особливостей, інтересів, здібностей, цінностей та мотивації
здобувача освіти; прогнозування можливих траєкторій його самореалізації; розроблення і
реалізацію індивідуальної програми тьюторського супроводу; моніторинг результатів.
Зазначено, що тьюторинг базується на суб’єкт-суб’єктній партнерській взаємодії
«викладач–студент», яка реалізується шляхом мотиваційно-цільової, діагностувальної,
рефлексивно-коригувальної, діяльнісної та проєктувальної функцій на основі впровадження
кейс-методу. Завдяки своїй універсальності кейс-метод може використовуватися в
набутті компетентностей та підвищенні кваліфікації, продуктивному освоєнні нових
знань, вивченні й аналізуванні складних ситуацій, проведенні досліджень та розробленні
нових ідей, систематизації інформації і прийнятті об’єктивних рішень, у прогнозуванні
майбутнього.
У процесі тьюторингу передбачено реалізацію таких цілей кейс-методу: розвиток
аналітичного і критичного мислення, вдосконалення практичних навичок, підвищення
мотивації, розвиток самостійності, формування позицій лідерства та компетентностей
роботи в команді, підвищення ефективності тьюторського забезпечення.
Теоретично обґрунтовано і розроблено модель кейс-тьюторингу (цільовий блок, мета,
освітні компоненти в контексті тьюторських систем, методичні підходи,
компетентності), представлено результати її експериментальної перевірки, які
підтвердили ефективність створених у процесі тьюторингу умов для навчання з
урахуванням індивідуальних особливостей та потреб здобувачів. Їх дотримання передбачає
формування оптимальної системи тьюторського забезпечення у закладі вищої освіти, що
дасть можливість підвищити ефективність освітнього процесу та сприяти особистісному
і професійному розвитку майбутніх фахівців.
Посилання
Алєксєєва С. Індивідуальна освітня траєкторія: від побудови – до реалізації.
Мистецька освіта: зміст, технології, менеджмент: зб. наук. пр. (Серія: Педагогічні науки).
Київ : Вид-во «Людмила», 2021. Вип. 17. С. 74-82 URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/730035
Зимянський А. Особливості створення моделі психолого-педагогічного супроводу
особистісного розвитку майбутнього педагога. Молодь і ринок. 2016. № 5 (136). С. 94–97.
Ісаєва О., Шайнер Г., Розман І. Кейс-технологія як інноваційний підхід викладання
дисциплін у кризових умовах. Молодь і ринок. 2021. № 11. С. 39–43.
Леонтьєва І. Педагогічний кейс як засіб розвитку критичного мислення майбутніх
викладачів. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2019. № 32. С. 29–38.
Локарєва Г. В., Бажміна Е. А. Персоналізація в освіті: управління студентами
власною траєкторією навчання засобами цифрових технологій. Information technologies and
learning tools. 2021. Т. 86, № 6. С. 187–207. URL: https://doi.org/10.33407/itlt.v86i6.4103.
Стинська В., Чепіль М., Прокопів Л. Кейс-метод – інновація у методиці підготовки
студентів магістратури у закладі вищої освіти. Молодь і ринок. 2023. № 4(212). С. 16–19.
Тимощук І. Патріотичне виховання студентської молоді як мета виховного
тьюторингу. Патріотичне виховання в освіті та соціальній роботі: уроки минулого та
сучасний погляд : матеріали міжвуз. науково-практ. конф., м. Хмельницький, 22 лют. 2024 р.
С. 239–242.
Троцький Р., Манжос О. Удосконалення змісту фахової підготовки майбутніх
офіцерів у вищих військових навчальних закладах в Україні. Освіта дорослих: теорія,
досвід, перспективи, 2021, 20(2), С. 144–152. https://doi.org/10.35387/od.2(20).2021.144-152
Чепурна І. Кейс-метод як форма інтерактивного навчання майбутніх фахівців-
тьюторів. Історико-педагогічні студії. 2018. С. 177–180.
Boyko А. М., Demianenko N. М. Tutoring as the model of partner relations teacher-
student. Scientific bulletin of Mukachevo state university series «pedagogy and psychology». 2018.
№ 1(7). С. 18–22. URL: https://doi.org/10.31339/2413-3329-2018-1(7)-18-22 .
Shevchenko A., Zhoga R. Individual educational trajectory in modern ukrainian higher
education as a tool for adaptability to its environment. Adaptive management theory and practice
pedagogics. 2023. Т. 16, № 31. URL: https://doi.org/10.33296/2707-0255-16(31)-16.
Solonenko A., Poznanska O., Popeleshko Y. Scientific and methodological context of the
issue of tutors’ professional training in the higher education system of Ukraine. Science and
education. 2017. No. 4. P. 153–157.
Todortseva Y. V. Tutoring as a process of social support during the
pandemic. Pedagogical sciences reality and perspectives. 2021. Vol. 2, no. 79. P. 143–148.