ЗАСАДИ ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОЄКТУВАННЯ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ ТРАЄКТОРІЇ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ КУРСАНТІВ ВВНЗ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33099/2617-1783/2025-51/128-138

Ключові слова:

індивідуальна траєкторія професійного розвитку; педагогічне проектування; рівні проектування; суб'єкти педагогічного проектування.

Анотація

У статті аналізуються та визначаються основні засади педагогічного проектування
індивідуальних траєкторій професійного розвитку курсантів вищих військових навчальних
закладів. Як основні засади педагогічного проектування визначаються необхідність
трансформації курсантів з пасивних в активні суб’єкти навчання, опанування викладачами
ролі не тільки лектора, а і тьютора. Доводиться, що проєктування індивідуальних
траєкторій професійного розвитку курсантів повинно здійснюватися на засадах
педагогічного проектування, реалізовуючись через взаємодію курсантів та викладачів,
індивідуальних та колективних суб’єктів. Результативна взаємодія всіх учасників процесу
педагогічного проектування індивідуальних траєкторій курсантів можлива на засадах
чіткого розподілу функцій, суб'єктної позиції кожного, актуалізації необхідних
особистісних якостей. Зазначаються проблемні питання, які впливають на проектування
траєкторій професійного розвитку.

Біографія автора

Олександр Морозов, Національний університет оборони України, м. Київ

доктор технічних наук, професор

Посилання

Про трансформацію системи військової освіти : постанова Кабінету Міністрів

України від 15.12.1997 р. № 1410. Офіційний вісник України. 1997. №51. С. 32 (назва

Постанови із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1490 від 30.12.2022).

Кулалаєва Н., Бахтіярова Х., Артюшина М. Методика формування індивідуальної

освітньої траєкторії майбутніх бакалаврів з професійної освіти. Професійна педагогіка. 2023.

Вип. 1 (26). С. 74–83.

Венгер С.А., Марченко А.О. Інтелектуальна модель формування індивідуальної

освітньої траєкторії здобувача на навчальній платформі. Сучасні інформаційні технології у

сфері безпеки та оборони. 2024. Вип. 1(49). С. 160–170.

Годаванюк Т. Індивідуальне навчання у вищій школі : монографія. Київ : НПУ

ім. М.П. Драгоманова, 2010. 160 с.

Задорожна-Княгницька Л.В. Формування індивідуальної освітньої траєкторії

магістрів – майбутніх менеджерів освіти у процесі професійної підготовки. Теорія і методика

професійної освіти. 2020. Вип. 20. Т. 1. С. 125–129.

Каньковський І. Індивідуальні освітні траєкторії як необхідність сучасного процесу

професійної підготовки фахівця. Професійна освіта: проблеми і перспективи. 2013. Вип.

С. 62–65.

Краснощок І.П. Індивідуальна освітня траєкторія студента: теоретичні аспекти

організації. Педагогіка формування творчої особистості у вищий і загальноосвітній школах.

№60. Т. 1. С. 101–107.

Кримова М.О. Індивідуальна професійно-освітня траєкторія фахівця, як інструмент

забезпечення його конкурентоспроможності на ринку праці. Економiка i органiзацiя

управлiння. 2016. № 1(21). С. 236–242.

Коростіянець Т.П. До постановки проблеми індивідуальних освітніх траєкторій.

Інноваційна педагогіка: зб. наукових праць Причорноморського науково-дослідного

інституту економіки та інновацій. 2019 р. Вип. 19. С. 9–13.

Литвин В.А. Індивідуальна освітня траєкторія здобувачів вищої освіти: контент-

аналіз поняття, принципи побудови, форми та методи реалізації. Науково-педагогічний

журнал «Молодь і ринок». 2021. Вип. 9(195). С. 93–100.

Нємець Л.М., Сегіда К.Ю., Логвинова М.О. Індивідуальні освітні траєкторії: роль у

забезпеченні якості вищої освіти. Проблеми сучасної освіти. 2020. Вип. 10. С. 51–60.

Нещерет О. Організація індивідуальних освітніх траєкторії навчання в університеті.

Фізико-математична освіта : науковий журнал. 2017. Вип. 3(13). С. 116–119.

Стрельбицька М. Індивідуальна освітня траєкторія професійного розвитку

здобувачів освіти в умовах магістратури. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова.

Вип. 86. С. 204–208.

Шевчук Г.Й. Індивідуальна освітня траєкторія студента: суть і ключові аспекти

організації. Збірник наукових праць «Педагогічні науки». 2021. № 95. С. 56–61.

Стеблецький А.Л. Взаємодія суб’єктів освітнього процесу - запорука якості освіти.

Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка: збірник наукових праць.

№ 30. 2018. С. 61–65.

Скорич Л.П. Суб’єктність в освітньому процесі. Збірник наукових праць КПНУ імені

Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г.С.Костюка НАПН України. 2011. Вип. 11. С. 836–850.

Вішталенко О., Кириченко О., Юнг Н. Психологічні чинники педагогічної

компетенції викладачів вищої школи. Вісник Львівського університету. Серія психологічні

науки. 2019. Вип. 4. С. 3–8.

Шкарлатюк К.І., Коширець В.В., Просіна О.В. Тьюторинг у вищій освіті: вплив на

академічну успішність та професійний розвиток. Психологічні студії. 2024. Вип. 1. С. 190–196.

Йонас Г. Принцип відповідальності. У пошуках етики для технологічної

цивілізації. – Київ : Лібра, 2001. 400 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-18

Номер

Розділ

Статті