ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК ЧИННИК ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
DOI:
https://doi.org/10.33099/2617-1783/2025-51/155-163Ключові слова:
інформаційно-комунікаційні технології; навчально-пізнавальна компетентність; цифрова освіта; інтерактивне навчання; онлайн-ресурси.Анотація
У статті розглянуто вплив інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) на
навчально-пізнавальну компетентнність та ефентивність навчання. Проведено аналіз та
встановлено оцінку впливу сучасних цифрових технологій щодо удосконалення педагогічної
майстерності та розвитку когнітивних навичок і критичного мислення здобувачів освіти.
Визначено ключові аспекти використання ІКТ в освітньому процесі. Запропоновано шляхи
оптимізації використання ІКТ для підвищення ефективності навчання та розвитку
компетентностей майбутніх фахівців.
Здійснено аналіз ролі ІКТ у трансформації традиційних підходів до навчання, що дає
змогу формувати нову модель взаємодії між вчителем і здобувачами освіти. Окреслено, як
впровадження ІКТ сприяє індивідуалізації та диференціації навчального процесу, забезпечує
доступ до якісного освітнього контенту, а також створює умови для самостійної,
дослідницької та проєктної діяльності здобувачів освіти. Обґрунтовано, що ІКТ
виступають потужним чинником модернізації освіти, який не лише підвищує ефективність
навчального процесу, а й забезпечує підготовку конкурентоспроможних фахівців, здатних
до критичного мислення, творчості та постійного саморозвитку. Виявлено, що
використання таких цифрових інструментів, як відеоконференції, онлайн-тести, форуми,
електронні підручники та інтерактивні лабораторії сприяє підвищенню мотивації,
покращенню взаємодії між учасниками освітнього процесу та розвитку навичок
самостійної роботи.
Наукова новизна полягає у кількісній оцінці результативності використання цифрових
освітніх технологій та доведенні їх ефективності у системі вищої військової освіти.
Практичне значення роботи полягає у статистичній обробці результатів вхідного та
підсумкового контролю знань, визначення приросту у якості засвоєних знань та
ефективності впровадження таких технологій у навчальний процес.
Перспективи подальших досліджень пов’язані з розробленням ефективних стратегій
цифрової трансформації освіти та створенням загальної моделі організації цифрового
навчального середовища.
Посилання
Bykov V.Yu. Revitalizing education through the integration of cloud technologies.
Educational Dimension. 2023, №8, р. 143–167. https://doi.org// 10.31812/ed.598
Shyshkina M. Emerging Technologies for Training of ICT-Skilled Educational Personnel.
In: Ermolayev V., Mayr H.C., Nikitchenko M., Spivakovsky A., Zholtkevych G. (eds) Information
and Communication Technologies in Education, Research, and Industrial Applications. ICTERI
Communications in Computer and Information Science. 2013, vol 412. р. 274-284.
https://doi.org// 10.1007/978-3-319-03998-5_14.
O. Buinytska, L. Varchenko-Trotsenko, & B. Hrytseliak, Digitalization of higher education
institution, Educological discourse. 2020, №1 (28) р. 64-79. https://doi.org//10.28925/2312-
2020.1.6.
Chasnikova O.V., Dubrovina I.V., & Zinchenko,O.M. ICT concepts in education of
Ukraine: conceptualization, the New Ukrainian School, National educational electronic platform,
pedagogy. International Journal of Science Annals. 2020 №3(1), р. 24–29.
https://doi.org//10.26697/ijsa.2020.1.03.
Shmakova, A., Ryzhova, Y., & Suhorukhih, A. The impact of ICT education on
humanistic innovative potential. Education and Information Technologies. 2022, №27(2), р. 227–
https://doi.org//10.1007/s10639-021-10674-1.
Bozkus K. School and Teacher Information, Communication and Technology (ICT)
readiness across 57 countries: The alignment optimization method. Education and Information
Technologies. 2022, №28, р. 1273–1297. https://doi.org//10.1007/s10639-022-11233-y.
Sharov S., Pavlenko A., Sharova T., Chorna, O. Analysis of Developers of Online Courses
on Ukrainian Platforms of MOOC. International Journal of Emerging Technologies in Learning
(iJET). 2021, № 16(05), р. 201–213. https://doi.org// 10.3991/ijet.v16i05.18581
Al-Azawei A., Parslow P., Lundqvist, K. A systematic review on trends in using Moodle
for teaching and learning. International Journal of STEM Education. 2016, №3(1), р. 44.
https://doi.org//10.1186/s40594-021-00323-x
Mochurad L., Shakhovska K., Montenegro S. Parallel Solving of Fredholm Integral
Equations of the First Kind by Tikhonov Regularization Method Using OpenMP Technology. In:
Shakhovska, N., Medykovskyy, M.O. (eds) Advances in Intelligent Systems and Computing IV.
CSIT 2019. Advances in Intelligent Systems and Computing. 2020, vol 1080. р. 25-35
https://doi.org/10.1007/978-3-030-33695-0_3
Shved A., Kovalenko I., Davydenko Y. Method of Detection the Consistent Subgroups of
Expert Assessments in a Group Based on Measures of Dissimilarity in Evidence Theory. In:
Shakhovska, N., Medykovskyy, M.O. (eds) Advances in Intelligent Systems and Computing IV.
CSIT 2019. Advances in Intelligent Systems and Computing. 2020, vol 1080. р. 36-53.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-33695-0_4
Kavats O., Hnatushenko V., Kibukevych Y., Kavats Y. Flood Monitoring Using Multi-
temporal Synthetic Aperture Radar Images. In: Shakhovska, N., Medykovskyy, M.O. (eds)
Advances in Intelligent Systems and Computing IV. CSIT 2019. Advances in Intelligent Systems
and Computing. 2020, vol 1080. р. 54-63. https://doi.org/10.1007/978-3-030-33695-0_5
Овчарук О.В. Цифрове освітнє середовище для вчителів та учнів: підтримка
організації навчання Модернізація педагогічної освіти у глобальному вимірі безпеки
соціально-турбулентного світу : збірник матеріалів міжнародного форуму . Вид-во УДУ
імені Михайла Драгоманова, м. Київ, Україна. 2023, с. 270-272.