ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК ЧИННИК ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

Автор(и)

  • Любомира Одосій Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, м. Львів, Україна https://orcid.org/0000-0003-2438-7759
  • Лідія Паращук Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, м. Львів, Україна https://orcid.org/0000-0002-4049-2033
  • Наталія Чубінська Національний університет «Львівська політехніка» , м. Львів, Україна https://orcid.org/0000-0002-4803-2453
  • Єремія Одосій Національний університет «Львівська політехніка», м. Львів, Україна https://orcid.org/0009-0003-7272-2619

DOI:

https://doi.org/10.33099/2617-1783/2025-51/155-163

Ключові слова:

інформаційно-комунікаційні технології; навчально-пізнавальна компетентність; цифрова освіта; інтерактивне навчання; онлайн-ресурси.

Анотація

У статті розглянуто вплив інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) на
навчально-пізнавальну компетентнність та ефентивність навчання. Проведено аналіз та
встановлено оцінку впливу сучасних цифрових технологій щодо удосконалення педагогічної
майстерності та розвитку когнітивних навичок і критичного мислення здобувачів освіти.
Визначено ключові аспекти використання ІКТ в освітньому процесі. Запропоновано шляхи
оптимізації використання ІКТ для підвищення ефективності навчання та розвитку
компетентностей майбутніх фахівців.
Здійснено аналіз ролі ІКТ у трансформації традиційних підходів до навчання, що дає
змогу формувати нову модель взаємодії між вчителем і здобувачами освіти. Окреслено, як
впровадження ІКТ сприяє індивідуалізації та диференціації навчального процесу, забезпечує
доступ до якісного освітнього контенту, а також створює умови для самостійної,
дослідницької та проєктної діяльності здобувачів освіти. Обґрунтовано, що ІКТ
виступають потужним чинником модернізації освіти, який не лише підвищує ефективність
навчального процесу, а й забезпечує підготовку конкурентоспроможних фахівців, здатних
до критичного мислення, творчості та постійного саморозвитку. Виявлено, що
використання таких цифрових інструментів, як відеоконференції, онлайн-тести, форуми,
електронні підручники та інтерактивні лабораторії сприяє підвищенню мотивації,
покращенню взаємодії між учасниками освітнього процесу та розвитку навичок
самостійної роботи.
Наукова новизна полягає у кількісній оцінці результативності використання цифрових
освітніх технологій та доведенні їх ефективності у системі вищої військової освіти.
Практичне значення роботи полягає у статистичній обробці результатів вхідного та
підсумкового контролю знань, визначення приросту у якості засвоєних знань та
ефективності впровадження таких технологій у навчальний процес.
Перспективи подальших досліджень пов’язані з розробленням ефективних стратегій
цифрової трансформації освіти та створенням загальної моделі організації цифрового
навчального середовища.

Біографії авторів

Любомира Одосій, Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, м. Львів

кандидат хімічних наук, доцент

Лідія Паращук, Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, м. Львів

кандидат технічних наук, доцент

Наталія Чубінська, Національний університет «Львівська політехніка» , м. Львів

кандидат педагогічних наук

Єремія Одосій , Національний університет «Львівська політехніка», м. Львів



Посилання

Bykov V.Yu. Revitalizing education through the integration of cloud technologies.

Educational Dimension. 2023, №8, р. 143–167. https://doi.org// 10.31812/ed.598

Shyshkina M. Emerging Technologies for Training of ICT-Skilled Educational Personnel.

In: Ermolayev V., Mayr H.C., Nikitchenko M., Spivakovsky A., Zholtkevych G. (eds) Information

and Communication Technologies in Education, Research, and Industrial Applications. ICTERI

Communications in Computer and Information Science. 2013, vol 412. р. 274-284.

https://doi.org// 10.1007/978-3-319-03998-5_14.

O. Buinytska, L. Varchenko-Trotsenko, & B. Hrytseliak, Digitalization of higher education

institution, Educological discourse. 2020, №1 (28) р. 64-79. https://doi.org//10.28925/2312-

2020.1.6.

Chasnikova O.V., Dubrovina I.V., & Zinchenko,O.M. ICT concepts in education of

Ukraine: conceptualization, the New Ukrainian School, National educational electronic platform,

pedagogy. International Journal of Science Annals. 2020 №3(1), р. 24–29.

https://doi.org//10.26697/ijsa.2020.1.03.

Shmakova, A., Ryzhova, Y., & Suhorukhih, A. The impact of ICT education on

humanistic innovative potential. Education and Information Technologies. 2022, №27(2), р. 227–

https://doi.org//10.1007/s10639-021-10674-1.

Bozkus K. School and Teacher Information, Communication and Technology (ICT)

readiness across 57 countries: The alignment optimization method. Education and Information

Technologies. 2022, №28, р. 1273–1297. https://doi.org//10.1007/s10639-022-11233-y.

Sharov S., Pavlenko A., Sharova T., Chorna, O. Analysis of Developers of Online Courses

on Ukrainian Platforms of MOOC. International Journal of Emerging Technologies in Learning

(iJET). 2021, № 16(05), р. 201–213. https://doi.org// 10.3991/ijet.v16i05.18581

Al-Azawei A., Parslow P., Lundqvist, K. A systematic review on trends in using Moodle

for teaching and learning. International Journal of STEM Education. 2016, №3(1), р. 44.

https://doi.org//10.1186/s40594-021-00323-x

Mochurad L., Shakhovska K., Montenegro S. Parallel Solving of Fredholm Integral

Equations of the First Kind by Tikhonov Regularization Method Using OpenMP Technology. In:

Shakhovska, N., Medykovskyy, M.O. (eds) Advances in Intelligent Systems and Computing IV.

CSIT 2019. Advances in Intelligent Systems and Computing. 2020, vol 1080. р. 25-35

https://doi.org/10.1007/978-3-030-33695-0_3

Shved A., Kovalenko I., Davydenko Y. Method of Detection the Consistent Subgroups of

Expert Assessments in a Group Based on Measures of Dissimilarity in Evidence Theory. In:

Shakhovska, N., Medykovskyy, M.O. (eds) Advances in Intelligent Systems and Computing IV.

CSIT 2019. Advances in Intelligent Systems and Computing. 2020, vol 1080. р. 36-53.

https://doi.org/10.1007/978-3-030-33695-0_4

Kavats O., Hnatushenko V., Kibukevych Y., Kavats Y. Flood Monitoring Using Multi-

temporal Synthetic Aperture Radar Images. In: Shakhovska, N., Medykovskyy, M.O. (eds)

Advances in Intelligent Systems and Computing IV. CSIT 2019. Advances in Intelligent Systems

and Computing. 2020, vol 1080. р. 54-63. https://doi.org/10.1007/978-3-030-33695-0_5

Овчарук О.В. Цифрове освітнє середовище для вчителів та учнів: підтримка

організації навчання Модернізація педагогічної освіти у глобальному вимірі безпеки

соціально-турбулентного світу : збірник матеріалів міжнародного форуму . Вид-во УДУ

імені Михайла Драгоманова, м. Київ, Україна. 2023, с. 270-272.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-18

Номер

Розділ

Статті