ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ ПРЕДМЕТНО-МОВНОГО ІНТЕГРОВАНОГО НАВЧАННЯ У ВІЙСЬКОВИХ ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ
DOI:
https://doi.org/10.33099/2617-1783/2025-51/188-195Ключові слова:
предметно-мовне інтегроване навчання (CLIL); вища військова освіта; іншомовна комунікативна компетентність; міждисциплінарна співпраця; комунікація; зміст.Анотація
У контексті зростаючої міжнародної співпраці у військовому секторі, набуття високого
рівня іншомовної комунікативної компетентності є критично важливим для військових
фахівців. Необхідність ефективного викладання іноземних мов, адаптованого до специфіки
військової діяльності, вимагає інноваційних педагогічних підходів. Метою статті є визначення концептуальних рамок предметно-мовного інтегрованого навчання (CLIL) та оцінка його ефективності у розвитку професійної іншомовної комунікативної компетентності серед військових студентів у вищих навчальних закладах. Для дослідження застосування CLIL у національній системі вищої військової освіти було використано комплексний методологічний підхід, що включає загальнонаукові та спеціальні методи, такі як описовий метод, аналіз, синтез, класифікація, узагальнення та порівняльний аналіз.
Дослідження показало, що CLIL ефективно поєднує вивчення іноземної мови зі
спеціалізованими військовими знаннями, наголошуючи на чотирьох ключових
компонентах: зміст, комунікація, когніція та культура. Успішна реалізація CLIL
залежить від міждисциплінарної співпраці між викладачами мови та предметних
дисциплін, що забезпечує збалансовану інтеграцію мови та змісту. Практичне
застосування CLIL у військовій освіті, особливо у вивченні військової термінології,
оперативних процедур та міжнародного співробітництва, демонструє його цінність у
розвитку комунікативної компетентності курсантів через моделювання та сценарії.
Наукова новизна полягає у специфічному застосуванні CLIL до військової освіти,
підкреслюючи його практичне значення у розвитку професійної комунікативної
компетентності курсантів ВВНЗ. Результати дослідження мають практичне значення
для розробки та впровадження ефективних CLIL-стратегій у військові навчальні
програми. Перспективи подальших досліджень включають розробку та впровадження
адаптованих CLIL-стратегій для військової освіти, а також проведення кількісних та
якісних досліджень для оцінки фактичного впливу CLIL на рівень володіння мовою та
засвоєння спеціалізованих знань курсантами.
Посилання
Левко М., Совгар О. Формування іншомовної комунікативної компетентності з
іноземної мови за професійним спрямуванням у курсантів військових вищих навчальних
закладів «Військова освіта» : зб. наук. пр. НУОУ. Київ, 2023. Вип. №1 (48). 168-175.
https://doi.org//10.33099/2617-1775/2023-02/168-175
Дорожня карта вдосконалення мовної підготовки у Збройних Силах України (на 2021-
роки). URL : doroznya_karta_2021.pdf (mil.gov.ua).
Marsh D. CLIL: An interview with Professor David Marsh. A. G. Scott (Ed.) Journal of
Education and Development. No. 29, 2009. URL: http://ihjournal.com/content-and-
languageintegrated-learning
Campillo-Ferrer J., Miralles Martнnez P., & Sanchez Ibaсez R. CLIL teachers’ views on
cognitive development in primary education. Palgrave Communications. No.6. URL:
https://doi.org//10.1057/s41599-020-0480-x
Mcdougald J. CLIL approaches in education: Opportunities, challenges, or threats?. Latin
American Journal of Content and Language Integrated Learning. No. 9. 2016. P. 253-266.
https://doi.org 10.5294/laclil.2016.9.2.1.
Urmeneta C. An Introduction to Content and Language Integrated Learning (CLIL) for
Teachers and Teacher Educators. CLIL. Journal of Innovation and Research in Plurilingual and
Pluricultural Education. Vol.2. No.7. 2019. https://doi.org//10.5565/rev/clil.21
Руднік Ю. В. Методика предметно-мовного інтегрованого навчання (CLIL): світовий
досвід. Педагогіка та психологія: проблеми науки та практики: Міжнар. наук.-практ. конф.
(Львів, Україна, 9 серпня 2013 р.). Львів, 2013. С. 63‒67.
Ткаля І., Черкашина Н., Огнівенко З. CLIL як глобальна тенденція сучасної світової
педагогіки. Проблеми сучасної освіти. 2020. № 11. С. 59-62.
Villabona N., Cenoz J. The integration of content and language in CLIL: a challenge for
content-driven and language-driven teachers. Language, Culture and Curriculum. 2021. No. 35. p. 1-15. https://doi.org//10.1080/07908318.2021.1910703.
Cenoz J., Genesee F., Gorter D. Critical Analysis of CLIL: Taking Stock and Looking
Forward. Applied Linguistics. 2013. 1–21. https://doi.org//10.1093/applin/amt011
Євтушенко Н. Особливості використання методики предметно-мовного інтегрованого
навчання (CLIL) при підготовці студентів-філологів педагогічних вузів. Topical issues of the
humanities. 2019, № 26, с. 77-82. https://doi.org//10.24919/2308-4863.1/26.195810
Шевченко І. В., Кордюк О. М. Імплементація методики CLIL під час викладання
«практичного курсу англійської мови» для студентів 3 курсів філологічних факультетів ЗВО
України в умовах дистанційного та змішаних форм навчання. Science and Education a New
Dimension. Humanities and Social Sciences, VIII(42), C.44-47. https://doi.org/10.31174/SEND-
HS2020-242VIII42-11
Štefkovб J., Danihelovб Z., Kovбčikovб E. Implementation of CLIL at technical University
focusing on CLIL teacher profile. Advanced Education. 2021. № 19. P. 89‒102.
https://doi.org//10.20535/2410-8286.240313
Fernбndez D. J. CLIL at the university level: Relating language teaching with and through
content teaching. Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning. 2009. № 2(2).
P. 10‒26. https://doi.org//10.5294/laclil.2009.2.2.11
Vбzquez V., Benнtez V. Between egalitarianism and diversity in CLIL programmes: What
do teachers think? Revista de Educaciуn. 2024. Vol. 403. P. 193-219.