ІНТЕГРОВАНЕ ВПРОВАДЖЕННЯ CLIL І TBLT У ПІДГОТОВЦІ ВІЙСЬКОВИХ ФАХІВЦІВ: ЗАКОРДОННИЙ ДОСВІД ТА МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ВІЙСЬКОВОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33099/2617-1783/2025-51/196-210

Ключові слова:

CLIL; TBLT; ESP; ICC; військова освіта; мовна підготовка; міжкультурна комунікативна компетентність; методика навчання.

Анотація

У статті здійснено аналіз та узагальнення міжнародного досвіду впровадження
методик CLIL (інтегроване навчання змісту і мови) та TBLT (навчання мови на основі
виконання завдань) у військовій освіті країн НАТО та партнерів у 2018–2025 роках. Метою
дослідження є виявлення ефективних моделей реалізації, систем оцінювання результатів та
форматів підготовки викладачів з подальшим обґрунтуванням можливостей їх адаптації до
потреб національної військової освіти. Визначено ключові умови впровадження CLIL/TBLT-
модулів, описано типові сценарії занять, інтеграцію міжкультурної комунікативної
компетентності (ICC), системи подвійного оцінювання, підходи до командного викладання
та міжкафедральної взаємодії. Обґрунтовано практичні рекомендації для ВВНЗ.
Перспективи подальших досліджень охоплюють розробку пілотних модулів, формалізацію
інтегрованого оцінювання, створення національної рамки підготовки викладачів та вивчення динаміки формування міжкультурної комунікативної компетентності в умовах CLIL/TBLT.

Біографія автора

Володимир Суслов, Військова академія, м. Одеса



Посилання

Беньковська Н. Б. Педагогічні умови формування комунікативних навичок

майбутніх офіцерів у процесі фахової підготовки. Інноваційна педагогіка. 2024. Т. 1, вип. 67. С. 112–116. DOI: 10.32782/2663-6085/2023/67.1.24

Канова Л. П. Теоретичні та методичні засади професійної іншомовної підготовки

офіцерів ЗСУ за стандартами НАТО : дис. ... д-ра пед. наук / Укр. держ. ун-т ім. Михайла Драгоманова. Київ, 2024. 522 с.

Міністерство оборони України. Каталог військово-професійних компетентностей

військових фахівців офіцерського, сержантського і старшинського складу. Київ : МОУ, 2025. 18 с.

Суслов В. В. Готовність майбутніх офіцерів Збройних Сил України до міжнародної

комунікації: сутність і структура. Педагогічна Академія: наукові записки. 2024. Вип. 13.

DOI: 10.5281/zenodo.15286432.

Суслов В. Психолого-педагогічні умови застосування активних методів навчання у

підготовці курсантів Військової академії (м. Одеса) до міжнародної комунікації // Сучасна

освіта і професійна підготовка воїнів: традиції, інновації та перспективи розвитку:

матеріали наук.-практ. конф. (20 березня 2025 р., м. Одеса). Одеса: Військова академія (м. Одеса), 2025. DOI: 10.5281/zenodo.15303253.

Abbe A. Evaluating military cross-cultural training programs. Expeditions with MCUP.

P. 1–59. DOI: 10.36304/ExpwMCUP.2021.06.

Adubato, M., & Efthymiopoulos, M. P. (2014). Capacity language building in NATO:

language skill as a crucial tool for interoperability at all levels. Transforming Joint Air Power: The

Journal of the JAPCC, 19, 26–30. https://www.japcc.org/wp-content/uploads/JAPCC_Journal_Ed-19_web.pdf

Bennett M. J. Developmental model of intercultural sensitivity // The international

encyclopedia of intercultural communication / ed. Y. Y. Kim. Hoboken : John Wiley & Sons, 2017.

P. 1–5. DOI: 10.1002/9781118783665.ieicc0182.

Bureau for International Language Coordination. BILC official website. URL:

https://natobilc.org (дата звернення: 30.04.2025).

Byram M. Teaching and assessing intercultural communicative competence: Revisited.

Rev. ed. Bristol : Multilingual Matters, 2020. 200 с.

Ciambella F. From ESP to CLIL: Theoretical Insights, Experimentation and Future

Prospects at the School for Army Training Sub-Officers of Viterbo, Italy // Humanities in the

Spotlight: The Role of Humanities in Pandemic Times. 2020.

Deardorff D. K. Identification and assessment of intercultural competence as a student

outcome of internationalization. Journal of Studies in International Education. 2006. Vol. 10, No. 3. P. 241–266. DOI: 10.1177/1028315306287002.

Gawlik-Kobylińska M., Lewińska M. Content Language Integrated Learning in Polish

Higher Military Education. Connections: The Quarterly Journal. 2014. Vol. 13, No. 3. P. 105–115.

DOI: https://doi.org/10.11610/Connections.13.3.06.

Hatziolou E., Sofiou S. Teaching foreign languages at the Hellenic Army Military Academy:

The present and the future // Journal of Languages for Specific Purposes. 2019. P. 115–125.

Kolumbбn K. Communicative Tasks in Teaching Military English. Review of the Air

Force Academy. 2021. Vol. 18, No. 2. P. 63–72. DOI: 10.19062/1842-9238.2020.18.2.7.

Kuznetsova, O., & Zlatnikov, V. (2021). Approaches and effective methods of instruction

in the foreign language for special purposes. Visnyk of Taras Shevchenko National University of

Kyiv, Military-Special Sciences, 45(1), 17–20. DOI: 10.17721/1728-2217.2021.45.17-20

Li Y., Chen Z. The effectiveness of content-based language teaching and task-based

language teaching in teaching reading to learners of military English. English Language, Literature

& Culture. 2019. Vol. 4, No. 2. P. 39–43. DOI: 10.11648/j.ellc.20190402.12.

Linnat K., Hatšaturjan A. The possibilities of a common uniform understanding of CLIL

within an institution // Innovation in Language Learning : Proc. 13th Int. Conf. / ed.: D. Tatzl et al.

Bologna : Filodiritto, 2020. P. 48–54.

Myronenko T., Dobrovolska L., Shevchenko I., Kordyuk O. Challenges and

sustainability of CLIL implementation in Ukrainian educational establishments. Amazonia

Investiga. 2024. Vol. 13, No. 77. P. 53–65. DOI: 10.34069/AI/2024.77.05.4.

NATO Defence Education Enhancement Programme. Путівник до програми

підвищення кваліфікації викладачів. 2023. URL:

https://www.nato.int/nato_static_fl2014/assets/pdf/2023/7/pdf/deep-faculty-development-

curriculum-guid.pdf (дата звернення: 30.04.2025).

NATO Standardization Office. Language proficiency levels (STANAG 6001). 2014.

URL: https://natobilc.org/stanag-6001/ (дата звернення: 30.04.2025).

NATO. Defence Education Enhancement Programme (DEEP). URL:

https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_139182.htm (дата звернення: 30.04.2025).

Nilsson D., Lundqvist S. Identifying weaknesses of CLIL in the military higher education

classroom. The Journal of Teaching English for Specific and Academic Purposes. 2022. Vol. 10,

No. 2. P. 217–243. DOI: https://doi.org/10.22190/JTESAP2202217N.

Orna-Montesinos C. Language practices and policies in conflict: An ELF perspective on

international military communication. Journal of English as a Lingua Franca. 2018. Vol. 7, No. 1.

P. 89–111. DOI: 10.1515/jelf-2018-0004.

Siegel A., Vance M., Nilsson D. Military English language education: a scoping review

of 30 years of research. Innovation in Language Learning and Teaching. 2024. Advance online

publication. DOI: 10.1080/17501229.2024.2370986.

Skilleеs H. K., Grande B. Language lessons learned? NATO requirements and

Norwegian officer cadets. Scandinavian Journal of Military Studies. 2024. Vol. 7, No. 1. P. 1–12.

DOI: https://doi.org/10.31374/sjms.221.

Suslov V., Tsurlui I. The CLIL Method: a Promising Approach to Teaching English to

Military Cadets // Спільні дії військових формувань і правоохоронних органів держави:

проблеми та шляхи вирішення в умовах воєнного стану: зб. тез доп. V Міжнар. наук.-практ.

конф. (м. Одеса, 20 жовтня 2023 р.). Одеса: Військова академія (м. Одеса), 2023. С. 266–267.

DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.15318764.

TAEC – Transnational Alignment of English Competences for University Lecturers /

University of Copenhagen. URL: https://cip.ku.dk/english/projects-and-collaborations/taec/ (дата

звернення: 30.04.2025).

Tarasenkova N., Akulenko I., Kulish I., Nekoz I. The Issues and Challenges of CLIL

Implementation in Higher Education: Teachers’ Beliefs in the Ukrainian Context. Journal for

Educators, Teachers and Trainers. 2022. Vol. 13, No. 1. P. 249–261. DOI:

47750/jett.2022.13.01.027.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-23

Номер

Розділ

Статті