ОСОБЛИВОСТІ САМООСВІТНЬОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ТА СУБ'ЄКТНО-ОРІЄНТОВАНОГО ПІДХОДУ В ЕЛЕКТРОННІЙ ОСВІТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33099/2617-1783/2018-1/198-218

Ключові слова:

самоосвітня компетентність, електронне навчання, мобільне навчання, дистанційне навчання, суб'єктно-орієнтований підхід.

Анотація

У статті представлені результати дослідження оцінки здатності і готовності специфічних категорій тих, хто навчається (наприклад, військовослужбовців) до використання технологій дистанційного навчання. Запропоновано моделі та система оцінки їх здатності і готовності до здійснення освітньої і самоосвітньої діяльності з використанням технологій дистанційного навчання та особливості суб'єктно-орієнтованого підходу в ньому.

Отримані теоретичні та практичні результати дослідження проблем та аспектів, які виникають та мають місце в процесі здійснення електронного дистанційного навчання та впровадження і використання технологій електронного мобільного дистанційного навчання базуються на глибокому всебічному аналізі та врахуванні наявного досвіду розвитку та підвищення ефективності процесу дистанційного навчання напрацьованого провідними вітчизняними та іноземними фахівцями.

Метою дослідження є аналіз існуючих моделей оцінки готовності тих хто навчається до отримання освіти шляхом використання електронного дистанційного навчання, у тому числі мобільного електронного дистанційного навчання (m-learning).

Практичний результат дослідження - це створення нової моделі здійснення освітньої і самоосвітньої діяльності з використанням технологій електронного мобільного дистанційного навчання з оцінкою, формуванням та врахуванням самоосвітньої компетентності військовослужбовців, системою оцінювання здатності, здібностей та готовності до використання технологій електронного дистанційного навчання, у тому числі мобільного електронного дистанційного навчання (m-learning).

Дослідження авторів ґрунтується на застосуванні елементів теорій дистанційного навчання, активізації пізнавальної діяльності, індивідуалізації навчання, організації самостійного навчання, безперервного навчання, аналізу використання інформаційних та комунікаційних технологій в освіті, теорії моделювання та практики розробки моделей електронного навчання, емпіричних методів.

Інноваційна система розвитку самоосвітньої компетенції тих, хто навчається дає можливість підвищити ефективність процесу електронного дистанційного навчання, у тому числі мобільного електронного дистанційного навчання шляхом суб’єктно-орієнтованого формування у тих, хто навчається, готовності до таких видів навчання.

Біографії авторів

T. Малярчук, Житомирський державний університет імені І. Франка

аспірант

Ю. Даник, Національний університет оборони України імені Івана Черняховського

Начальник Інституту інформаційних технологій

доктор технічних наук, професор

Посилання

Bukhlova, N. (2003). Organizacija osvitnoyi diyalnosti [Organization of Learning Activities]. Kiev, VG Osnova, 63p. (in Ukrainian).

Vygotsky, L. S. (1999). Pedagogichna Psyhologia [Pedagogical Psychology]. Moscow: Pedagogika-Press, 533 p. (in Ukrainian).

Khutorskaya, A.V. (2001). Suchansna dydaktyka [Contemporary didactics: a textbook for high schools]. St. Petersburg Peter, 544 p.(in Ukrainian).

Khutorskaya, A.V. (1988). Yevresticheskoyeobucheniye[Heuristic teaching. Theory, methodology, practice] Moscow: International Pedagogical Academy, 266 pp.(in Russian).

Andreev, AA, Soldatkin, V.I. (1999). Distancionnoye obucheniye: sushnost, tehnologii, organizaciya [Distance Learning: Essence, Technology, Organization]. Moscow, Izdatelstvo MESI, 196 p.(in Russian).

The Law of Ukraine "On Higher Education". Verkhovna Rada Ukrainy. 2002, №20. Art. 134

The Law of Ukraine "On Education" (as amended). Voice of Ukraine. 1996 April 25.

Ministry of Education and Science of Ukraine (2), Order "On Approval of the Regulation on Distance Learning" of 04/25/2013 No. 466

Goncharenko, S. (1997). Ukrayinskyi pedagogichnyi slovnyk [Ukrainian Pedagogical Dictionary]. K., Lybid, 376 p. (in Ukrainian).

Slovnyk ukrayinskoyi movy [Dictionary of the Ukrainian language]: in 11 volumes. - Volume 3, (1972). P. 532. http://sum.in.ua/s/zdatnistj Dictionary of the Ukrainian Language Academic Explanatory Dictionary (1970-1980) (іn Ukrainian).

Encyclopedia osvity [Encyclopedia of Education] Acad. ped Sciences of Ukraine; heads Ed. VG Flint. K., Yurincom Inter, (2008). 1040 p. (p.332) (іn Ukrainian).

Dahl Dictionary in the Internet. The basis of the site is the first original publication of the dictionary Dahl. (In Russian) Retrieved 14 March (2018). http://slovardalya.ru/

Ozhegov, S.I., Shvedova, N.Yu. (2003). Explanatory Dictionary of the Russian Language, Publishing House "Az", 1992, OCR Konnik MV, Verification, Correction and Formatting S. S. Trushkin. (іn Russian) Retrieved 14 March 2018: http://www.lib.ru/DIC/OZHEGOW/ozhegow_s_q.txt

Pryshupa, Y.Y. (2016). Formuvania samoosvitnyoyi kompetentnosti inzhineriv budivelnykiv v procesi profesiynoyi pidgotovky["Formation of self-educational competence of future engineers-builders in the process of professional training"]: diss. for obtaining a scientific degree of candidate ... pedagogy: 13.00.04. National Aviation University, Kyiv. (іn Ukrainian).

Guglielmino, L.M. (1997). “Development of the Self-Directed Learning Readiness Scale “Unpublished doctoral dissertation, University of Georgia”, Scientific Articles.

Keegan, D. (1996). Foundations of distance education. London and New York, Routledge. 3rd revised edition, 224 p.(іn English).

Bilousova, L.I. (2009). Technologiya formuvannya u maybutnih pedagogiv kompetentnosti samoosvіti z vikoristannyam potentsialu іnformatsіyno-navchalnogo seredovischa [The technology of forming future educators of competence of self-education using the potential of the informational and educational environment]. Information technologies in education: Sob.Nauk.Prasts / Gol.red.Spiavakovsky O.V. Kherson, KDU Publishing House, Issue III. 11-20 (іn Ukrainian).

Ognisty, A., Ognista, K., Malyar, E. (2012). Defeniciya gotovnist v konteksti maybutnoyi professiynoyi diyalnosti vchyteliv predmetnykiv u napriami fizychnogo vyhovania ["Defenition" Readiness "in the context of the future professional activity of subject teachers in physical education"], Physical education, sports and culture, health in modern society: collection of scientific works №3 (19), p. 91-95 (іn Ukrainian).

Perkaty, R.M. (2014). Samoosvitnya kompetentnist maybutnih oficeriv vnutrishnih viysk jak predmet naukovyh doslidgen [Self-directed learning competency of future officers of internal affairs as a subject of scientific research]. Pedagogical sciences №4 (73), p.273-286 (іn Ukrainian).

Fedorenko, O.G, Sutnist, I (2014). struktura samoosvitnoyi kompetentnosti maybutnih vchyteliv informatyky [Essence and Structure of Self-Educating Competence of the Future Teacher of Technologies], Herald of KDAK. Issue 43. (In Ukrainian).

Scholok, О.B. (2007). Kompetentnіst samoosvіti yak pedagogicheskaya problem [Competence of self-education as a pedagogical problem] / OlesyaBorisovnaScholok // Materily of the International Scientific and Practical Conference (Lugansk, 3-5 Zhovtnya 2007 p.). - Lugansk: Alma Mater, - Part 3. - p.167-175. (іn Ukrainian).

Hsiu-FengShiha, Shu-Hui EileenChen, Shu-ChuChen, Shyh-ChyiWeyd. (2013). “The Relationship among Tertiary Level EFL Students’ Personality, Online Learning Motivation and Online Learning Satisfaction”, Procedia - Social and Behavioral Sciences Journal, Volume 103, 26 November Pages 1152-1160. (іn English).

Berking, P., Haag, J., (2015). ADL Iniatiative, A Reference Model for Designing Mobile Learning and Performance Support, Interservice/Industry Training, Simulation, and Education Conference (L/ITSEC), Paper No. 15225, pp. 12 (p.9). (іn English).

Dennerlein Jack T. The State of Ergonomics for Mobile Computing Technology, DOI: 10. 3233/WOR – 152159, IOS Press, “Work” No 52, 2015, pp. 269-277. (іn English).

Delling, R.M. (1966). “Versuch der Grundlegungzueiner systematischen Theorie des Fernunterrichts”, in L.Sroka (ed.). Fernunterricht Hamburg: Hamburger Fernlehrinstitut, s.186. (іn English).

Guglielmino, L.M. (1996). “An Examination of Self-Directed Learning Readiness and Selected Demographic Variables of Top Female Executives”. In H.B.Long and Associates (eds.), Current Developments in Self-Directed Learning. Norman: Public Managers, University of Oklahoma, (іn English).

Goldoni, J., Bobic, J., Saric, M. (1992). Psychological and Ergonomic Aspects of Work with Video Display Terminals, Arch higradaloksikol, Vol. 43 No 3, pp.219-226. (іn English).

Keegan, D. (1988). Theories of distance education: Introduction/ D. Sewart, D. Keegan, B. Holmbergеds. // Distance education: International perspectives. – New York: Routledge, p. 63–67. (іn English).

Traxler, J. (2009). Learning in a Mobile Age. International Journal of Mobile and Blended Learning, 1(1), 1-12. (іn English).

Nikitenko, G. (2011). Analysis of Adult Students’ Self-Directed Learning Readiness, Affective Learning Outcomes, Prior E-learning Experience, and Age in Hybrid and Online Courses. In T. Bastiaens& M. Ebner (Eds.), Proceedings of ED-MEDIA 2011-World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications (pp. 2503-2513). Lisbon, Portugal: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved March 16, 2018 from https://www.learntechlib.org/p/38212/

Robert Alfred. (2014). “Okinda Assessing E-Learning Readiness at the Kenya Technical Teachers College”, Journal of Learning for Development, Vol 1, No 3 https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1106130.pdf (іn English).

Krathwohl, D. R., Bloom, B. S., &Masia, B. B. (1973). Taxonomy of educational objectives, the Classification of educational goals. Handbook II: Affective domain. New York: David McKay Co., Inc. , Definitions and key words from http://www.nwlink.com/~donclark/hrd/bloom.html (іn English).

Anne Mangen, Bente R. Walgermo. (2013). Kolbjorn Bronnick Reading Linear Texts on Paper Versus Computer Screen: Effects on Reading Comprehension, International Journal of Educational Research, Vol.58, pp.61-68, journal homepage: www.elsevier.com/locate/ijedures. (іn English).

Guglielmino, L.M. (1997). “Contributions of the Self-Directed Learning Readiness Scale (SDLRS) and the Learning Preference Assessment (LPA) to the Definition and Measurement of Self-Direction in Learning “Paper presented at the First World Conference on Self-Directed Learning, Montreal, Canada, September 1997a (іn English).

Georgiyev, T., Georgiyeva, E., Smrikarov, A. (2004). M-Learning – A new stage of e-learning. Proceedings International Conference on Computer Systems and Technologies – CompSysTech` 2004, 1-5. Retrieved February 2014 from http://ecet.ecs.ru.acad.bg/cst04/Docs/sIV/428.pdf (іn English).

Low, L., O`Connell, M., (2006). Learner-centric design of digital mobile learning. Online Learning and Teaching Conference - OLT Conference 2006. 26 September, Brisbane, Australia. Retrieved May 22, 2015 from https://olt.qut.edu.au/udf/OLT2006/gen/static/papers/Low_OLT2006_paper.pdf (іn English).

Results of the International Conference "Advanced Distributed Learning" of the Partnership for Peace organization, Sofia (Bulgaria), (2014). (іn English).

Results of the International Conference "Advanced Distributed Learning " of the Partnership for Peace, April 20-22, Bucharest (Romania), (2015). (іn English).

BILC Symposium "Language Training in the Armed Forces", April 5-8, (2016), Kyiv (Ukraine). (іn English).

Zgurovsky, M. Z. (2003).Development of the system of distance education in Ukraine. Higher Education Open and Distance Knowledge Base for Decision-Markers, Materials of the Meeting of the IITE Focal Points in the CIS and Baltic Countries, Kiev IITE. (іn English).

Zemsky, R. and Massy, W. F. (2004) Thwarted Innovation: What Happened to elearning and Why, a Report from The Learning Alliance, University Pennsylvania. [Accessed 10th August 2004] Available on-line from: http://www.irhe.upenn.edu/WeatherStation.html (іn English).

Web resource of the NATO Advanced Distributed Learning System: https://jadl.act.nato.int/.

Carol, I. National University of Romania (Romania), official website: http://unapro.academia.edu/Departments/Advanced_Distributed_Learning.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-02-25

Номер

Розділ

ЗАГАЛЬНИЙ