ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ МОДЕЛЮВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ СТУПЕНЯ ДОКТОРА ФІЛОСОФІЇ В АД’ЮНКТУРІ ВІЙСЬКОВОГО ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • В. Колесник Національний університет оборони України імені Івана Черняховського, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-6323-7748
  • Р. Серветник Національний університет оборони України імені Івана Черняховського, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-5624-4889

DOI:

https://doi.org/10.33099/2617-1783/2018-1/247-258

Ключові слова:

заклад вищої освіти, підготовка здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії, нормативно-правові документи, моделі освіти.

Анотація

У статті окреслено теоретичні основи моделювання професійної діяльності здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та можливі шляхи їх впровадження при організації підготовки ад’юнктури у вищих військових закладах вищої освіти (наукових установах).

Біографії авторів

В. Колесник, Національний університет оборони України імені Івана Черняховського

кандидат технічних наук

Р. Серветник, Національний університет оборони України імені Івана Черняховського

кандидат педагогічних наук

Посилання

Law ofUkraine“On Higher Education”, dated July 1, 2014 ,n.o. 1556-VII, available at: http//www.zakon.rada.gov.ua.

Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine “Procedure for the training of higher education Doctor of Philosophy and Doctor of Science candidates at higher educational institutions (scientific institutions)” as of March 23, 2016, n.o. 261, available at: http//www.zakon.rada.gov.ua.

Order of the Ministry of Defense of Ukraine “Features of training of higher education Doctor of Philosophy and Doctor of Science candidates at higher military educational institutions (scientific and research institutions) of the Ministry of Defense of Ukraine” as of February, 2017, n.o. 115, available at: http//www.zakon.rada.gov.ua.

Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated November 23, 2011 No. 1341 “On Approval of the National Qualifications Framework”. [Electronic resource]. – available at ttp://www.zakon.rada.gov.ua/go/1341-2011-en.

Sarkysian, S. A., Golovanov, L. V. (1975). Prognozirovanie razvitiya bolshih sistem [Prognosis of the development of large systems]. Moscow, Russia: Enlightenment, 346.

Servetnyk, R. М. (2005). GumanIstichna paradigma, yak osnova modelyuvannya protsesu pIdgotovki vIys’kovih fahIvtsIv [Humanist paradigm as a basis for modeling the training of military specialists]. Military education: collection of scientific works. Kiev, Ukraine: Scientific method. Center for Military Education of the Ministry of Defense ofUkraine, (2) 16, 48-57.

Kalapusha, L. R. (1982). Modelyuvannya u vivchennI fIziki [Modeling in the study of physics]. Kiev, Ukraine: Rad. school, 154.

Krutov, V. I., Grushko,I. M., Popov,V. V. (1989). Osnovyi nauchnyih issledovaniy [Fundamentals of scientific research]. Moscow, Russia: Higher school, 400.

Lihotskyi, A. O. (1997). Teoretichni osnovi proektuvannya suchasnih osvitnih sistem [Theoretical Foundations of Designing Modern Educational Systems]. Kiev, Ukraine: 207.

Arkhanhelskyi, S. I. (1980). Uchebnyiy protsess v vyisshey shkole, ego zakonomernyie osnovyi i metodyi [The educational process in the higher school, its regular principles and methods]. Moscow, Russia: Higher school, 360.

Koshmanova, T. S. (1999). Rozvitok pedagogichnoyi osviti u SShA (1960-1998 rr.) [Development of pedagogical education in the USA (1960-1998 gg.)]. Lviv, Ukraine: World, 484.

Lazarev, M. I. (2003). PolIsistemne modelyuvannya zmistu tehnologiy navchannya zagal’noinzhenernih distsiplin [Polysystem modeling of content of training technologies of general engineering disciplines]. Monograph. Kharkiv, Ukraine: Publishing House of NFaU, 356.

Lihotskyi, A. O. (1995). MetodologIchnI aspekti proektuvannya suchasnih osvItnIh sistem [Methodological Aspects of Designing Modern Educational Systems]. Kiev, Ukraine: Press of Ukraine,107.

Ilyichev, L. F., Fedoseev, P. N., Kovalev, S. M., Panov, V. G. (1983). Filosofskiy entsiklopedicheskiy slovar [Philosophical Encyclopedic Dictionary]. Moscow, Russia: Sov. Encyclopedia, 381.

Sihov, I. I. (1974). O metodike razrabotki modeli spetsialista (na primere inzhenerno-ekonomicheskih spetsialnostey) [About the methodology of developing a model of a specialist (on an example of engineering and economic specialties)]. Problems of perfection of higher education, Leningrad, Russia: 69.

Lavrikov,Y. A. (1973). O modeli professionalnoy podgotovki ekonomista. Uluchshenie podgotovki ekonomistov i ekonomicheskoy podgotovki inzhenerov [About the model of professional training of an economist. Improvement of preparation of economists and economic training of engineers]. Leningrad, Russia: 195.

Volovyk, P. M. (1999). Vivchennya i modelyuvannya strukturi uspishnosti studentiv z fIziki [Studying and modeling the structure of students progress in physics]. Pedagogy and psychology of professional education, 5, 182-191.

Ziaziun, I. A. (2000). Suchasni didaktichni modeli i logika uchennya [Modern didactic models and the logic of teaching]. Modern information technologies and innovative methods of training in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems: Collection of scientific works. Vinnytsya, 4-7.

Sysoeva, S. O. (1998). Teoretichna model pidgotovki vchitelya do pedagogIchnoyi tvorchosti [Theoretical model of preparation of teacher for pedagogical creativity]. Problems of professional preparation and education: Collection of scientific works. Kiev, Ukraine: LLC “International Finance Agency”, 29-35.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-02-25

Номер

Розділ

ЗАГАЛЬНИЙ