DOI: https://doi.org/10.33099/во.v0i0.160981

ГЕОІНФОРМАЦІЙНА КОМПЕТЕНТІСТЬ МАЙБУТНІХ ГЕОЛОГІВ ЯК МІЖПРЕДМЕТНИЙ РЕЗУЛЬТАТ ЇХ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ У КОЛЕДЖАХ

А. Каленський, В. Мельник

Анотація


Дано дефініцію поняття «геоінформаційна компетентність геолога» як його підготовленості, здатності і готовності до фахового застосування ГІС і технологій у своїй професійній діяльності як її творчий суб’єкт. Доведено, що вона формується у майбутніх геологів у процесі розв’язання суб’єктами геологічної освіти системи таких педагогічних завдань: формування позитивного ставлення у студентів до обраного фаху; формування і розвиток внутрішньої мотивації до опанування цим фахом і сучасними його технологіями; формування і розвиток системи спеціальних інформаційних знань, навичок і вмінь з багатьох галузей наук; формування і розвиток спеціальних здатностей застосування геоінформаційних технологій; формування професійно важливих якостей і професійного мислення геолога; формування суб’єкта геоінформаційної діяльності в сфері геології. 


Ключові слова


інформатизація освіти; геоінформатика; геоінформаційна система; геоінформаційна технологія; структура; геоінформаційна компетентність.

Повний текст:

PDF

Посилання


Babiichuk, S. M. (2015). Dydaktychni umovy zastosuvannia heoinformatsiinykh system u doslidnytskii diialnosti starshoklasnykiv [Didactic conditions of application of geoinformation systems in research activity of senior pupils]. Kyiv: Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy (in Ukrainian).

Babiichuk, S. M. (2015). Model formuvannia heoinformatsiinoi kompetentsii starshoklasnykiv [Model of formation of geoinformational competence of senior pupils]. Pedahohichnyi Protses: Teoriia i Praktyka, 1-2 (46-47), 115-119 (in Ukrainian).

Hryshchenko, S. M. (2014). Heoinformatsiini tekhnolohii yak zasib formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti maibutnikh inzheneriv hirnychoho profiliu [Geoinformation technologies as a means of forming the ecological competence of future engineers of the mining profile]. Kyiv: In-t informatsiinykh tekhnolohii i zasobiv navchannia NAPN Ukrainy (in Ukrainian).

Evdokimov A. A., Patrakeev I.M. (2006) GIS-obrazovanie. Mif ili realnost. Vestnik Harkovskogo natsionalnogo avtomobilno-dorozhnogo universiteta [GIS education. Myth or Reality] Vestnik Harkovskogo natsionalnogo avtomobilno-dorozhnogo universiteta, 32, 25-28 (in Ukrainian).

Zhydil, A.I. (2015) Prymenenie heoynformatsyonnykh system v byznese [Application of geographic information systems in business]. Byznes-obrazovanye v ekonomyke znanyi, 1, 53-54 (in Russian).

Zhykhareva, O. I. (2016). Formyrovanye ynformatsyonnoi kompetentnosty studentov-heohrafov sredstvamy heoynformatsyonnykh system [Formation of information competence of students-geographers by means of geographic information systems] / Yaroslavskyi pedahohycheskyi vestnyk, 6, 176-180 (in Russian).

Orekhova, A. V. (2014). Formyrovanye heoynformatsyonnoi kompetentnosty uchashchykhsia v protsesse yzuchenyia heohrafyy na osnove prymenenyia hys-tekhnolohyi [Formation of geo-information competence of students in the process of studying geography based on the use of GIS technologies]. Vestnyk ChHPU ym. Y. Yakovleva: Pedahohycheskye nauky, 1 (81), 150-157 (in Russian).

Osvitnia prohrama «Kartohrafiia, HIS i DZZ» za spetsialnistiu 106 «Heohrafiia» [Educational program "Cartography, GIS and remote sensing of the Earth" in specialty 106 "Geography"]. Kharkivskyi natsionalnyi universytet imeni V.N. Karazina. Available at : http://geo.karazin.ua/wp-content/uploads/2017/04/edu_prog_GIS.pdf (in Ukrainian).

Datsenko, L. M., Ostroukh V. I. (2013) Osnovy heoinformatsiinykh system i tekhnolohii: navch. posib. [Fundamentals of geographic information systems and technologies] /. – Kyiv : Kartohrafiia (in Ukrainian).

Prozorova, G. V. (2012). Proektirovanie spetsializirovannyih otraslevyih kompetentsiy vyipusknikov napravleniya «Informatsionnyie sistemyi i tehnologii» so spetsializatsiey v geologii i neftedobyiche [Designing specialized industry competencies of graduates of the Information Systems and Technologies direction with specialization in geology and oil production]. Vestnik TGPU (TSPU Bulletin), №7 (122), 184-189 (in Russian).

Svystun, V. I. (2017). Sutnisnyi analiz poniattia «polikulturna kompetentnist fakhivtsia ahrarnoi haluzi» [Essential analysis of the concept "multicultural competence of a specialist in the agrarian sector"]/ Teoriia i metodyka profesiinoi osvity: elektronnyi naukovyi fakhovyi zhurnal, 12 (1). Available at : http://tmpo.ivet-ua.science/images/Vol.12/Svystun.pdf (in Ukrainian).

Topuzov, O. M., Vishnikina, L. P. (2012). Kompetentnisnyi pidkhid v umovakh onovlenoho navchannia heohrafii v zahalnoosvitnii shkoli [Competency approach in conditions of renewed study of geography in a secondary school]. Heohrafiia ta ekolohiia: nauka i osvita: materialy IV Vseukr. konf., Uman: Vydavets «Sochinskyi», 189-191 (in Ukrainian).

Hasanshina, N. Z. (2004). Teoriya i metodika ispolzovaniya uchebnyih geoinformatsionnyih sistem v profilnoy podgotovke shkolnikov [Theory and methods of using educational geographic information systems in the profile training of schoolchildren]. Tollyati (in Russian).

Kholoshyn I. V. (2017). Vykorystannia suputnykovoi navihatsii u protsesi formuvannia heoinformatsiinoi kompetentnosti uchniv na urokakh heohrafii [Use of satellite navigation in the process of formation of geoinformational competence of students at geography lessons.]. Information Technologies in Education, 2 (31), 81-94 (in Ukrainian).

Scherbakova, T. K., Yakushev, A.V. (2009). Professionalnaya kompetentnost buduschego uchitelya geografii na osnove GIS-tehnologiy kak uslovie kachestva obucheniya [Professional competence of the future teacher of geography on the basis of GIS technologies as a condition for the quality of education]. Vestnik Stavropolskogo gosudarstvennogo universiteta, 62, 199-204 (in Russian).

Yahupov, V. V. (2011). Kompetentnisnyi pidkhid do profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv u systemi profesiino-tekhnichnoi osvity [Competent approach to professional training of future specialists in the system of vocational education]. Kreatyvna pedahohika: Nauk.-metod. Zhurnal. Vinnytsia, 4, 28-34. (in Ukrainian).

Yahupov, V. V. (1999). Subiekt-subiektni vzaiemyny v navchalnomu protsesi [Subjective-subjective relationships in the educational process]. Zbirnyk naukovykh prats Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho instytutu im. P.D. Osypenko, Seriia: Pedahohichni nauky. Zaporizhzhia : VPK “Zaporizhzhia”, 3-4, 5-10 (in Ukrainian).

OЕCD. The definition and selection of key competencies. Executive Summary. – Paris: OЕCD, 2005. — Р. 4. Available at : www.oecd.org/pisa/35070367.pdf‎ (in English).


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Бабійчук С. М. Дидактичні умови застосування геоінформаційних систем у дослідницькій діяльності старшокласників: автореф. … дис. канд. пед. наук : 13.00.09 / Інститут педагогіки НАПН України. Київ, 2015. 20 с.

2. Бабійчук С. М. Модель формування геоінформаційної компетенції старшокласників. Педагогічний Процес: теорія і Практика. 2015. № 1-2 (46-47). С. 115–119.

3. Грищенко С. М. Геоінформаційні технології як засіб формування екологічної компетентності майбутніх інженерів гірничого профілю : автореф. … дис. канд. пед. наук : 13.00.10 / Ін-т інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України. Київ, 2014. 24 с.

4. Евдокимов А. А., Патракеев И. М. ГИС-образование. Миф или реальность. Вестник Харьковского национального автомобильно-дорожного университета. 2006. № 32. С. 25–28.

5. Жидиль А. И. Применение геоинформационных систем в бизнесе. Бизнес-образование в экономике знаний. 2015. № 1. С. 53-54.

6. Жихарева О. И. Формирование информационной компетентности студентов-географов средствами геоинформационных систем. Ярославский педагогический вестник. 2016 № 6. С. 176–180.

7. Орехова А. В. Формирование геоинформационной компетентности учащихся в процессе изучения географии на основе применения гис-технологий. Вестник ЧГПУ им. И. Я. Яковлева: Педагогические науки. 2014. № 1 (81). С. 150–157.

8. Освітня програма «Картографія, ГІС і ДЗЗ» за спеціальністю 106 «Географія» (Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна) URL: http://geo.karazin.ua/wp-content/uploads/2017/04/edu_prog_GIS.pdf  (дата звернення: 15.10.2018)

9. Даценко Л. М, Остроух В. І. Основи геоінформаційних систем і технологій: навч. посіб. Київ : Картографія, 2013. 183 с.

10. Прозорова Г. В. Проектирование специализированных отраслевых компетенций выпускников направления «Информационные системы и технологии» со специализацией в геологии и нефтедобыче. Вестник ТГПУ (TSPU Bulletin). – 2012. №7 (122). С. 184–189.

11. Свистун В. І. Сутнісний аналіз поняття «полікультурна компетентність фахівця аграрної галузі». Теорія і методика професійної освіти: електронний науковий фаховий журнал. № 12 (1). 2017.  URL: http://tmpo.ivet-ua.science/images/Vol.12/Svystun.pdf(дата звернення: 15.10.2018)

12. Топузов О. М., Вішнікіна Л.П. Компетентнісний підхід в умовах оновленого навчання географії в загальноосвітній школі. Географія та екологія: наука і освіта: матеріали ІV Всеукр. конф., м. Умань, 26-27 квітня 2012 р. Умань: Видавець «Сочінський», 2012. С. 189–191.

13. Хасаншина Н. З. Теория и методика использования учебных геоинформационных систем в профильной подготовке школьников: дисс. … канд. пед. наук : 13.00.08. Толльяти : 2004. – 186 с.

14. Холошин І. В. Використання супутникової навігації у процесі формування геоінформаційної компетентності учнів на уроках географії. Information Technologies in Education. 2017. № 2 (31). С. 81–94.

15. Щербакова Т. К., Якушев А.В. Профессиональная компетентность будущего учителя географии на основе ГИС-технологий как условие качества обучения. Вестник Ставропольского государственного университета. 2009. №62. С. 199–204.

16. Ягупов В. В. Компетентнісний підхід до професійної підготовки майбутніх фахівців у системі професійно-технічної освіти. Креативна педагогіка: Наук.-метод. Журнал. Академія міжнародного співробітництва з креативної педагогіки. Вінниця, 2011. № 4. С. 28–34. 

17. Ягупов, В. В. Суб’єкт-суб’єктні взаємини в навчальному процесі. Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного інституту ім. П.Д. Осипенко (Серія: Педагогічні науки). Запоріжжя : ВПК “Запоріжжя”, 1999. № 3-4. С. 5–10.

18. OЕCD. The definition and selection of key competencies. Executive Summary. Paris: OЕCD, 2005. Р. 4. URL: www.oecd.org/pisa/35070367.pdf‎ (дата звернення: 15.10.2018)



Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.