МЕТОДИКА ОЦІНЮВАННЯ ЯКОСТІ ЕЛЕКТРОННИХ НАВЧАЛЬНИХ РЕСУРСІВ У СИСТЕМІ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Г. Кашина Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, Україна

DOI:

https://doi.org/10.33099/2617-1783/2017-2/229-240

Ключові слова:

електронний навчальний ресурс, експертиза, експертна оцінка, інтегральна оцінка

Анотація

У дослідженні розглядаються питання проблеми оцінювання якості електронних освітніх ресурсів. Її складність підвищується за рахунок того, що інтерактивний мультимедійний контент відображає найновіші досягнення в галузі інформаційних систем та комп’ютерної техніки на зміст навчальної дисципліни, утворюючи інноваційні якості електронних освітніх ресурсів. Тому шляхами підвищення якості оцінювання електронних освітніх ресурсів є розвиток системи критеріїв, вдосконалення кваліметрії, уніфікація технологій і процедур, додавання оцінки споживачів освітньої послуги.

Біографія автора

Г. Кашина, Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова

кандидат педагогічних наук

Посилання

Bykov V.Yu. Methodological and methodical bases for the creation and use of electronic teaching aids [Methodological and methodical foundations for the creation and use of electronic teaching aids] / V.Yu.Bikov, V.V.Lapinsky // Computer at school and family №2 (98), 2012. - C.3-6 (in Ukrainian).

Vember V.P. Informatization of education and the problems of introducing pedagogical software tools into the educational process [Informatization of education and problems of introducing pedagogical software tools into the educational process] / VP Vember // Information technologies and teaching aids [Electronic resource]. - 2007. - No. 2 (3). - Mode of access: http: //www.ime.eduua.net/em3/emg.html - Title from the screen (in Ukrainian).

Vostroknutov IE Theory and technology of estimation of quality of software of educational purposes [Theory and technology of estimation of quality of software of educational purposes] / IE Vostroknutov. - M .: State Center of Information Technologies, 2005. - 300 p. (in Russia).

Gur V.V. Theoretical Foundations of Pedagogical Designing of Personally Oriented Electronic Educational Resources and Mediums [Theoretical bases of pedagogical designing of personal-oriented electronic educational resources and environments] / VV Guru [Electronic resource]. - 2007. - Access mode: http://www.dissercat.com/content/teoreticheskie-osnovypedagogicheskogo-proektirovaniya-lichnostno-orientirovannykh-elektronn - Title from the screen (in Russia).

Kravtsov GM On the criteria for assessing the quality of electronic learning resources [On the criteria for assessing the quality of electronic learning resources] / G.M. Kravtsov [Electronic resource]. - 2010. - Access mode: http://zavantag.com/tw_files2/urls_6/298/d-297134/7z-docs/5.pdf - Title from the screen (in Ukrainian).

Morse N.V. Criteria for quality of electronic training courses, developed on the basis of distance learning platforms [Criteria for the quality of e-learning courses developed on the basis of distance learning platforms] / N.V. Morse, O.G. Glazunova // Information technologies in education: Zb. sciences works. Issue 4. - Kherson: KSU, 2009. - p.63-75 (in Ukrainian).

Robert I.V. Theory and method of informatization of education (psychological and pedagogical and technological aspects) [Theory and method of informatization of education (psychological and pedagogical and technological aspects)] / I.V.Robert. - M .: IAO RAO, 2008. - 274 p. (in Ukrainian).

Order of the Ministry of Education and Science, Youth and Sports of Ukraine dated 10/01/2012 № 1060 On Approval of the Provision on Electronic Educational Resources [Electronic resource]. - Mode of access: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/z1695-12. - Title from the screen (in Ukrainian).

DSTU 7157: 2010. Information and documentation. Electronic edition. Basic Types and Output Details. - Valid from 2010-07-01. - K .: Derzhspozhyvstandart of Ukraine, 2010. - 13 p. (in Ukrainian).

DSTU 4861: 2007 Information and documentation. Edition. Output information. - Effective 01.01.2009. - K .: Derzhspozhyvstandart of Ukraine, 2009. - 45 p. (in Ukrainian).

DSTU 3017-95 Edition. The main types. Terms and definitions. - Effective from 01/01/1996. [ DSTU 7157: 2010. Information and documentation. Electronic edition. Basic Types and Output Details.] - K.: Gosstandart ofUkraine, 1995. - 47 s. (in Ukrainian).

ISO / IEC 19796-1: 2005 Information technology - Learning, education and training - Quality management, assurance and metrics - Part 1: General approach. - Access mode: [ISO/IEC 19796-1:2005 Information technology -– Learning, education and training – Quality management, assurance and metrics – Part 1: General approach ] http://www.iso.org/iso/catalogue_ detail? Csnumber = 33934. - Title from the screen

Sirotkin G.V. Model of the system of integral evaluation of the quality of education and the effectiveness of the activities of universities [The model of the system of integral assessment of the quality of education and the effectiveness of the work of the] // Innovations in science: Sb. Art. by mothers XLVI International science-practice conf. No. 6 (43). - Novosibirsk: SibAc, 2015 (in Russia).

IEEE Learning Technology Standards Committee. WG 12: Learning Object Metadata [IEEE Learning Technology Standards Committee. ] http://ltsc.ieee.org/wg 12

Kelly B. Reflections on CETIS’s “Future of Interoperability” Meeting. [Reflections on CETIS’s “Future of Interoperability” Meeting.] http://ukwebfocus.wordpress.com/2010/01/14/reflections-on-future-of-interoperability-standards-meeting

Sharable Content Object Reference Model (SCORM) – Advanced Distributed Learning Initiative. http://www.adlnet.org/Technologies/Scorm/default.aspx

Sharable Content Object Reference Model (SCORM) 2004. / Perevod s angl. E.V. Kuz`my`noj. – M.: FGU GNY`Y` Y`TT «Y`nformy`ka», 2005, http://www.edu.ru/db/portal/e-library/00000053/SCORM-2004.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-07

Номер

Розділ

ЗАГАЛЬНИЙ