ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПСИХІЧНИХ ТА ПОВЕДІНКОВИХ АСПЕКТІВ ПРОЯВУ МОТИВАЦІЇ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (ОПАНУВАННЯ ПРОФЕСІЄЮ)
DOI:
https://doi.org/10.33099/2617-1783/2014-2/136-147Ключові слова:
інтерес до професійної діяльності, професійні ціннісні орієнтації, професійна спрямованість, результативність професійної діяльності (опанування професією), професійна культура, психологічна стійкість.Анотація
У статті здійснено спробу систематизації поглядів деяких вітчизняних та зарубіжних вчених на особливості прояву мотивації до професійної діяльності (опанування професією) в юнацькому віці. Встановлено, що мотивація особистості до вибору, опанування та здійснення професійної діяльності проявляється у відношенні (ставленні) особистості до професії, а саме: інтересі до певної сфери професійної діяльності; наявності професійних ціннісних орієнтацій; спрямованості діяльності особистості на виконання професійних (функціональних) обов’язків (опанування професією). Наведені прояви відношення мають психологічні та поведінкові аспекти, оскільки: з одного боку – психічні процеси є передумовою (активують, спонукають особистість) системи дій чи бездіяльності (поведінки); з іншого – успішність професійної діяльності (опанування професією) впливає на психічні утворення особистості модифікуючи їх. Саме тому, особливості прояву мотивації до професійної діяльності (опанування професією) у поведінці залежать від властивостей мотиваційної сфери особистості та ситуації функціонування особистості під час професійної діяльності, та пов’язані з результативністю професійної діяльності (опанування професією), індивідуальним розвитком особистості (становленням самосвідомості, професійним самовизначенням та самореалізацією у професійній діяльності), формуванням професійної культури та збереженням психологічної стійкості особистості під час опанування та здійснення професійної діяльності.