ФАХОВА ІНШОМОВНА ПІДГОТОВКА (ВІЙСЬКОВИЙ АСПЕКТ) В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33099/2617-1783/2024-50/142-149

Ключові слова:

іноземна мова; військові фахівці; фахова іншомовна підготовка; воєнний стан; дистанційне навчання; змішане навчання; комунікативний підхід.

Анотація

Постановка проблеми. Фахова іншомовна підготовка у ВВНЗ є важливим елементом
навчального процесу, спрямованого на набуття професійних знань і практичних навичок,
необхідних для подальшої фахової діяльності. В умовах воєнного стану дистанційне
навчання є новою реальністю та має багато переваг, проте воно не здатне повною мірою
забезпечити стабільність і безперервність навчального процесу. У зв’язку з цим доцільно
застосовувати моделі змішаного навчання, що надають можливість поєднання
традиційних і дистанційних технологій. Враховуючи особливості фахової іншомовної
підготовки у Воєнній академії імені Євгенія Березняка, разом із розширенням функцій
онлайн-навчання, виникає необхідність у дотриманні традиційного формату навчання,
спрямованого на збереження ключових структурних компонентів та базових вимог
навчального курсу.
Мета. Визначити та проаналізувати актуальні проблеми фахової іншомовної
підготовки у ВВНЗ в умовах воєнного стану.
Методи. Комплексний науковий аналіз проблеми дослідження; систематизація та
узагальнення інформації, отриманої з наукових і методичних джерел; методи порівняння,
класифікації, абстрагування, індукції та дедукції.
Виклад основного матеріалу. Зазначено, що фахова іншомовна підготовка є процесом,
який постійно змінюється та оновлюється з погляду технологічних інновацій. У цьому
контексті усталені традиційні уявлення про навчання іноземних мов зазнають значних змін.
Обґрунтовано, що питання професіоналізму майбутніх фахівців зумовлює зміни
підходів до викладання, а саме впровадження інноваційних методів та технологій навчання
зі збереженням ключових структурних складових та основних вимог навчального курсу.
Доведено, що за сучасних реалій особливого значення набуває змішане навчання. На
думку авторки, важливою умовою для ефективної реалізації моделей змішаного навчання є
поєднання традиційних і дистанційних технологій.
Новизна. Авторка доводить, що важливим чинником ефективної реалізації моделей
змішаного навчання в рамках фахової іншомовної підготовки є поєднання традиційних і
дистанційних технологій навчання. Оскільки підготовка військових фахівців вимагає суворої
регламентації як навчального часу, так і самого навчального процесу, а також поєднання
навчання з виконанням службових обов’язків, авторка пропонує сценарії змішаного
навчання, які можуть бути ефективними для викладання іноземної мови професійного
спрямування у ВВНЗ.
Висновки. Одним із ефективних шляхів вирішення проблемного питання здійснення
фахової іншомовної підготовки у ВА імені Євгенія Березняка на основі стабільності та
безперервності є застосування дистанційної форми навчання, оскільки аудиторне навчання
та проведення занять у синхронному режимі не завжди є можливими в умовах воєнного
стану. Дистанційна форма навчання має багато переваг, проте в умовах воєнного стану
вона значно відрізняється від того дистанційного формату, що був у період карантину. У
зв’язку із впливом зовнішніх чинників, дистанційна форма не забезпечує повноцінної
комунікативної взаємодії та успішного застосовування інтерактивних методів навчання.
Особливості фахової іншомовної підготовки у ВВНЗ зумовлюють жорстку
регламентацію навчального часу і безпосередньо навчального процесу, яка спричинена
суміщенням навчання з виконанням службових обов’язків. У зв’язку із цим доцільно 
застосовувати моделі змішаного навчання, що надає здобувачам освіти можливість
самостійно обирати місце, темп, ритм та час для навчання, а також використовувати їх
найсильніші сторони й мінімізувати слабкі. Питання професіоналізму майбутніх фахівців у
контексті іншомовної підготовки також зумовлює впровадження інноваційних методів та
технологій навчання зі збереженням ключових структурних складових та основних вимог
навчального курсу.
Перспективи подальших досліджень – впровадження зарубіжного досвіду в
поширення моделей змішаного навчання у процесі фахової іншомовної підготовки у ВВНЗ.

Біографія автора

Iнна Семеняко, Воєнна академія імені Євгенія Березняка, м. Київ

кандидат політичних наук, доцент

Посилання

Блощинський І. Г. Сутність та зміст поняття “дистанційне навчання” в зарубіжній та

вітчизняній науковій літературі. Вісник Національної академії Державної прикордонної

служби України. 2015. Вип. 3. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2015_3_4. (дата

звернення: 15.08.2024).

Кухаренко В. М., Бондаренко В. В. Екстрене дистанційне навчання в Україні:

монографія. Харків: Вид-во КП “Міська друкарня”, 2020. 409 с.

Подзигун О. А., Петрова А. І., Клос Н. С. Використання проблемно-орієнтованого

навчання засобами інформаційно-комунікаційних технологій у формуванні іншомовної

компетентності майбутніх фахівців. Інформаційно-комунікаційні технології в сучасній

освіті: досвід, проблеми, перспективи: збірник наукових праць. 2017. Вип. 5. С. 269–272.

Про затвердження Положення про особливості організації освітнього процесу у

вищих військових навчальних закладах Міністерства оборони України, військових

навчальних підрозділах закладів вищої освіти, закладах фахової передвищої військової

освіти: Наказ МОУ від 15.02.2024 р. № 120. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0453-

#Text (дата звернення: 15.08.2024).

Технології електронного навчання іноземній мові під час воєнного стану. Торосян О.

та ін. Вісник науки та освіти. Серії: філологія, культура і мистецтво, педагогіка, історія та

археологія, соціологія. 2023. № 1(7). С. 260–270.

Щеголєва Т. Актуальні проблеми викладання дисципліни “Іноземна мова за

професійним спрямуванням” в умовах воєнного стану. Академічні візії. 2023. Випуск

DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7998225.

Appel C., Robbins J. Language Teaching in Times of COVID-19: The Emotional

Rollercoaster of Lockdown. Emergency Remote Teaching and Beyond: Voices from World

Language Teachers and Researchers. Cham, Switzerland: Springer. 2021. P. 3–22.

Bouderbane A. Enhancing the Quality of Teaching and Assessment: Teaching English in

Algeria. In F. Kilickaya, J. Kic-Drgas, & R. Nahlen (Eds.), The Challenges and Opportunities of

Teaching English Worldwide in the COVID-19 Pandemic. Newcastle upon Tyne, UK: Cambridge

Scholars Publishing. 2022. P. 5–10.

Chun C., Russell T. An Australian Narrative Coordinating an Economic English Course

During COVID-19. Cases on Teaching English for Academic Purposes (EAP) During COVID-19:

Insights From Around the World. IGI Global. 2022. P.1–28.

Rossett A., Frazee R. Blended learning opportunities. URL:

https://www.researchgate.net/profile/Rebecca_Frazee/publication/228669485_Blended_Learning_O

pportunities/links/55c1564508aed621de154484/BlendedLearningOpportunities. pdf. (дата

звернення: 16.08.2024).

Westerlund R., Chugai O., Petrenko S., Zuyenok I. Teaching and learning English at

higher educational institutions in Ukraine through pandemics and wartime. Advanced Education.

Issue 22, P. 12–26. DOI: 10.20535/2410-8286.283353.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-16

Номер

Розділ

ЗАГАЛЬНИЙ